Gjest Gjest Skrevet 15. mai 2009 #1 Skrevet 15. mai 2009 Har sett på en leilighet til takst 1,8 - 1,9 mill. Jeg lurer på om det er realistisk å kjøpe den? Jeg har 400 000 i EK, inkl. BSU. Jeg har 200 000 i studiegjeld. Jeg leier, har ingen bolig jeg kan selge for å øke EK. Mulig kan jeg få forskudd på arv, 200 000, men ikke sikkert. Jeg tjener 480 000. Jeg har 2 barn, alene, deler omsorg for det eldste, har dobbel barnetrygd + bidrag for det yngste, men i løpet av et par år forsvinner bidraget i takt med at far får økt omsorg (men da kan jeg også øke lønna ved å jobbe mer). Jeg har foreløpig klart meg uten bil, men bør vel egentlig skaffe meg bil etterhvert, kommer litt for ofte for sent på jobben... Har alltid tenkt at jeg ønsker ikke mer lån enn 3 x inntekt, men umulig å finne leilighet med 2 soverom til den prisen + fristende å kjøpe nå som renta er lav....
Alison Skrevet 15. mai 2009 #2 Skrevet 15. mai 2009 Du har en bra inntekt og bra med sparepenger, men med to barn vil du nok slite med å få 1,4-1,5 mill i lån. Du må nok ned en god del. Husk at du også skal leve og ikke bare bo. Renten er lav nå, men den kommer garantert til å gå opp igjen. Et boliglån skal du gjerne leve med i 25-30 år fremover. Bruk gjerne en boliglånskalkulator på nettet for å regne på forskjellige rentesatser. Du bør også ta med i beregningen at det koster en del å ha bil. En grei pekepinn er å bruke SIFO-budsjettet. Der beregnes det 2010,- pr. mnd. i bilkostnader. Sendt inn en lånesøknad til banken din for å få en pekepinn på hva du har mulighet til å få i lån.
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 15. mai 2009 #3 Skrevet 15. mai 2009 En tommelfingerregel er at du maks kan låne 3 x årsinntekten din. Husk rentebelastningen ved renteøkning.
Alison Skrevet 15. mai 2009 #4 Skrevet 15. mai 2009 En tommelfingerregel er at du maks kan låne 3 x årsinntekten din. Husk rentebelastningen ved renteøkning. Riktig at folk gjerne bruker en slik tommelfingerregel, men det er nok mer realistisk for de uten barn. Enslig med barn vil i mange tilfeller slite med å få stort nok lån til å kjøpe bolig.
Gjest Gjest Skrevet 16. mai 2009 #5 Skrevet 16. mai 2009 Riktig at folk gjerne bruker en slik tommelfingerregel, men det er nok mer realistisk for de uten barn. Enslig med barn vil i mange tilfeller slite med å få stort nok lån til å kjøpe bolig. Jeg skjønner ikke helt dette, enslige med barn har jo på en måte bedre råd enn andre, fordi de skatter i skatteklasse 2, mottar bidrag, dobbel barnetrygd, har redusert betaling i b.hager, noen har overgangsstønad (men da har de vel ikke lønnsinntekt?)..... Men det koster jo selvsagt å ha barn, men så kan man igjen trekke fra på skatten,f oreldrefradrag kr 30 000, det er jo kjempebra?
Gjest Gjest Skrevet 16. mai 2009 #6 Skrevet 16. mai 2009 Ja, så hvorfor skulle det være vanskeligere å få lån med barn enn uten?
Alison Skrevet 16. mai 2009 #7 Skrevet 16. mai 2009 Jeg skjønner ikke helt dette, enslige med barn har jo på en måte bedre råd enn andre, fordi de skatter i skatteklasse 2, mottar bidrag, dobbel barnetrygd, har redusert betaling i b.hager, noen har overgangsstønad (men da har de vel ikke lønnsinntekt?)..... Men det koster jo selvsagt å ha barn, men så kan man igjen trekke fra på skatten,f oreldrefradrag kr 30 000, det er jo kjempebra? At aleneforeldre har så god råd er nok en myte. Javisst får de bidrag hvis de ikke har delt omsorg (som mange i dag har, og dermed heller ikke får bidrag), men dette utgjør for mange ikke de helt store summene i måneden (minstebidraget ligger på ca 990,-). Overgangsstønaden er midlertidig. Skal du søke lån skal du ha stabil inntekt i flere år fremover (hos oss regner vi minst 4 år fremover) og har du kun overgangsstønad som inntekt vil du slite med å få lån. Er du enslig må du dekke alle kostnader som lån, strøm, telefon, kommunale utgifter osv. alene. Gå gjerne inn på SIFO-budsjettet og beregn kostader for forskjellige familiesammensetninger. De fleste bankene bruker SIFO-budsjettet når de beregner hvor mye det er mulig å få i lån. Ja, så hvorfor skulle det være vanskeligere å få lån med barn enn uten? Barn betyr ekstra kostnader. Det blir dermed mindre igjen av inntekten til å kunne betjene et lån.
