Gå til innhold

Sparekonto til barn med klausul?

Anbefalte innlegg

Gjest TanteMonica
Skrevet

Hei, :hallo:

Jeg har en ide om å opprette sparekontoer til tantungene, men med klausul på når og hvordan pengene brukes, men hvordan gjøres dette?

Feks ønsker jeg at pengene engang skal brukes på "store" ting som utdanning og bolig, og at penger ikke kan tas ut av konto uten at jeg samtykker..

Har noen erfaring med dette? Er det gjennomførbart eller burde jeg heller opprette "anonyme kontoer" som senere overføres til ungene?

:jepp: Takknemlig for svar!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er fullt mulig å opprette kontoer i deres navn, men med sperre slik at du må samtykke for uttak. I alle fall frem til de er 18. Jeg ville ringt banken din og hørt hva slags avtale som passer best for deg.

Skrevet (endret)
Det er fullt mulig å opprette kontoer i deres navn, men med sperre slik at du må samtykke for uttak. I alle fall frem til de er 18. Jeg ville ringt banken din og hørt hva slags avtale som passer best for deg.

Det er nok ikke så enkelt. TS kan ikke åpne konto på tanteungen. Foreldre/verger må godkjenne at kontoen åpnes. Det er også foreldre/verger som får beløpene på sin selvangivelse og må skatte for det. På kontoen kan det legges inn en sperre om at kontoeier (barnet) ikke kan bruke pengene før det fyller f.eks. 25 år. Vær oppmerksom på at du ikke har noen rett til å få opplysninger om kontoen.

Jeg ville nok vurdert om det ikke er bedre å spare i egent navn og heller overgi pengene ved en senere anledning.

Endret av Alison
Gjest Gjest
Skrevet
Jeg ville nok vurdert om det ikke er bedre å spare i egent navn og heller overgi pengene ved en senere anledning.

Jepp. Og såvidt jeg har hørt så kan man på sin egen konto legge inn en klausul om at dersom du skulle gå bort før du rekker å overlevere pengegaven så går det som står på kontoen til det aktuelle barnet. Disse pengene blir da ikke regnet med i et arveoppgjør. Noen som vet om dette fortsatt stemmer? Jeg vet man kunne det før i hvertfall.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...