Gå til innhold

Hvis sivilisasjonen forsvant

Anbefalte innlegg

Gjest Janna
Skrevet

Se for deg at den sivilisasjonen vi kjenner til gikk til grunne. Ikke mer strøm, ikke mer innlagt vann, ikke mer maskiner og elektrisitet. Ingen fler hus, ingen biler, ingen veier, ingen fly og ingen skipstrafikk.

Kort sagt: Menneskeheten står på scratch, og av ulike grunner klarer man ikke å få organisert seg til å bygge opp samfunnet igjen.

Man har bare skogen, dyrene, vannet, trærne og hverandre slik som for lenge, lenge siden.

Rundt omkring løper en hel haug med forvirrede mennesker, nakne, livredde og fortvilte. Til slutt innser de at de må gjøre noe for å overleve.

Mitt spørsmål: Tror du at du ville hatt en sjanse til å overleve under nevnte forhold?

Hvilke egenskaper og ferdigheter besitter du som du mener ville hjulpet deg til å klare deg i villmarken?

Det er noe å tenke over. Jeg tror veldig mange ville dødd, fordi mennesker i dag har fjernet seg altfor langt fra sine røtter. Istedetfor å bygge sterke, utholdende kropper, sitter vi hjemme og leser ukeblader om den neste slankekuren og sliter under det å ha tilgang til så mye mat man kunne orke. Vi ville ikke klart å forsere et fjell en gang.

Ikke mange kan lage våpen, og det finnes faktisk mange unger som aldri har sett en levende ku eller vært på fisketur. Er ikke dette skremmende?

Videoannonse
Annonse
Gjest Hilde K S
Skrevet

Jeg er (har jeg hørt ) god på å organisere. Tror jeg ville samlet alle disse nakne menneskene og spurt hvilke ressurser de hadde.

Funnet ut hvem som kunne lage våpen og hvem som var god på jakt. Funnet de som var gode på planter slik at de kunen funnet det vi kunne spise av vekster og hvordan vi kunne fått organisert noen kjøkkenhager.

Funnet de som kunne bygge foreløpige bosteder av det vi hadde i skogen slik at vi kunne bo helt til vi hade fixet noe å mekke bedre boliger av.

Funnet ut om noen var savnet og organisert leting etter disse.

Funnet ut om det fantes noen måter å skaffe klær på, noen måtte jo vite litt om skinn. *Grøss* Da måtte vi alle vært kledd i skinn en stund. Tenk på alle jernalderfetisjistene hvilken himmel for dem.....

Tror nok man skulle ha klart å overlevd og bygget opp et samfunn igjen !

Ser man på Darwins lære ville nok de svakeste dødd ut ja !

Gjest Tristessa
Skrevet

Jeg hadde nok aldri vært født, mamma var og er nærsynt og hadde briller fra hun var to. Jepp, dette har vi diskutert, ser du. Helt ærlig tror jeg også at jeg hadde strøket med, kanskje ikke med det første, men hele holdepunktet mitt i denne verden hadde jo rast sammen foran øynene mine. Vet ikke helt hvordan jeg hadde taklet det. Og så har jeg jo ryggen min da, den tror jeg heller ikke hadde likt seg så godt. Selv om jeg er sterkere enn de fleste skulle tro, tror jeg ikke livet før sivilisasjonen er min ting.

Derimot har jeg lenge dagdrømt om hvordan det hadde vært å våkne å finne ut at jeg var den eneste i hele byen som var igjen, at alle hus var tomme og alle biler hadde full bensintank og tenningsnøkkel (sikkert en veldig billig måte å lære å kjøre bil på) og hvor gøy det måtte være å kunne gå inn i hvilken som helst butikk og bare ta med meg det jeg ville ha. Selvsagt har jeg lagt inn visse betingelser i denne dagdrømmen, jeg må kunne dele ensomheten med en person (antageligvis kjæresten), og det må bo folk i andre byer rundt (som selvsagt ikke bryr seg at Stavanger ligger øde).Sikkert en moralsk forkastelig virkelighet, men også noe å tenke på når en kjeder seg til vanvidd på skolen.

Gjest gjest1
Skrevet
Jeg er (har jeg hørt ) god på å organisere. Tror jeg ville samlet alle disse nakne menneskene og spurt hvilke ressurser de hadde.

Funnet ut hvem som kunne lage våpen og hvem som var god på jakt. Funnet de som var gode på planter slik at de kunen funnet det vi kunne spise av vekster og hvordan vi kunne fått organisert noen kjøkkenhager.

Funnet de som kunne bygge foreløpige bosteder av det vi hadde i skogen slik at vi kunne bo helt til vi hade fixet noe å mekke bedre boliger av.

Funnet ut om noen var savnet og organisert leting etter disse.

Funnet ut om det fantes noen måter å skaffe klær på, noen måtte jo vite litt om skinn. *Grøss* Da måtte vi alle vært kledd i skinn en stund. Tenk på alle jernalderfetisjistene hvilken himmel for dem.....

Tror nok man skulle ha klart å overlevd og bygget opp et samfunn igjen !

Ser man på Darwins lære ville nok de svakeste dødd ut ja !

Hvis dette skulle skje, så håper jeg at jeg er i nærheten av deg Hilde :)

Skrevet

Tror jeg ville ha klart meg bra, bare jeg hadde hatt vennene mine og familien min.

Elsker å ferdes i skog og mark, liker å lage mat over åpen ild og sove under stjernene.

Er ikke av den typen som forventer att ting gkall komme av seg selv heller.. :lol:

Syntes det høres litt deilig ut jeg, ikke mobiltelf. ikke tv. ikke behov/mas om penger....

Skrevet

Hadde tatt med meg ungene og løpt til mamma.....

Gjest Hilde K S
Skrevet

Takk så mye Mysan ! :D

Jeg utnevner deg herved til statsminister i mitt eget verdensherredømme ( eller noe i den duren )

Håper du kan hjelpe meg å finne snekkere som kan bygge slottet mitt !

Skrevet

Jeg er ikke spesielt pysete fysisk, men jeg har fanget én fisk i mitt liv, kunne jeg overlevd på blåbær?

Jeg kunne kanskje brukes til å lage ting, er ganske flink med hendene, og med hodet.

Avtale? Jeg lager pil og bue og noen skyter noe annet enn blåbær til meg?

Skrevet

Avtale? Jeg lager pil og bue og noen skyter noe annet enn blåbær til meg?

Så lenge du ikke jakter på jordbær, så skal jeg skyte blåbær for deg :wink:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...