Gjest Gjest Skrevet 16. mai 2009 #8 Skrevet 16. mai 2009 At aleneforeldre har så god råd er nok en myte. Javisst får de bidrag hvis de ikke har delt omsorg (som mange i dag har, og dermed heller ikke får bidrag), men dette utgjør for mange ikke de helt store summene i måneden (minstebidraget ligger på ca 990,-). Overgangsstønaden er midlertidig. Skal du søke lån skal du ha stabil inntekt i flere år fremover (hos oss regner vi minst 4 år fremover) og har du kun overgangsstønad som inntekt vil du slite med å få lån. Er du enslig må du dekke alle kostnader som lån, strøm, telefon, kommunale utgifter osv. alene. Ja, det er nok tilfelle, men har sett regnestykker hvor enslige forsørgere kommer bedre ut enn småbarnsfamilier med 2 inntekter. Hvordan virker dette inn på x 3 lønnsinntektsregelen? Mener du virkelig at en person med en halv mill i årsinntekt vil ha problemer med å få et lån på - la oss si - 1,7 mill? Mens hvis vedkommende ikke hadde hatt barn ville det vært lettere å få et lån på 3 x inntekt ++?
Alison Skrevet 16. mai 2009 #9 Skrevet 16. mai 2009 Ja, det er nok tilfelle, men har sett regnestykker hvor enslige forsørgere kommer bedre ut enn småbarnsfamilier med 2 inntekter. Det vil alltids finne unntak, men det er ikke disse som er i flertall. Hvordan virker dette inn på x 3 lønnsinntektsregelen? Mener du virkelig at en person med en halv mill i årsinntekt vil ha problemer med å få et lån på - la oss si - 1,7 mill? Mens hvis vedkommende ikke hadde hatt barn ville det vært lettere å få et lån på 3 x inntekt ++? Ja, det mener jeg, og det er også det jeg ser i praksis. Barn betyr en god del ekstra utgifter. Selv om en får barnetrygd vil den bare dekke en liten del av det å ha barn. Det burde derfor ikke være noen overraskelse at en person med barn ikke kan få like mye i lån som en uten barn.
Gjest Gjest Skrevet 17. mai 2009 #10 Skrevet 17. mai 2009 Enslige uten barn sliter også med å få lån.
Alison Skrevet 17. mai 2009 #11 Skrevet 17. mai 2009 Enslige uten barn sliter også med å få lån. Helt riktig. Med de boligprisene vi har i dag er det generelt vanskelig for enslige å komme seg inn på boligmarkedet. Har en enslig barn vil det være enda verre.
Gjest Gjest Skrevet 17. mai 2009 #12 Skrevet 17. mai 2009 Helt riktig. Med de boligprisene vi har i dag er det generelt vanskelig for enslige å komme seg inn på boligmarkedet. Har en enslig barn vil det være enda verre. Trodde prisene hadde gått ned jeg...snart vil jo både renten og boligprisene gå opp igjen. Mener du det vil bli lettere å få boliglån og komme seg inn på markedet da?
Alison Skrevet 17. mai 2009 #13 Skrevet 17. mai 2009 (endret) Trodde prisene hadde gått ned jeg...snart vil jo både renten og boligprisene gå opp igjen. Mener du det vil bli lettere å få boliglån og komme seg inn på markedet da? Tja, det kommer an på hvor mye boligprisene kommer til å synke. Det at renten er lav betyr ikke at det er så mye lettere å få lån. Renten kommer garantert til å gå opp igjen, og bankene legger til grunn at du må tåle en renteoppgang på +/- 4 %. Går renten enda mer ned vil nok bankene bare la denne sikkerhetsmarginen bli enda litt høyere. Boligprisene må nok kraftig ned for at enslige skal merke at det har blitt lettere å komme inn på boligmarkedet. Får en i utgangspunktet under 1 mill i lån betyr det ikke mye om prisen på en bolig går fra 2,5 mill til 2 mill. Endret 17. mai 2009 av Alison
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå