Gå til innhold

Bleieslutt

Anbefalte innlegg

Skrevet

3-åringen er i disse dager i ferd med å slutte med bleie. Hun har stort sett gått uten hjemme, noe som er veldig stas.

Hun er flink, det er sjelden hun har uhell, og jeg føler derfor at det er på tide å slutte helt.

Og her kommer behovet for tips inn: Blærekapasiteten til disse små er jo ikke all verden. Og når de først må, så må de. Og de må NÅ!

Vi bor midt i Oslo, så når vi er utendørs er det ikke nødvendigvis et toalett lett tilgjengelig feks i butikker, på trikken osv. Det er heller ikke så naturlig å finne en busk å sette seg bak når behovet meldes.

Så, hvordan har dere løst dette? Jeg vurdere om jeg skal ta på henne bleie når jeg vet vi skal på lengre turer, men jeg synes egentlig ikke det er en god ide. Og hva gjør man egentlig når man oppdager en voksende dam rundt bena, på trikke midt i rushet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi var veldig nøye med å gå på do før vi gikk hjemmefra, som det siste vi gjorde.

Jeg ba ham om å gå på do når vi var i nærheten av en offentlig do, selv om han sa han ikke måtte. Det kom stort sett litt.

Ellers er de fleste butikkansatte villige til å låse opp doen for en liten en som må akkurat nå.

Skrevet

Takk for svar!

Det høres absolutt fornuftig ut det du skriver, så får vi heller begrense langturene litt i begynnelsen.

Når blir de egentlig i stand til å holde seg litt?

Skrevet

Jag har en 2½ åring som redan har slutat med bleie - hon var torr i januari så för oss var det ganska lätt. Vi har haft några uhell men det viktigaste är

- kissa direkt när vi går upp på morgonen (hon är utan blöja på natten också).

- kissa när vi går hemifrån till barnehagen eller på tur

- kissa före maten

- kissa ca varannan timme.

- kissa innan sängen på kvällen

Vi har gjort så både med henne och med storebror att vi hellre har med ett ombyte än sätter på blöja. Sker en olycka tvättar och torkar vi och byter kläder.

Visst händer det att vi får blöta byxor hem från barnehagen men hon är riktigt duktig på att säga till och knipa. Ibland är det två droppar i trosorna när hon kommer rusande och roppar "tissnööödig mamma!" men hon håller tätt och kissar när byxorna är nere

Skrevet
Jag har en 2½ åring som redan har slutat med bleie - hon var torr i januari så för oss var det ganska lätt. Vi har haft några uhell men det viktigaste är

- kissa direkt när vi går upp på morgonen (hon är utan blöja på natten också).

- kissa när vi går hemifrån till barnehagen eller på tur

- kissa före maten

- kissa ca varannan timme.

- kissa innan sängen på kvällen

Vi har gjort så både med henne och med storebror att vi hellre har med ett ombyte än sätter på blöja. Sker en olycka tvättar och torkar vi och byter kläder.

Visst händer det att vi får blöta byxor hem från barnehagen men hon är riktigt duktig på att säga till och knipa. Ibland är det två droppar i trosorna när hon kommer rusande och roppar "tissnööödig mamma!" men hon håller tätt och kissar när byxorna är nere

jeg har en datter på 3 år i en periode var hun flink til å si i fra, men nå nekter hun å sitte på do. hva skal jeg gjøre?

Skrevet

Jag är kanske hård... men när sonen skulle sluta bajsa i blöjan vid ca 3 års ålder (han var utan blöja på dagen, vägrade sitta på toaletten och fick blöja att bajsa i...) så gjorde vi två saker.

1. Vi tog inte med blöjor när vi var ute. Han "tvingades" få hjälp att bajsa på toaletten. Hos mormor. På butiken. I träningshallen.

2. Vi mutade honom. Ett klistermärke för varje toalettbajsning, efter fem märken skulle han få en lastbil. "En stor. Med släp. Och med lampor" (det var så han beställde den).

Det var lite ångest från hans sida men han insåg att bajset måste ut och att han trots allt inte ramlade ner i toaletten. Innan vi började med detta fick han sluta ligga på golvet och leka med bilar på sitt rum medan han bajsade, han fick vara inne på toaletten med oss. För det är i det rummet man bajsar.

Jag tror att barnen försöker få vara små, få testa vad de kan och inte. Så är de kanske rädda för att sitta på toaletten. Prova med toalettring. Beröm. Säg att det inte är så farligt med uhell.

Jag tror också att vi föräldrar måste lita på att barnen KAN och stötta dem i det - inte sätta på dem en blöja "i fall att".

• 4 måneder senere...
Skrevet

Ville plassert ungen i barnehage og latt noen andre ta seg av dette.

Skrevet

min sønn på 2,5 kan gå uten bleier i flere timer uten å tisse på seg, han kan faktisk gå 4 timer uten å tisse på seg... Men da ber han om å få på bleie, for han VIL IKKE på potte/do lenger....

Så her har vi lagt avvenningen litt på is, men han får går noen timer uten bleie hjemme og i barnehagen, og får på bleie når han ber om det...

Gidder ikke stresse noe voldsomt, det kommer vel når han er klar for det....

Skrevet

Dere må gjerne fortsette tråden altså, men vesla er forlengst avvent med bleier.

Det gikk egentlig helt av seg selv. Vi glemte å ta på bleie når vi skulle ut. Det gikk strålende, og da så vi ingen grunn til å ta den på igjen.

Skrevet
Dere må gjerne fortsette tråden altså, men vesla er forlengst avvent med bleier.

Det gikk egentlig helt av seg selv. Vi glemte å ta på bleie når vi skulle ut. Det gikk strålende, og da så vi ingen grunn til å ta den på igjen.

Så siden dere glemte det før dere gikk ut og overlot den til barnehageassistentene og førskolelærerne så gikk det av seg selv når disse tok over og fikset det for dere?

Skrevet

Gjest:

Spar deg. Hvis du vil diskutere barnehage/kontantstøtte med meg så kan du gjøre det i den tråden som omhandler dette.

Har du sterke meninger om noe som ikke passer inn i den tråden, foreslår jeg at du lager din egen tråd om det temaet.

Gjest Gjest_meg_*
Skrevet

hei.

Faktisk så når det gjelder barnehage tar du gjest helt feil.

Vi har en som sluttet med bleien litt før hun fylte 2år. Hun begynte i barnehagen 1mnd etter slutt med bleie. De i barnehagen er ikke like flinke til å ta henne med på do som vi er hjemme.

Kommer nesten hverdag hjem med våte truser, alt fordi hun ikke kan holde seg altfor lenge når hun må på do.

Hvis hun må på do hvor ikke det er toalett i nærheten så må de bli busk dessverre, det er ikke noe annet man kan gjøre i begynnelsen før de lærer å holde seg en stund...

Skrevet

Jeg fortsetter gjerne tråden, for jeg ønsker meg veldig tips og innspill! Jeg har nemlig en frøken på 2 år og 8 måneder som egentlig er veldig flink til å tisse på do. Bæsjen er det verre med, det virker som om det både er litt skummelt og litt vanskelig å bæsje på do.

Men - hun har en babylillesøster, og veksler fra minutt til minutt hvorvidt hun er "stor" eller "baby". "Jeg er stor, mamma!" og "jeg er baby, jeg kan ikke gå", er setninger som kommer om hverandre :). Så det er vanskelig å appellere til den store jenta når det dreier seg om bleiebruk.

Hun synes forøvrig det er stas med truse, og har selv valgt truser på H&M. Jeg har tillatt meg å være streng og si at hun ikke får gå med truse med mindre hun tisser på do. Dette fordi vi har hatt maaaange uhell, noen av dem litt på trass, og hun er veldig motstander av å gå på do når jeg sier at hun må. "Jeg har ikke noe tiss nå, mamma!"

