Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal kjøpe laptop i gave til mamma i sommer, har mac selv og er så lenge siden jeg satte meg inn i tekniske spesifikasjoner og hva de innebærer, så føler meg litt utdatert.. Er så enkelt med mac, ikke så mye å velge i en gitt prisklasse.

Aner liksom ikke hvor jeg skal begynne å lete, eller hvilke merker som er bra nå.

Jeg tenker max 6000 kr, men gjerne under 5000.

Mamma vil bruke den i hovedsak til surfing på nett (mail, nyheter osv). Og enkle oppgaver i word.

Hun bruker også skype til å snakke med mine søstre i utlandet, så det bør være innebygd webkamera.

Ellers er brukervennlighet og PÅLITELIGHET det aller viktiste. Hun er helt grønn teknisk, så det er viktig at den vil vare noen år uten for mye problemer. PCen hun har nå er 10 år gammel, så hun bytter ikke ut med det første. God batteritid og lav vekt er pluss, men ikke de viktigste kriteriene.

Takker for svar. :)

Videoannonse
Annonse
Gjest SmallTalk
Skrevet

Så lenge pc'en kun skal brukes til "enkle" oppgaver som surfing og tekstbehandling, så kan du egentlig kjøpe hvilken laptop du vil. Du kan fint gå lavt i pris, og jeg tror du vil ha ganske mye å velge i mellom i prisklassen 4000-6000 kr. :)

De aller fleste laptopper i dag er såkalte "underholdningspc'er" som har innebygd webkamera. I tillegg så har de aller fleste nye pc'er i den prisklassen 2GB RAM, noe som fungerer helt fint til den bruken.

De aller fleste laptopene er stort sett brukervennlige. Det er heller operativsystemet det kommer an på. Så lenge hun er vant til å bruke en eller annen Windows-versjon etter Windows 95, så skal ikke brukervennligheten være noe problem. Stort sett så er oppbygningen og utseende det samme.

Pålitelighet er vel kanskje ikke billige laptoper sin sterkeste side, men så lenge laptopen blir behandlet pent så skal den holde noen år.

Har dessverre ikke noen konkrete merker å anbefale, men jeg tror alt i alt at det ikke er så store forskjeller mellom de forskjellige merkene i denne prisklassen. Stort sett så er innmaten ganske lik, og utseende er i bunn og grunn ganske likt det også. :)

Skrevet
Så lenge pc'en kun skal brukes til "enkle" oppgaver som surfing og tekstbehandling, så kan du egentlig kjøpe hvilken laptop du vil. Du kan fint gå lavt i pris, og jeg tror du vil ha ganske mye å velge i mellom i prisklassen 4000-6000 kr. :)

De aller fleste laptopper i dag er såkalte "underholdningspc'er" som har innebygd webkamera. I tillegg så har de aller fleste nye pc'er i den prisklassen 2GB RAM, noe som fungerer helt fint til den bruken.

De aller fleste laptopene er stort sett brukervennlige. Det er heller operativsystemet det kommer an på. Så lenge hun er vant til å bruke en eller annen Windows-versjon etter Windows 95, så skal ikke brukervennligheten være noe problem. Stort sett så er oppbygningen og utseende det samme.

Pålitelighet er vel kanskje ikke billige laptoper sin sterkeste side, men så lenge laptopen blir behandlet pent så skal den holde noen år.

Har dessverre ikke noen konkrete merker å anbefale, men jeg tror alt i alt at det ikke er så store forskjeller mellom de forskjellige merkene i denne prisklassen. Stort sett så er innmaten ganske lik, og utseende er i bunn og grunn ganske likt det også. :)

Okei, takk for svar :) Ja, da får jeg vel bare gå på en Elkjøp eller noe å kjøpe en som jeg synes er fin da, ingenting er jo bedre enn det :) Hun er vel vant til Windows fra jobben tror jeg, og tenker at hun ikke orker lære seg noe nytt, dama er jo over 50 år.

Skrevet

Skal hun bære den med seg noe særlig, eller er hun av dem som bare vil kunne flytte den av og til?

Skal den bæres rundt ville jeg kjøpt en av de med 12" skjerm, de er lette og fine. Skal den stå mest i ro ville jeg kanskje kjøpt en litt større.

