Gjest Gjest Skrevet 15. mai 2009 #1 Skrevet 15. mai 2009 Mannen min og jeg skal reklamere på noen mangler i vårt nyinnkjøpte hus. Det skal vel rettes til selger og/eller eierskifteforsikringsselskapet, ettersom selgeren har en slik forsikring. Er det noe standardoppsett man kan bruke? Ser at reklamasjon bør være skriftlig, holder det å sende på mail? Det er vel ikke nødvendig å kontakte advokat for å sende reklamasjonsbrevet? Og hvordan bør vi egentlig formulere dette? Jeg føler meg så usikker på hvordan vi skal gå frem. Vil helst ikke skape noe dårlig stemning mellom oss og selgeren, men vi mener bestemt at det foreligger mangler ved huset som hun burde ha opplyst oss om. Er det noen her som har litt praktisk erfaring med dette og kan hjelpe oss?
Gjest stud.jur Skrevet 15. mai 2009 #2 Skrevet 15. mai 2009 Jeg ville sendt reklamasjonen som rekomandert brev, og jeg ville sendt det både til selger og dennes forsikringsselskap. Behold kopi selv. I reklamasjonen bør du gjøre det klart at du reklamerer, ikke bare beklager deg. (Høres banalt ut, men det er viktig!) Så bør du skrive noe om at dere er innenfor både den absolutte og relative reklamasjonsfristen, hhv. 5 år og "innen rimelig tid" fra mangelen ble oppdaget. Til slutt kan du skrive noe kort om hv mangelen består i, og hva dere foreløbig tror mangelen vil koste å utbedre.
Gjest tja Skrevet 15. mai 2009 #3 Skrevet 15. mai 2009 Har vært gjennom lignende tvist. Vi tok saken til tingretten og fikk 300 000 i erstatning. Du sier ingenting om hvilke feil/mangler det er. Dere burde få en takstmann til å vurdere feilene og komme frem til et prisoverslag for utbedring. Men allerede nå bør dere sende inn klage til selskapet som selger har tegnet eierskifteforsikring i. Husk at du får dekt advokathjelp for 80 % av kostnadene (opptil 100 000, dvs 80 000) gjennom boligforsikringen din. Hvis feilene er relativt rimelige, ville jeg ikke gjort noe. Det er dyrt, irriterende og langvarig prosess å få erstatning av et forsikringsselskap. Vi holdt på litt over 1 år. Du kan selv lese avhendingsloven, så blir du litt klokere. Selgeren "vår" unnlot også å gi oss riktige opplysninger om husets tilstand, men ble likevel trodd på i retten om at de ikke visste noe! Vi fant feilen etter 1 mnd. Vi fikk erstatning fordi huset var i VESENTLIG dårligere stand enn vi hadde grunn til å tro. Hus bygd i 1995. Huff, så glad for at vi er ferdig med det helvetet (1,5 år siden) og vi flyttet derfra.
Gjest Gjest Skrevet 15. mai 2009 #4 Skrevet 15. mai 2009 Har du brukt megler, så tar du først kontakt med denne. Jeg ville også ha snakket med advokat rimelig fort.
Gjest Gjest Skrevet 18. mai 2009 #5 Skrevet 18. mai 2009 Takk for svar. Jeg har fått inntrykk av at dette er kan bli en langdryg og frustrerende sak. Dessverre tar problemene bort mye av gleden ved å kjøpe nytt hus, og fordi jeg er gravid har jeg lite energi til å holde på med det rettslige. Vi får i alle fall sende en reklamasjon til selger og så ser vi hva som skjer. Hvis noen andre har innspill, blir jeg kjempeglad.
Gjest Gjest Skrevet 18. mai 2009 #6 Skrevet 18. mai 2009 Vi får i alle fall sende en reklamasjon til selger og så ser vi hva som skjer. Du skal gå til megleren først og fremst...
Gjest Gjest Skrevet 18. mai 2009 #7 Skrevet 18. mai 2009 Du skal gå til megleren først og fremst... megleren har skjemaet du skal fylle ut for det aktuelle eierskifteforsikringsselskapet
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå