Gjest Gjest_Lise-Lotte_* Skrevet 15. mai 2009 #1 Del Skrevet 15. mai 2009 Jeg jobber i butikk og lurer på hvordan følgende eksempel skal håndteres korrekt i følge Forbrukerkjøpsloven: En kunde kjøper 1 stk elektroverktøy (ikke batteri) til kr 499 i september 2005. I dag kommer kunden tilbake og reklamerer da h*n skulle ta produktet i bruk for første gang i går og det virker ikke (er helt "dødt"). Har kunden fortsatt reklamasjonsrett så lang tid etterpå? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Inx Skrevet 15. mai 2009 #2 Del Skrevet 15. mai 2009 (endret) Jeg jobber i butikk og lurer på hvordan følgende eksempel skal håndteres korrekt i følge Forbrukerkjøpsloven: En kunde kjøper 1 stk elektroverktøy (ikke batteri) til kr 499 i september 2005. I dag kommer kunden tilbake og reklamerer da h*n skulle ta produktet i bruk for første gang i går og det virker ikke (er helt "dødt"). Har kunden fortsatt reklamasjonsrett så lang tid etterpå? Det kommer ann på om produktet er ment å vare lenger enn 2 år, da gjelder det en 5 årig reklamasjonsrett. Endret 15. mai 2009 av Inx Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest TS Lise-Lotte Skrevet 15. mai 2009 #3 Del Skrevet 15. mai 2009 Det kommer ann på om produktet er ment å vare lenger enn 2 år, da gjelder det en 5 årig reklamasjonsrett. Kunden mener det, men hva med kundens plikt til å varsle selger om feil eller mangler "innen rimelig tid"? Er tre og et halvt år fra kjøptstidspunkt rimelig? Kunden mener det fordi h*n ikke har hatt behov for produktet før nå, men jeg er vel ikke helt enig. Hadde kunden kommet tilbake innen kort tid hadde vi jo bare erstattet produktet umiddelbart om det var "dead on arrival", men det er jo så lenge siden at dette produktet har utgått fra kjedens sortiment for lenge siden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Inx Skrevet 15. mai 2009 #4 Del Skrevet 15. mai 2009 Kunden mener det, men hva med kundens plikt til å varsle selger om feil eller mangler "innen rimelig tid"? Er tre og et halvt år fra kjøptstidspunkt rimelig? Kunden mener det fordi h*n ikke har hatt behov for produktet før nå, men jeg er vel ikke helt enig. Hadde kunden kommet tilbake innen kort tid hadde vi jo bare erstattet produktet umiddelbart om det var "dead on arrival", men det er jo så lenge siden at dette produktet har utgått fra kjedens sortiment for lenge siden. Innen rimelig tid gjelder fra kunden oppdaget feilen eller mangelen ikke fra kjøpstidspunktet Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
feuerstein Skrevet 15. mai 2009 #5 Del Skrevet 15. mai 2009 Innen rimelig tid gjelder fra kunden oppdaget feilen eller mangelen ikke fra kjøpstidspunktet Tja. "Dersom det foreligger en mangel ved tingen, må forbrukeren innen rimelig tid etter at han eller hun oppdaget eller burde ha oppdaget den, gi selgeren melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen (reklamasjon). Denne fristen for å reklamere kan aldri være kortere enn to måneder fra det tidspunkt da forbrukeren oppdaget mangelen." "Burde ha oppdaget den" slår meg som relevant når man har hatt tingen liggende i 4 år uten å røre den. Nå er jeg veldig glad for å ikke være ts. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest stud.jur Skrevet 15. mai 2009 #6 Del Skrevet 15. mai 2009 Er forsåvidt enig i at det kan diskuteres hvorvidt kjøper burde ha oppdaget mangelen tidligere, men her er det snakk om en vare til 500 kr, og dermed en fortjeneste på kanskje 250 kr. Butikken er absolutt ikke tjent med at kunden ikke er fornøyd og forteller folk han kjenner om den dårlige servicen han ha fått. TS burde bare gitt kunden en ny vare med en gang, uten diskusjon. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Inx Skrevet 15. mai 2009 #7 Del Skrevet 15. mai 2009 (endret) Tja. "Dersom det foreligger en mangel ved tingen, må forbrukeren innen rimelig tid etter at han eller hun oppdaget eller burde ha oppdaget den, gi selgeren melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen (reklamasjon). Denne fristen for å reklamere kan aldri være kortere enn to måneder fra det tidspunkt da forbrukeren oppdaget mangelen." "Burde ha oppdaget den" slår meg som relevant når man har hatt tingen liggende i 4 år uten å røre den. Nå er jeg veldig glad for å ikke være ts. Han burde jo ikke oppdaget feilen før nå ettersom han ikke har hatt noen mulighet til det, ettersom at han ikke har tatt produktet i bruk før nå - så den innvendingen blir irrelevant Endret 15. mai 2009 av Inx Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Lise-Lotte_* Skrevet 15. mai 2009 #8 Del Skrevet 15. mai 2009 Innen rimelig tid gjelder fra kunden oppdaget feilen eller mangelen ikke fra kjøpstidspunktet Ok, det er greit nok, men la oss da si at produktet kun har 2 års reklamasjonsrett, hva da? Reklamasjonsretten gjelder vel fra kjøpstidspunktet og ikke tidspunktet produktet ble tatt i bruk? Det er jo et litt spesielt scenario når kunden først tar i bruk produktet tre og et halvt år etter det ble kjøpt... