Gå til innhold

Tynne vegger i leiligheter i Oslo-bygård

Anbefalte innlegg

Gjest Lorelei, Oslo
Skrevet

Bor i 5. etasje i en selveier 2 roms leilighet. Er fornøyd, men ved siden av i naboleiligheten bor der en som jobber slik at han er borte et par uker og så er han hjemme et par uker. Han drikker mye alkohol når han er hjemme, i tillegg til litt festing lager han bråkete lyder i hverdagen. Veggene er tydeligvis tynn, i og med at jeg kan høre at han har på TV og musikk, snakker i telefonen (hører ikke hva han sier men at han sier noe) osv.

Det er ganske plagsomt, for da føler jeg at jeg ikke kan ha på TV på passelig volum, musikk, o.l...

Naboen virker litt skremmende...tør ikke å ta det opp med ham. Vet noen her om jeg kan gjøre noe og eventuelt hvordan?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Dersom du ikke ønsker å ta dette opp med naboen, hadde jeg gått for en praktisk løsning.

Jeg ville rett og slett lydisolert veggen inn til han!

Ta kontakt med et byggefirma og få en pris på å sette opp ett eller to lag gips på de aktuelle veggene.

Gjest Gjest
Skrevet
Dersom du ikke ønsker å ta dette opp med naboen, hadde jeg gått for en praktisk løsning.

Jeg ville rett og slett lydisolert veggen inn til han!

Ta kontakt med et byggefirma og få en pris på å sette opp ett eller to lag gips på de aktuelle veggene.

Ah, så det er mulig, det visste jeg ikke!

Hva konkret gjør man med veggen om den skal lydisoleres? Hva om det er murvegger? Er ikke sikker på hva slags vegg det er..Uansett vegg, kan den alltid lydisoleres uten at det endrer utseendet på veggen(e)?

Hvor mye koster slikt?

I dette landet der man ikke får gjøre noe uten å søke først, kanskje man må søke departementene/kommunen om å få lov til å lydisolere en vegg, at det tar mange måneder før man får svar?

Gjest Gjest
Skrevet

Hvor mye koster et hus? Det finnes ikke et generelt svar. Heller ikke for ditt spørsmål. Det kommer an på en rekke faktorer, hva med å følge rådet og ta kontakt med et byggefirma for å høre hva de skal ha for jobben. Du trenger ikke søke om noe tillatelse for å gjøre dette.

Skrevet

2 lag med gips var det jeg fikk snekra opp på soveromsveggen min, det fungerte overhodet ikke.

Jeg har hørt at isolering med rockwool lydbølger er svært effektivt, så lenge det settes opp riktig. Jeg vet ikke pris på det, det avhenger av hvor mye som må isoleres. Regner med det er selve snekkerarbeidet som blir den store kostnaden :)

Skrevet

Å se på tv, snakke i telefon, høre på musikk er noe man faktisk må tåle når man bor i hus med flere leiligheter. Når de fester kan man be de dempe seg, men vanlige "bråkte" lyder i hverdagen må man tåle.

Gjør som de andre sier, sett opp noen ekstra gipsplater, så er det ikke like lytt lengre.

Gjest Gjest
Skrevet
Gjør som de andre sier, sett opp noen ekstra gipsplater, så er det ikke like lytt lengre.

Nei, det er ikke et godt forslag. Det er ikke god lydisolering....det skal skikkelig isolering til inne i veggene for at det skal være effektivt.

Når man bor i en leilighet, skal man ikke behøve å måtte høre andres TV, prat og hva de gjør på toalettet, nei...

Gjest Gjest
Skrevet
Nei, det er ikke et godt forslag. Det er ikke god lydisolering....det skal skikkelig isolering til inne i veggene for at det skal være effektivt.

Når man bor i en leilighet, skal man ikke behøve å måtte høre andres TV, prat og hva de gjør på toalettet, nei...

Skal de andre som bor i blokken la være å gå på do, da? Det er ikke de andre i blokken sin feil at blokken har tynne vegger. Man skal kunne gå på do, dusje, snakke i normalt stemmeleie og se på tv i sitt eget hjem. Om naboene synes det er veldig plagsomt, så er det faktisk deres problem. De har kjøpt leilighet med tynne vegger, synd for dem. Da får de selv sørge for å sette opp ekstra isolering.

Jeg bor selv i en leilighet hvor jeg hører naboene prate, se på tv, dusje, osv. Og jeg antar de hører meg like godt som jeg hører dem.

Skrevet

Da jeg flyttet inn i firemannsbolig for noen år siden var jeg forebredt på det verste, men heldigvis var disse leilighetene nybygg og veldig bra lydisolert. Har nesten ikke hørt noe til naboene bortsett fra et og annet vorspeil hos han under, og litt boring i veggen mellom oss fra han på siden :) Vet desverre ikke hva våre vegger og gulv består av.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...