Gå til innhold

Jeg har så utrolig lyst på en liten hund...

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg trenger litt innspill her, da jeg holder på å drive meg selv til vanvidd!

Jeg har funnet en nydelig hund som jeg ønsker å overta. Den er 1 1/2 år gammel og av liten størrelse, fint gemytt, glad i oppmerksomhet osv. Jeg bor for øyeblikket i Oslo, hvor jeg studerer og jobber, mens samboeren min jobber fulltid. Foreldrene mine bor på en annen kant av landet, hvor de også har en hund.

Jeg har så ubeskrivelig lyst på denne hunden, tenker på den hele tiden, men har et stikk av dårlig samvittighet som ødelegger for hele greien. Jeg er så redd for at hunden skal kjede seg, være for lenge hjemme alene osv. Jeg har ingen nære venner her som kan hjelpe meg med lufting osv...

Sett ut fra timeplanen min kommer den til å være alene hjemme på det meste: fra 0745 til 1630 om onsdagene, og fra 0745-1500 fredagene. Måten jeg vil løse dette på, er ved å bruke en hundelufter som kan komme midt på dagen og lufte/holde med selskap, disse to dagene. Er det noen av dere som har prøvd dette? Eventuelt hvor mye dere må ut med i timen?

Ja...egentlig så er det bare disse to dagene som er problemet, men jeg får bare ikke god samvittighet!:(

Annet negativt er jo at jeg ikke kan gå ut for å spise/til venner etter skolen/jobb, med mindre samboer er hjemme. Det blir vanskelig ihht reising. Det er ekstrautgifter osv...

Plusset er jo at jeg endelig får en hund igjen! Jeg blir dårlig av å ikke ha selskap i et dyr, det er så trist å gå på tur alene(selv om jeg elsker å gå tur så er det annerledes uten hund!) Jeg savner å ha et sånn herlig vesen rundt meg! åååh, jeg vet ikke hvorfor jeg skriver her egentlig, må bare lufte tankene mine! Sukk...

Jeg vil ha en liten hund, voff voff...:)

Videoannonse
Annonse
Gjest Illiya
Skrevet

Høres ut til at hunden får det veldig bra hos deg, og at du bekymrer deg for mye. Men heller for mye enn for lite, for å si det sånn:)

Å være alene hjemme to dager i uka er ikke mye. Det greier den fint! Mange hunder er alene 5 dager i uka, og det går bra det også.

At du ikke kan besøke venner eller gå ut å spise etter jobb, er vel heller ikke et problem, ettersom det også vil dreie seg om to dager i uka at du ikke kan hvis samboeren din er borte. Resten av dagene kan du jo det, og du er vel ikke ute hver dag nå heller?

Det du derimot bør tenke på, er om du kan ha hunden framover i tid. Hva skjer om livssituasjonen din endrer seg, tenker da på bolig, jobb, barn osv. Har du en stabil situasjon som du tror vil vare, og dessuten mener du kan ha hunden selv om du får barn/livet endrer seg, så er det bare å hente den!

Lykke til:)

Gjest Gjest
Skrevet

Hei og takk for tilbakemelding!

Ja, jeg kan tenke meg at det bare er jeg som overbekymrer meg. Jeg tenker alltid det verste..

Jeg skal flytte tilbake til hjembyen neste sommer, og da blir alt bra ihht lufting og selskap på dagen. Jeg og samboeren har alltid hatt hunder fra da vi var små, så erfaring har vi nok av, men nå har jeg jo aldri bodd alene med en hund, har alltid hatt foreldre og søsken hjemme, er derfor jeg blir så bekymret for at hunden skal kjede seg... Også hvis vi blir lenge borte av en eller annen, hvor lenge skal den klare å holde seg? Det må jo være vondt å "holde seg" i så mange timer?

Hva vil du si er grensen for at en hund kan være alene hjemme?

Det å gå ut etter skolen og sånn er faktisk ting jeg ikke gjør nå engang, men tenker liksom i verste scenario. Jeg drar uansett hjem før jeg drar ut igjen.

Huff, har aldri vært i en slik situasjon liksom. Jeg elsker katter også, vi har to hjemme, men vil ikke ha det her fordi jeg ikke ønsker at det skal være en innekatt... Ingenting er bedre enn å se katter ute i naturen, ligge å sole seg i grusen og ja, sukk:)

Nei, jeg blir litt overveldet av meg selv jeg, noen ganger:P

Gjest Illiya
Skrevet (endret)

Når hundene er alene, sover de som oftest. En hund klarer jo fint å holde seg over natta, og da går det greit når de er alene på dagen også.

Tror ikke du skal bekymre deg så veldig, høres som sagt ut til at hunden får det veldig bra hos deg. Du tenker nøye gjennom hvordan hunden får det, og er villig til å tilpasse hverdagen til hunden.

Jeg synes selv det er i meste laget at hundene er alene mange timer hver dag, men det går jo det også. Hunden tilpasser seg fint de fleste forhold så lenge den får sine behov dekket.

Hunder har forresten ikke vondt av å kjede seg innimellom. Det må vi alle. En hund som ikke kan slappe av når det ikke skjer noe, er en stresset hund. Så ro og at det ikke alltid skjer noe, er faktisk bare bra. De sover som regel når det ikke skjer noe.

En skal ikke overstimulere heller.

Men tenk på om rasen/blandingen passer deg og det du kan tilby. En rase/blanding som krever mye stimulering er kanskje ikke det beste å begynne med.

Hvilken rase er det snakk om?

En Border-Collie (blanding) krever som regel langt mer for å trives enn en Cavalier.

Spørs hva du har tenkt å bruke den til:)

Nå er dette en voksen hund, som jeg går ut fra at du kjenner. Da vet du litt om den og hva den har med seg av unoter, behov, oppførsel osv. Hvis dette passer deg, så er det fint. Hvis det ikke gjør det, bør du se etter en annen hund. Eller være villig til å ta på deg det ekstra arbeidet det medfører å f.eks avlære unoter, evt tilpasse deg en hund som krever mye.

Oisann, der hadde jeg glemt/oversett det du skrev i første innlegg om at det var en liten hund osv...jaja

Endret av Illiya
Gjest Gjest
Skrevet

Forsøk å finne ut hvor lenge hunden er vant til å være alene om gangen. Er den ikke vant til å være alene, ville jeg for hundens skyld heller ventet på en annen hund som er vant til det. I utgangspunktet bør det ikke være noe problem å ha hunden hjemme alene i løpet av en arbeidsdag/skoledag. Det er kanskje ikke ideelt, men de som har overvåket hunden på video mens de er borte, kan skrive under på at de som regel bare sover.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...