Skrevet
Skal hun bære den med seg noe særlig, eller er hun av dem som bare vil kunne flytte den av og til?

Skal den bæres rundt ville jeg kjøpt en av de med 12" skjerm, de er lette og fine. Skal den stå mest i ro ville jeg kanskje kjøpt en litt større.

Tja, hun vil nok bære den noe med seg, hun tar etterutdanning hvor det hender hun vil ha bruk for den. Men det er egentlig ikke så ofte, så som regel tror jeg hun bare vil flyttte den litt i leiligheten. Men skal kikke på 12" også, takk for tipset :)

Skrevet

Tolvtommer er helt fint det. Ønsker hun større skjerm hjemme, er ekstraskjerm rimelig opp til tjueognoen tommer.

Det er lurt å bruke et rimelig trådløst tastatur og mus hjemme, for de er rimeligere å slite ut og søle kaffe på, enn det fastmonterte. Og kan lett tas i fanget.

Gå for tre-fire GB RAM til Vista, ellers knirker den litt.

Kjøp med så stor harddisk som dere har råd til.

Alt det andre er ikke så kritisk. Unntatt skjermen da, Den bør ha såpass kontrast at den fungerer på fortausrestaurant om sommeren, slik at hun slipper å jage etter skygge, om hun liker å lese nyheter eller fora.

Skrevet

Kan denne være et greit alternativ? Tenkte å kjøpe office student-pakken i tillegg kansje.

Toshiba

Og det bør kansje være med antivirus også? Noen forslag?

Gjest LanaLane
Skrevet

Jeg har hatt 2 toshiba pc'er i mitt liv og jeg skal aldri aldri ta på en igjen!

Skrevet

Har du bedre erfaring med andre merker?

Gjest LanaLane
Skrevet

Acer og NEC er to jeg liker. Eneste aberet med NEC er at den blir fort varm og kan bråke litt.

Acer likte jeg godt, men husker ikke hvilken jeg hadde. HP har jeg heller ikke gode erfaringer med, men det kommer jo veldig på maskinen, en kan være crap og en annen fantastisk.

Kan spørre datanerden i huset når han er hjemme, så skal du få et ordentlig svar :)

Skrevet

Jeg ville heller ikke ha kjøpt en toshiba pc... Har hørt at det er masse feil på de.. (har vel å merke ikke hatt en selv, men har en del kjente som har hatt...)

Selv har jeg hatt HP i mange år og aldri hatt en eneste feil på noen av de, men selvfølgelig, noen er heldig med maskinen, andre får en mandagsmaskin ;)

PS: Ikke kjøp packard bell! De er det utrolig mye trøbbel med! De blir alt for varm, batteriet holder i noen minutter etter kort tids bruk, hovedkortet går, skjermkortet blir ødelagt.. Rett og slett veldig mye styr med de...

Nå vet jeg ikke hvor gammel moren dine er, eller hvordan synet hennes er, men etter min erfaring så er 12" for lite til eldre.. Jeg ille ha gått for 15,4" eller større...

Hva med denne:

http://www.expert.no/product/product.aspx?...fier=LXN070Y299

Eller:

http://www.expert.no/product/product.aspx?...ifier=HPCQ60200

Hvilken bredbånds leverandør bruker hun? Hvis det er telenor eller canal digital, så har hun en gratis lisens på antivirusprogram som hun kan bruke, hvis ikke så selges norton til 399kr hvis du kjøper sammen med pc (hos expert butikk, tror ikke det gjelder på nett)...

Ellers så er jo officepakken grei å ha hvis hun har bruk for det, eller om hun klarer seg med works pakken, eller open office... (hvis du har liggende en office cd, så har du 3 lisenser på den hvis du vil gi vekk en til moren din og slippe å kjøpe ny til hun ;) )

Også ville jeg absolutt ha kjøpt en mus i tillegg hvis hun ikke er vant til å bruke mousepaden på bærbare fra før av...

Skrevet

Takk for gode svar :) fine pc'er du hadde linket til aftensol.

Gjest LanaLane
Skrevet

Men hold deg unna vista... Stakkars moren din om hun må slite med det i tillegg!