Så hva gjør man når barnet gjerne vil gå uten bleie, men samtidig ikke er helt moden for oppgaven? Jeg tenker at en forutsetning må være at hun prøver å tisse på do når vi sier det, selv om hun ikke føler at hun må akkurat da. Hvis ikke kan vi jo aldri gå utenfor døren uten bleie...

Og vi har hatt mange uhell, og jeg er møkklei av å tørke tiss :). Skulle ønske man hadde Tena for barn, bare sånn at man slapp å få hele flommen på teppet eller i sofaen.

Noen andre som har hatt tilsvarende prosess, som har gode tips?

Skrevet

Jeg er akkurat midt i en liten kamelslukingsprosess ... Egentlig synes jeg at barna skal gå på do når de må, og at det å slippe uhell burde være motivasjon god nok til å bli tørr. Men jeg ser at vår lille trenger mer motivasjon. Så nå har vi innført feiring hver gang det er suksess på potta, vi jubler og er entusiastiske, og han får en (liten!!) kjeks. Kommer det ikke noe, sier vi bare "fint at du prøvde" og så går vi en tur til om en stund. Poenget er å få ham til å selv ta initiativ til dobesøk, det er det eneste som mangler her. Og det ser ut til at feiring funker ...

Skrevet

Og forresten: Det finnes noe som heter avvenningstruser/treningstruser. Det er ikke bleier, men de holder på en del fuktighet. Sånn at ungen slipper å stå i en dam, og skoene i hvert fall berger.

Skrevet
Jeg fortsetter gjerne tråden, for jeg ønsker meg veldig tips og innspill! Jeg har nemlig en frøken på 2 år og 8 måneder som egentlig er veldig flink til å tisse på do. Bæsjen er det verre med, det virker som om det både er litt skummelt og litt vanskelig å bæsje på do.

Men - hun har en babylillesøster, og veksler fra minutt til minutt hvorvidt hun er "stor" eller "baby". "Jeg er stor, mamma!" og "jeg er baby, jeg kan ikke gå", er setninger som kommer om hverandre :). Så det er vanskelig å appellere til den store jenta når det dreier seg om bleiebruk.

Hun synes forøvrig det er stas med truse, og har selv valgt truser på H&M. Jeg har tillatt meg å være streng og si at hun ikke får gå med truse med mindre hun tisser på do. Dette fordi vi har hatt maaaange uhell, noen av dem litt på trass, og hun er veldig motstander av å gå på do når jeg sier at hun må. "Jeg har ikke noe tiss nå, mamma!"

Så hva gjør man når barnet gjerne vil gå uten bleie, men samtidig ikke er helt moden for oppgaven? Jeg tenker at en forutsetning må være at hun prøver å tisse på do når vi sier det, selv om hun ikke føler at hun må akkurat da. Hvis ikke kan vi jo aldri gå utenfor døren uten bleie...

Og vi har hatt mange uhell, og jeg er møkklei av å tørke tiss :). Skulle ønske man hadde Tena for barn, bare sånn at man slapp å få hele flommen på teppet eller i sofaen.

Noen andre som har hatt tilsvarende prosess, som har gode tips?

På det stadiet innførte vi klistremerker ved dobesøk. (Vet andre har brukt nonstop eller annet godt. Det er vel avhengig av hva som motiverer det enkelte barn.)

Han fikk ett klistremerke for å tisse på potta. (Ett for hver gang, selv om det var 4 ganger på 10 minutter... Men dette begrenset vi etter hvert.)

Og så fikk han to for å bæsje på potta.

Alle klistremerkene ble hengt på et stor ark på badet, og alle som kom på besøk ble guidet dit av han for å få se alle de fine klistremerkene...

Det fungerte supert her. Selv om det måtte diare til for at han "turte" å bæsje i potta.

Det ble hvertfall nesten slutt på uhellene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...