Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Hvor mye kan vi ha i lån når han tjener 350 000 kr og jeg 340 000 kr i året. Vi er i 20-årene. Tenker på bolig-byggelån... Se bort i fra evt lån fra før.. Hva er forsvarlig?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er alt for lite opplysninger for å kunne gi et skikkelig svar. Ta kontakt med banken. Hos mange av bankene kan du legge inn lånesøknad på nettet. Da får du vite hva de kan tilby dere. Rundt 2 mill. eller noe i overkant er det jeg grovt ville si er mulig å få i lån, men det er flere faktorer i en lånesøknad enn bare lønn.

Gjest Gjest
Skrevet

Det er alt for lite opplysninger for å kunne gi et skikkelig svar. Ta kontakt med banken. Hos mange av bankene kan du legge inn lånesøknad på nettet. Da får du vite hva de kan tilby dere. Rundt 2 mill. eller noe i overkant er det jeg grovt ville si er mulig å få i lån, men det er flere faktorer i en lånesøknad enn bare lønn.

[/quot

Hva ønsker du av opplysninger da? Tenker ikke noe eksakt fasitsvar,men et ansalg evt basert på andres erfaringer.

Skrevet
Hva ønsker du av opplysninger da? Tenker ikke noe eksakt fasitsvar,men et ansalg evt basert på andres erfaringer.

Hva har dere i gjeld? Da mener jeg all gjeld inkl. kreditgrensene på kredittkortene (det hjelper ikke at de ikke er brukt. All innvilget kreditt skal tas med som gjeld).

Har dere bil? I tilfelle hvor mange?

Har dere hytte, campingvogn, bobil ell.?

Har dere egenkapital? I tilfelle hvor mye?

Framtidsutsiktene innen yrket eller den utdannelsen dere har.

Har dere barn? I tilfelle hvor mange?

Dette er noen av de opplysningene jeg ber om i forbindelse med en lånesøknad (i tillegg til dokumentasjon selvføgelig). Svarene på spørsmålene utløser gjerne tilleggsspørsmål. I tillegg må du gjøre regning med at det blir sett over kontoen for å se på forbruksmønsteret ditt (så sant du er kunde i banken fra før). Det blir sett på betalingsevne, betalingsvilje (er dere flinke til å spare eller bruker dere opp alle pengene dere tjener hver måned? ) og sikkerhet (hvor mye egenkapital dere har).

På et forum vil du ikke få et fasitsvar, men kun en viss pekepinn.

Gjest Gjest
Skrevet

Som jeg skrev i innlegget, så ønsker jeg å vite hvor mye vi kan få totalt i lån. . Hvis man ser for seg at vi ikke har noe mer lån enn et boliglån.. verken kredittkort eller billån eller noe som helst annet. Vi har ett barn på 3 år, ønsker ett til. Jeg ber bare om en pekepinn. Vet jo at noen sier 3,5 ganger inntekt,andre bare 3 ganger inntekt. .. Har 100 000 kr i egenkapital, og kausjonist opp til 200 000 kr.

Skrevet
Som jeg skrev i innlegget, så ønsker jeg å vite hvor mye vi kan få totalt i lån. . Hvis man ser for seg at vi ikke har noe mer lån enn et boliglån.. verken kredittkort eller billån eller noe som helst annet. Vi har ett barn på 3 år, ønsker ett til. Jeg ber bare om en pekepinn. Vet jo at noen sier 3,5 ganger inntekt,andre bare 3 ganger inntekt. .. Har 100 000 kr i egenkapital, og kausjonist opp til 200 000 kr.

Ingen her inne kan gi deg et nøyaktig svar. En tommelfingerregel er å si 2,5 eller 3 x inntekt, men dette er langt fra nøyaktig.

Med deres inntekt, ingen gjeld og ingen barn ville en pekepinn være rundt 2 mill. Med et barn vil den summen være en god del lavere, kanskje ned i rundt 1,5 mill., og med 2 barn enda noe lavere. Noe fasit svar er det ikke mulig å gi her da bankene har forskjellige måter å beregne lånebeløpet på.

I disse tider må dere gjøre regning med å stille med 10 % egenkapital. Har dere ikke nok egenkapital vil enkelte banker godta startlån fra kommunen som egenkapital. Ellers kan det stilles med kausjonist, men da er det ikke umulig at banken gjerne vil ha sikkerheten nærmere 80 enn 90%, men heller ikke dette er det noe fasitsvar på. Det er totalvurderingen banken gjør av dere som er avgjørende for hva dere blir tilbudt.

Gjest Gjest
Skrevet
Ingen her inne kan gi deg et nøyaktig svar. En tommelfingerregel er å si 2,5 eller 3 x inntekt, men dette er langt fra nøyaktig.

Med deres inntekt, ingen gjeld og ingen barn ville en pekepinn være rundt 2 mill. Med et barn vil den summen være en god del lavere, kanskje ned i rundt 1,5 mill., og med 2 barn enda noe lavere. Noe fasit svar er det ikke mulig å gi her da bankene har forskjellige måter å beregne lånebeløpet på.

I disse tider må dere gjøre regning med å stille med 10 % egenkapital. Har dere ikke nok egenkapital vil enkelte banker godta startlån fra kommunen som egenkapital. Ellers kan det stilles med kausjonist, men da er det ikke umulig at banken gjerne vil ha sikkerheten nærmere 80 enn 90%, men heller ikke dette er det noe fasitsvar på. Det er totalvurderingen banken gjør av dere som er avgjørende for hva dere blir tilbudt.

Jeg har heller ikke bedt om noe nøyaktig svar,så hvorfor skal alle henge seg opp i det. Ønsker betraktninger rundt spm mitt bare!!

Gjest Invicta
Skrevet
Hvor mye kan vi ha i lån når han tjener 350 000 kr og jeg 340 000 kr i året. Vi er i 20-årene. Tenker på bolig-byggelån... Se bort i fra evt lån fra før.. Hva er forsvarlig?

Hei, vi tok opp lån på 1,5 mill.

Vi tjener 350000 + 300000, ingen barn. Vi kunne fått 1,7 i lån, kom litt an på fellesgjelda i borettslaget.

Gjest Gjest
Skrevet

Her tjener mannen rundt 400000 og jeg er student med liten jobb i tillegg, tjener ca 50000 i året foreløbig.

Vi fikk 1,70000 i lån, var ikke noe problem å få mer ifølge rådgiveren vår. Har to barn. Har en liten biinntekt på leieboer i hybel på huset vårt, som også telte endel.

Skrevet
Jeg har heller ikke bedt om noe nøyaktig svar,så hvorfor skal alle henge seg opp i det. Ønsker betraktninger rundt spm mitt bare!!

Herregud, går an å være litt mer takknemlig når noen faktisk gidder å gi deg grundige svar :roll:

Gjest Gjest
Skrevet
Herregud, går an å være litt mer takknemlig når noen faktisk gidder å gi deg grundige svar :roll:

Helt enig. Neida, det er bedre med vill gjetting enn et kvalifisert svar! :gjeiper:

Gjest Gjest
Skrevet

Vil ikke si det er noe svar, når noen bare skal kommentere at "Nei,det er umulig å si nøyaktig og kommer an på ditt og datt". Da svarer de faktisk ikke på det jeg spør om, men henger seg opp i detaljer. Som om ikke jeg vet at det er mange faktorere som spiller inn for å kunne gi et nøyaktig svar. Er flere her som har kommet med betraktninger og egne erfaringer og de har skjønt poenget. Er takknemmelig for disse svarene, tusen takk:)

Gjest Gjest
Skrevet

ja du spurte faktisk om "hvor mye kan vi få i lån?"

også etterpå ville du ikke ha nøyaktige svar!

jeg blir mer enn takknemlig når folk gidder å ta seg tid til å ta alt i betraktning.

ergo; VIL hjelpe meg!

pluss at ALISON her er finansrådgiver i en bank, så hun vet hva hun snakker om. da bør du virkelig høre.

Gjest Gjest
Skrevet
Vil ikke si det er noe svar, når noen bare skal kommentere at "Nei,det er umulig å si nøyaktig og kommer an på ditt og datt". Da svarer d e faktisk ikke på det jeg spør om, men henger seg opp i detaljer.

God dag mann, økseskaft :roll: Det er jo umulig å svare på spørsmålet ditt uten å vite detaljer. De andre "svarene" du har fått betyr faktisk null og niks. Men lykke til videre, for all del.

Gjest Gjest
Skrevet

vi er to som har fått lån. jeg har 330.000 kr i året, han 350.000 kr.

jeg har billån på 180.00 og og studielån på 150.00

en bsu på 80.000 kr.

vi så på et hus til en sum av 2.250 000 ,og fikk det i lån.

Gjest Gjest
Skrevet
ja du spurte faktisk om "hvor mye kan vi få i lån?"

også etterpå ville du ikke ha nøyaktige svar!

jeg blir mer enn takknemlig når folk gidder å ta seg tid til å ta alt i betraktning.

ergo; VIL hjelpe meg!

pluss at ALISON her er finansrådgiver i en bank, så hun vet hva hun snakker om. da bør du virkelig høre.

Leser du hele innlegget vil du forstå at jeg ikke ønsker nøyaktige svar basert på alle faktiske opplysninger. Jeg ønsker en pekepinn,som jeg også skriver!!

Godt eksempel på å henge seg opp i detaljer. Spiller da ingen rolle om man er finansrådgiver om man ikke kan svare på det jeg spør om.. !

Gjest Gjest
Skrevet
God dag mann, økseskaft :roll: Det er jo umulig å svare på spørsmålet ditt uten å vite detaljer. De andre "svarene" du har fått betyr faktisk null og niks. Men lykke til videre, for all del.

Jo,de svarene betyr mye for meg. Tusen takk til dere som skjønner poenget! ;)

Gjest Gjest
Skrevet
Leser du hele innlegget vil du forstå at jeg ikke ønsker nøyaktige svar basert på alle faktiske opplysninger. Jeg ønsker en pekepinn,som jeg også skriver!!

Godt eksempel på å henge seg opp i detaljer. Spiller da ingen rolle om man er finansrådgiver om man ikke kan svare på det jeg spør om.. !

Ok, her er en pekepinn: dere kan få alt fra 0,- til mange millioner kroner. Alt avhengig av detaljene vi ikke vet.

Gjest Gjest
Skrevet
Ok, her er en pekepinn: dere kan få alt fra 0,- til mange millioner kroner. Alt avhengig av detaljene vi ikke vet.

Slå opp på ordet "pekepinn!!"

Gjest Gjest
Skrevet
Slå opp på ordet "pekepinn!!"

Min pekepinn var da realistisk den, og nå svarte jeg på spørsmålet ditt også. Blir visst aldri fornøyd du :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...