Skrevet
Men hold deg unna vista... Stakkars moren din om hun må slite med det i tillegg!

Åh, er det pes?

Herregud, så ute av det man blir når man ikke har pc. :sjenert:

Skrevet

Hvis du ikke skal ha vista, så lykke til.... Da er det enten mac eller linux på markedet nå.. Og ingen av de er enkel forhold til windows...

Men: hvis du kjøper en med vista, som er det eneste du får på nye pcèr nå, så er det ingen problem å kjøpe wndows 7 til hun når den kommer på det norske markedet... Det krever bare mindre av pcèn :)

Hvis du skal installere xp på en maskin som er solgt med vista, så trenger du litt data kunnskaper... Det er virkelig ikke bare bare... Xp er utgått, så produsentene til delene inni pcèn lager ikke drivere til det lenger, og i itllegg så støtter ikke harddiskene i pcène xp heller (dette kommer du vel å merke rundt med ekstra programvare og litt kunnskaper ;) )

Gjest svanungen
Skrevet

Jeg ville gått for en Vista-pc, rett og slett på grunn av sikkerhet og med tanke på at pc'en skal vare i mange år fremover. Tror ikke XP har veldig mange årene igjen..

Har selv veldig gode erfaringer med Acer, min første er nå 5 år og har ALDRI hatt trøbbel. Har akkurat kjøpt ny laptop, ny Acer. Toshiba har jeg sett/erfart hos venner, og er ikke imponert...

Til ei mor på rundt 50 år, ville jeg styrt unna disse små laptop'ene. Skjermen blir ofte for liten, og med mindre hun skal gå mye rundt med pc'en, så trengs det ikke så liten maskin. Jeg ville gått for en i standard størrelse (15,4" eller deromkring). Minst 2 GB minne, passe stor harddisk (her trenger du ikke prioritere, for man får billige eksterne harddisker. Anbefaler forøvrig en slik med tanke på backup etc), og ellers standard spesifikasjoner.

Jeg ville også installert OpenOffice istedet for Home and Student, det er gratis og fungerer veldig bra! Kjører OpenOffice på den nye laptopen, og programvarepakken dekker absolutt mine behov. Kan åpne Office-dokumenter, og lagre som .doc, .xls osv.

Sjekk med bredbåndsleverandøren om antivirus følger med (det gjør det gjerne), da kan hun installere den pakken. Selv kjører jeg Eset Smart Security (dette er en full sikkerhetspakke, men kommer også en lettere og billigere variant som kun er antivirus), og det koster ca 450 kr i året. En utrolig lett og smidig antivirusløsning, som ikke tar store ressurser fra maskinen! Absolutt noe av det beste jeg har vært borti, etter å ha forsøkt både Norton, Normann og F-Secure...

Lykke til!

Skrevet

Takk igjen for masse gode svar. :) Dere er til stor hjelp. Skal kikke litt på Acer tror jeg da, siden flere har gode ord om den.

Hun har internett gjennom borettslaget tror jeg, så det er sikkert canal digital eller telenor. Skal sjekke ut med anti-virus der i alle fall.

Jeg tror nok dere har et poeng i at 12" kan bli litt lite for ei dame på over 50 (hvertfall i fremtiden), så jeg tror nok jeg lander på 13" eller 15". Hun har kun ett år igjen med etterutdanning, så kommer hun sikkert ikke til å bruke den "på farten" etter det.

Skal sjekke open office også :)

• 2 uker senere...
Gjest -flickan-
Skrevet

Takker for alle svar her. Etter å ha snakket med både mamma og søsknene mine har vi funnet ut at vi kjøper mac til henne. Både fordi både jeg, mannen, søstern og brodern har det, og kan hjelpe henne bedre om hun trenger det, men også fordi hun har likt å bruke mac'en til brodern når hun har fått låne den. Søsknene mine vil være med å spleise, og da har vi råd til å gå opp litt i pris. Vi har også lisens til office-pakken til mac.

Så nå får jeg håpe mamma blir glad for gaven. Det hadde jeg blitt :)

Skrevet

Hun blir nok kjempeglad for gaven! :jepp:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...