Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Samboer har foreslått at jeg skal overta hans 8 år gamle bil, til en pris på 50 000, samt ta alle kostnader ved den, til gjengjeld skal han kjøpe en seg en ny bil, som han tar kostnadene ved. Bakgrunnen for dette er at vi pga familieforøkelse har funnet ut at det er lurt med 2 biler. Han har dessuten barn fra tidligere forhold, så alternativet er å kjøpe en 7-seter.

Jeg har egentlig ikke lyst til å overta samboers gamle bil, bl.a. fordi det er så mye feil med den og høye servicekostnader. Da kjøper jeg heller en eldre toyota som er mer driftssikker.

Samboer synes det er usolidarisk av meg, han vil gjerne kvitte seg med bilen og har råd til å kjøpe en ny, dyr modell, men synes det er dumt at han får så lite i innbytte for den gamle bilen.

Kan det f.eks være en løsning om firmaet hans kjøper den gamle bilen og at service/bruk osv lastes firmaet, så kjøper han seg heller en ny privatbil alene og så kan jeg spare opp/kjøpe en egen bruktbil?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I utgangspunktet hørtes det ganske "fishy" ut, å prøve å overtale deg til å kjøpe denne problembilen.

Du må få han til å forstå, at det siste du trenger er å kjøpe en bil som er et potensielt pengesluk.

Makan. Du har min fulle støtte.

Gjest emmeline
Skrevet

Er dette samboeren din? Høres jo ut som han utnytter deg litt på en måte. Han har lyst på/trenger ny bil, og enkleste løsning er å selge den til deg. Merkelig av en samboer synes jeg. Og har dere ikke såpass felles økonomi at det ikke spiller noen rolle om han selger den til deg? Kan han ikke bare beholde den på seg, så kjøper enten du en ny bil, eller dere gjør det sammen?

Gjest Gjest
Skrevet

Utnytter litt!!!

Det var vel bare forbokstaven!!!

Du må da ikke finne på det!!!! Det er det villeste jeg noen gang har hørt. En 8 år gammel problembil til 50.000. Han vet selvfølgelig at han ikke under noen omstendighetr vil få så mye for den om han prøver å selge den!!!

Det er jo rett og slett råttent gjort, og enda verre siden det faktisk er samboeren din som prøver å lure deg!! Ikke prøv å lure deg selv du, det er det viktigste rådet du kan få tror jeg. Hadde min samboer prøvd seg på noe sånt, hadde både han og bilen endt enn viss plass!

Jeg kjenner at jeg er helt målløs over hva enkelte mennesker får seg til å gjøre.Det er ikke du som er illojal eller usolidarisk. Det er det han som er. :sur:

Gjest Gjest
Skrevet

Ikke at jeg har noe med det, men siden dere snart har familieforøkelse kan det kanskje være lurt å gifte seg. Jeg mener, da slipper dere dette mitt og ditt og bla, bla.

Gjest Bilmekaniker
Skrevet

En 8 år gammel bil, som i utgangspunktet bare har problemer, vil ikke bli bedre med årene. Det kan jeg, som bilmekaniker med hånda på hjertet fortelle deg. Jeg kan også si at samboeren din helt sikkert vet at han ikke vil få mer enn toppen 10.000 kr for den, hvis så mye. Han prøver derfor ikke bare å bli kvitt bilen på en lettvint måte. Han prøver faktisk å lure deg!!!!

Vær fornuftlig.... ikke gjør det.

Gjest Gjest
Skrevet

Sorry. du slipper ikke dette mitt og ditt selv om du gifter deg. Det var før det. Vi har kommet litt lenger i dag.

Dessuten er det visst ikke det det er snakk om her, men om en samboer som prøver å prakke på henne en dårlig bil til en dyr penge fordi han vil ha en ny bil selv. Jeg skulle være bra dum om jeg gikk å gifta meg med en sånn en. Han høres jo ikke god ut. Men det er jo smak og behag.

Gjest Gjest
Skrevet

Tror ikke jeg hadde kasta bort tid på å få han til å forstå noe som helst jeg, som en tidligere foreslo.Jeg hadde ganske enkelt spurt om han trodde jeg var dum.

For det må han jo tro når han kan foreslå noe sånt!!

Håper bare at du ikke ER dum og går med på det. Herregud!! Jeg kjenner at jeg blir skikkelig provosert her.

Gjest Gjest
Skrevet

VRÆÆÆÆL....

Jeg har bare en ting å si...... jeg håper ikke at du er så j...vli dum at du går på den og gjør som han sier. JEEEESUS!!!!

Gjest Gjest
Skrevet
Sorry. du slipper ikke dette mitt og ditt selv om du gifter deg. Det var før det. Vi har kommet litt lenger i dag.

Dessuten er det visst ikke det det er snakk om her, men om en samboer som prøver å prakke på henne en dårlig bil til en dyr penge fordi han vil ha en ny bil selv. Jeg skulle være bra dum om jeg gikk å gifta meg med en sånn en. Han høres jo ikke god ut. Men det er jo smak og behag.

Hmmm.. er gift med felles økonomi her i huset selv om vi ikke er så "urgamle akkurat (30 årene)

Det er vel opp til vært enkelt partnerforhold hvordan man ordner seg.

Men uansett.... synes det høres ut som samboeren utnutter deg.

En gammel bil det er problem med fra før blir IKKE billigere og mindre problemfylt med tiden. Blir fort en 10.000 i reperasjoner 1 til 2 ganger i året

Snakker av erfaring. Vi har en 8 år gammel bil som begynner å skrangle veldig. Bar i år har vi måtte fikse på den for 14.000 kr på ting som MÅ fikses for å kunne kjøre med den.

For HAN blir det en billig løsning hvor han får mye for en gammel bil samtidig som han kan flotte seg med en ny bil.

Nei.... be han heller selge den selv på brukt markede selv og si at du ikke er innteressert... Skal han uansett kjøpe seg en annen bil... Er det vanlig for forhandlere å ta gammel bil i innbytte.

Og hvorfor MÅ du kjøpe samboeren sin bil... dere er jo samboere og får felles barn.

Hadde min mann kommet med et slikt forlag hadde jeg bedt han ryke og reise.

Gjest Gjest_mann_*
Skrevet
Utnytter litt!!!

Det var vel bare forbokstaven!!!

Du må da ikke finne på det!!!! Det er det villeste jeg noen gang har hørt. En 8 år gammel problembil til 50.000. Han vet selvfølgelig at han ikke under noen omstendighetr vil få så mye for den om han prøver å selge den!!!

Det er jo rett og slett råttent gjort, og enda verre siden det faktisk er samboeren din som prøver å lure deg!! Ikke prøv å lure deg selv du, det er det viktigste rådet du kan få tror jeg. Hadde min samboer prøvd seg på noe sånt, hadde både han og bilen endt enn viss plass!

Jeg kjenner at jeg er helt målløs over hva enkelte mennesker får seg til å gjøre.Det er ikke du som er illojal eller usolidarisk. Det er det han som er. :sur:

Hvordan i all verden kan du vite at 50 tusen er for mye for den? Er det en mercedes, stor fin bmw, eller jaguar, stor audi, hva som helst egentlig, så er da vel 50 tusen ikke mye å forlange?

En helt vanlig Audi A6 fra 1999 som har gått rundt 150 tusen km ligger i snitt på 140 tusen kroner. En av de verste bilene fra rundt tusenårsskiftet er Rover 75. En rett og slett elendig bil. Selv de går for rundt 50-60 tusen med 130-140 tusen km på veien.

Og det vil alltid være driftskostnader på en ti år gammel bil, uansett. Har selv eid en av de mest dritfssikre bilene ( mercedes 200 diesel), og den var fra 1995. Selvsagt har man utgifter i blandt, som bytte støtdempere, og fjerne litt rust etc, men i forhold til hvor mye en ny bil taper seg i verdi bare av å kjøre den så lønner det seg. Selv den bilen fikk jeg nesten 50 tusen for i 2006. Da var den 11 år gammel og hadde gått nesten 300 tusen.

Så, trenger du/dere en bil, og han tilbyr deg en for 50 tusen så høres det ut som en god deal ( så fremt det ikke er et skikkelig møkkamerke og utgiftene er for mange). Dersom du synes 50 tusen er mye for en bil, så tviler jeg sterkt på at du får så veldig mye billigere biler som er rundt ti år gamle, såfremt du ikke kjøper noe annet ræl.

Mitt tips til ti år gammel bil er nok en Toyota Carolla, eller volkswagen passat. De dyre luksusbilene fra ti år tilbake skal du nok passe deg for, spesielt mercedes og Bmw. Men om du finner en Mercedes fra før 1995 ( nye, og dårligere motorer..mer elendig elektronikk osv) som du garantert vet har gått mindre enn 200 tusen og som har lite rust, så har du en omtrent kostnadsfri bil i 4-5 år til.

Bmw er ofte rævkjørt av tenåringer, og ellers så er det mye kluss med elektronikken på de fra 1996-2001. Audi har jeg også hørt at det kan være mye drit med i den tidsperioden, og de før er omtrent uten unntak rævkjørt.

Skrevet (endret)

Når du må betale 50000 for en bil, så skulle det bare mangle at du selv fikk bestemme hvilken bil du skulle kjøpe! Synd for samboeren din om han ikke får god pris for bilen sin, da. Da får han heller kjøpe seg en billigere bil.

Har selv hatt en bil (opptil flere, faktisk) som var inn og ut av bilverksted. Det er ikke noe kjekt å sitte i en kald bil hvor viften ikke fungerer, med bilen fullt av unger, for så å finne ut at den ikke vil starte heller - igjen! Sure penger er det å betale også!

Har nå Toyota - og det er en fryd! INGEN problemer :)

Endret av Jade
Skrevet

Syns du svarer på ditt eget spørsmål i emnetittelen jeg. Hvis samboer vil selge bilen sin til deg og du ikke vil kjøpe den, ja da må han finne noen andre som vil kjøpe den ;)

Gjest Gjest
Skrevet

utrolig sjarmerende samboer du har! :nei: !

virker som han er fullstendig "meg og mitt- på egotripp!"

egoistiske mannfolk er så utrolig usjarmerende og fullstendig turn off!!

Gjest Gjeste Blondie65
Skrevet

Jeg synes det er riktig så vakkert tenkt av samboer her at kone og barn kan klare seg med hans gamle avlagte bil etter at han har tjent 50 store flak på den. Veldig sympatisk. Not?

Gjest Gjest
Skrevet
Audi har jeg også hørt at det kan være mye drit med i den tidsperioden, og de før er omtrent uten unntak rævkjørt.

TS

Det er en audi A4, fra 1998, så den er faktisk 11 år. Sambooer mener den er verdt 80 000, men den er en problembil, og må til service snarest, men han vil selge den med en gang for å unngå servicekostnader. Desuten trenger den nytt frontglass...

Har ikke det minste lyst til å kjøpe den, skjønner ikke engang hvordan han har kommet på tanken:(

TS

Gjest Gjest_meg_*
Skrevet

Når man er samboere og har/venter felles barn, så heter det våres. Ikke mitt og ditt.

Og den som kjører på ungen(e), skal selvfølgelig kjøre den sikreste bilen. La derfor gubben kjøpe ny bil ilag med deg, så bruker du den mest;-) Skulle gjerne vært flue på veggen for å høre motargumentene hans...

To biler er praktisk. Da opparbeider du deg bonus på forsikring i tillegg.

Jeg var lite lur i mitt første forhold (felles barn). Jeg betalte mest på bilen vi kjøpte sammen. Men den sto registrert på han siden han hadde opparbeidet seg litt bonus fra før. Så da det ble slutt og jeg skulle kjøpe egen bil etterhvert... Startet jeg med 20 % startbonus, og betalte vanvittig høy forsikring. Surt!

Gjest meg igjen...
Skrevet

Meg over...

Samboeren min kjøpte seg ny scooter ifjor. Jeg anser den som hans, siden jeg ikke kjører selv. Alikevel har jeg betalt ned 40000 ++ på den når jeg har hatt penger til overs. For vi har jo felles økonomi: den som har penger betaler. Da vi solgte leiligheta som var hans (jeg kjøpte meg aldri inn), var det VÅRES penger. Jeg hørte aldri noe om at pengene var hans.

Nå har vi hus, to nyere biler, han har scooter og lønna vår går til familien AS. Og jeg kjører rundt i den nyeste bilen:-D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...