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Inx Skrevet 15. mai 2009 #9 Del Skrevet 15. mai 2009 Ok, det er greit nok, men la oss da si at produktet kun har 2 års reklamasjonsrett, hva da? Reklamasjonsretten gjelder vel fra kjøpstidspunktet og ikke tidspunktet produktet ble tatt i bruk? Det er jo et litt spesielt scenario når kunden først tar i bruk produktet tre og et halvt år etter det ble kjøpt... Ja, reklamasjonsretten gjelder fra kjøpstidspunktet. Om produktet har reklamasjonstid på 2 år kommer ann på hvordan produkt det er. Er det slik at dette er et produkt man typisk har i normal bruk i over 2 år? Hvis ja, da er det 5 årig reklamasjonsrett... Litt spesielt er det, men absolutt ikke et utenkelig/urimelig tilfelle. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Lise-Lotte_* Skrevet 15. mai 2009 #10 Del Skrevet 15. mai 2009 Er forsåvidt enig i at det kan diskuteres hvorvidt kjøper burde ha oppdaget mangelen tidligere, men her er det snakk om en vare til 500 kr, og dermed en fortjeneste på kanskje 250 kr. Butikken er absolutt ikke tjent med at kunden ikke er fornøyd og forteller folk han kjenner om den dårlige servicen han ha fått. TS burde bare gitt kunden en ny vare med en gang, uten diskusjon. Jeg har overlatt saken til sjefen, så får h*n ta saken videre på mandag. Kunden aksepterte at det ble litt komplisert siden det var så lenge siden varen ble kjøpt og at den ikke lenger finnes. Regner med at sjefen finner en løsning som både vi og kunden kan leve med. Jeg bare synes problemstillingen er interessant og er nysjerrig på hva dere andre mener er riktig;-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 16. mai 2009 #11 Del Skrevet 16. mai 2009 I utgangspunktet er det bare to års reklamasjon å den typen varer. Fra lovgivers side var det bare ment at typiske hvitevarer pluss enkelte andre varegrupper skulle ha lengre reklamasjonstid. Nå er dette myket opp noe i rettspraksis etter at mobiltelefoner fikk fem rs reklamasjonsfrist, menn jeg vil si at i ditt tilffelle er det rimelig klart at det er to år. Hvis det mot formodning skulle vise seg at sjefen din akseptere fem år, må jo kunden uansett bevise at feilen forelå når produktet ble kjøpt. Hvis ikke er det uansett ingen reklamasjonsrett, kun et krav innen garantitiden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_ida_* Skrevet 17. mai 2009 #12 Del Skrevet 17. mai 2009 Reklamasjonsrett betyr ikke automatisk at kunden har rett til å få nytt produkt eller å få det fikset, det er det garantien som gjør. Reklamasjonsrett betyr at kunden har så og så lang tid på å klage på feilen ved produktet etter at det ikke fungerer som det skal lenger ( og garantien er gått ut ) , og for å bevise at det er en produksjonsfeil og ikke selvpåført skade som har gjort at produktet ikke fungerer lenger. Mange tror at reklamasjonsrett = Ja da får man absolutt nytt produkt. Slik er det ikke, det gir deg en rett til å reklamere , altså klage på , og stå sin sak med at produktet er skadet fra produsents side, og så kanskje få medhold i saken =) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aftensol Skrevet 17. mai 2009 #13 Del Skrevet 17. mai 2009 Litt kinkig situasjon dette her ja... Men et sånt produkt ville jeg ha sagt at det er års reklamasjon på.. 5år er forbeholdt feks hvitevarer og tv (og nå: mobiltelefoner) I en garantisak er det butikken som skal bevise at feilen er der/ikke er der.. Men i en reklamasjon, som dette er, så er det opp til kunden å bevise at feilen har vært der siden kjøpsdato.... Og det er ganske vanskelig hvis det ikke er levert inn noe klage på produktet før... Og du har jo faktisk ikke noe som helst bevis for at han ikke oppdaget dette når han tok det i bruk rett etter at han kjøpte det, og la det til side og "tar det seinere".. Det er dessverre nok av de kundene.. Eller at han har brukt det mange ganger før, behandlet den fint slik at den ser ubrukt ut, og så er den blitt ødelagt nå... Men veldig fint at sjefen har fått saken Hva med å ringe produsenten? Det er jo som regel de som bestemmer til slutt uansett... I hvertfall de fleste steder... Nå vet jeg ikke hva fortjenesten er på akkurat det produktet, men til du som skrev at butikken sikkert tjente 250kr på et solgt på 500kr så er det virkelig IKKE vanlig å ha en brutto på 50% på små elektriske varer.. Virkelig ikke... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå