Gjest Gjest Skrevet 14. mai 2009 #1 Skrevet 14. mai 2009 Jeg skal kjøpe bur, til å ha på soverommet som hun skal sove i om natta. Det buret er 100x100, altså veldig stort for en liten Tibetansk spaniel valp. er det bedre for valpen å ha ett mindre bur, for trygghetsfølelsen eller ett stort, som hu kan strekke seg litt i og jeg da kan legge leker og diverse ting inni buret? Jeg får nemlig det store buret veldig billig.. ellers er de mindre str dyrere.. Hva slags str ville dere anbefalt isåfall?
Gjest Wacmoc Skrevet 15. mai 2009 #2 Skrevet 15. mai 2009 Det går nok fint Hunden min legger seg heller i et stort bur enn ett lite, da har han mer "frihetsfølelse" Ta det store buret du!
AnetteB Skrevet 15. mai 2009 #3 Skrevet 15. mai 2009 Jeg hadde også gått for det store buret... Det du kan gjøre som gjør at valpen føler seg tryggere inni buret, er å legge tepper over, så det blir en liten hule.. Det gjør jeg på mine bur, og hundene bruker det som SIN egen liggeplass...
storesøs Skrevet 15. mai 2009 #4 Skrevet 15. mai 2009 Eller stapp en dyne inni sånn at valpen har noe tett rundt seg. Mange som liker det bedre enn stor plass.
Frey Skrevet 15. mai 2009 #5 Skrevet 15. mai 2009 Når jeg får valp så har jeg den i senga hos meg de første nettene. Det man må huske er at valpen blir revet bort fra alt som er trygt og kjent og inn i en helt ny setting. Ganske slemt å da stenge den inne i et bur for seg selv. Da er det også lettere å registrere at valpen må ut og tisse siden man har den så nære at man merker når den blir urolig. Hvis man først skal bruke bur på natten må man i det minste sørge for at hunden har god plass! Når det er sagt så lurer jeg litt på hvorfor man har bestemt seg for at man må bruke bur allerede før hunden kommer i hus.
Troyamin Skrevet 15. mai 2009 #6 Skrevet 15. mai 2009 Når det er sagt så lurer jeg litt på hvorfor man har bestemt seg for at man må bruke bur allerede før hunden kommer i hus. Bur er kjempegreit å bruke innendørs. Mine har det stående i stua som sin plass. (Må påpeke at jeg ikke lukker døren til buret.) Jeg kan ha buret i bilen. Og dermed ha det med inn til folk jeg er på besøk hos. Dermed har hunden noe trygt og godt å ligge i. Om natten har vi en hund inne på soverommet på eget hundeteppe, den andre går løs rundt i huset.
Frey Skrevet 15. mai 2009 #7 Skrevet 15. mai 2009 Da kan man jo like gjerne ha en seng eller et teppe om det bare er det at hunden skal ha en egen plass - og bur med åpen dør er jo for seng å regne siden hunden kan velge å gå ut og inn som den vil. Hundesenger har vi her også. Bur har vi i bilen, og et bur vi kan bruke dersom vi skal et sted der det behøves. Men de trenger ikke å ligge i bur hjemme av den grunn. Nå var det ikke meningen å gjøre dette til en burdebatt. Jeg ønsker bare å be ts om å tenke over hvorfor hun må ha bur til annet bruk enn transport. En hund er ikke et burdyr..
Gjest Gjest Skrevet 15. mai 2009 #8 Skrevet 15. mai 2009 Det er så vanskelig å spørre om råd når 5 stk kommer med 5 forskjellige råd... Planen min i utgangspunktet var at valpen skulle sove i min seng. Men venninnen min sier da at det må jeg IKKE gjøre for da tisser den og bæsjer i sengen, av erfaring. Tygger på ledninger og kan skade seg selv. så hun kjøpte ett bur som valpen sov i de første dagene.. Når den ble urolig gikk hun ut med valpen om natta. Jeg vil ALLER helst kjøpe en seng til hun, og ikke bur.. men da har jeg jo ingen kontroll over henne på natta... det kan jo være veldig skummelt så tungt som jeg sover! Må bestemme meg veldig fort når valpen kommer snart... Hva skal jeg gjøre? Kjøpe bur så valpen ligger der de første dagene eller kjøpe en seng til henne og la hun gå rundt/sove i min seng om nettene? Da kunne jeg kanskje ventet med bur ettersom økonomien ikke er på sitt beste, er så mye den valpen skal ha
Gjest emmeline Skrevet 15. mai 2009 #9 Skrevet 15. mai 2009 Vi hadde henne på soverommet de første nettene, hun hadde et åpent bur å sove i. Hun gikk ikke noe særlig rundt, la seg raskt i buret. Det var jo det eneste stedet å ligge behagelig, og hun kjente det igjen fra bilturen fra oppdretter. Gikk ikke på do eller var våken noe iløpet av natta.
Frey Skrevet 15. mai 2009 #10 Skrevet 15. mai 2009 Det er så vanskelig å spørre om råd når 5 stk kommer med 5 forskjellige råd... Planen min i utgangspunktet var at valpen skulle sove i min seng. Men venninnen min sier da at det må jeg IKKE gjøre for da tisser den og bæsjer i sengen, av erfaring. Tygger på ledninger og kan skade seg selv. så hun kjøpte ett bur som valpen sov i de første dagene.. Ingen av mine hunder har noen gang tisset i min seng når de har sovet der. Angående ledninger osv så kjøper du deg ledningssamler på Ikea - mange meter til noen tiere. Da er ledningene ute av valpens rekkevidde. Alt annet man er redd for rydder man bort. Når den ble urolig gikk hun ut med valpen om natta. Jeg vil ALLER helst kjøpe en seng til hun, og ikke bur.. men da har jeg jo ingen kontroll over henne på natta... det kan jo være veldig skummelt så tungt som jeg sover! Da er det i alle fall bedre at hun ikke er innestengt tilfelle du ikke våkner av at hun er urolig og må ut - gjør du ikke det må hun ligge i egen avføring til du våkner. Ligger hun i egen seng på gulvet slipper hun i det minste å ligge i avføringen sin.
Gjest Illiya Skrevet 16. mai 2009 #11 Skrevet 16. mai 2009 Vil anbefale deg å vente med å kjøpe bur til du ser om du trenger det. Spesielt siden økonomien tilsier det. Vi kjøpte bur da vi skulle ha valp, for det "måtte" vi jo ha, ble vi fortalt. Det var en feilinvestering, vi har jo ikke bruk for det. Valpen sov i buret de to første nettene, fordi den kunne bite på ledninger osv. Men den sov jo bare om natta, så det var ikke noen vits i buret. Jeg vil heller ha en hund som er vant til å være uten bur, og som likevel ikke finner på noe tøys, det blir friere for både oss og hunden. Vi hadde også valpen i senga. Hun sovnet i sin egen seng på kvelden, men etter tissetur på morran, fikk hun komme opp til oss. Noen netter sov hun hele natta i senga med oss også. Merket at hun roet seg best og sov lengst når hun fikk ligge sammen med oss. Hun gjorde aldri noe på gulvet om natta, ødela aldri noe, og tisset heller ikke i senga vår. Men hun satte stor pris på nærheten, og kroet seg godt inntil oss når hun skulle sove. Ettersom vi har en hund som blir over 60 cm høy, og ca 45 kilo, var ikke det å sove i senga med oss noen varig løsning. Til det tar hun for stor plass. Etterhvert måtte hun jo avvennes, og da sov hun ved siden av senga vår igjen. Tok et par netter med valp som ville opp, så gikk det greit. Nå ligger hun på stua, men med tilgang til soverommet vårt. Hun er 4 mnd nå. Det er med på å knytte bånd mellom dere, at valpen sover med dere og ikke i bur.
Troyamin Skrevet 16. mai 2009 #12 Skrevet 16. mai 2009 Da kan man jo like gjerne ha en seng eller et teppe om det bare er det at hunden skal ha en egen plass - og bur med åpen dør er jo for seng å regne siden hunden kan velge å gå ut og inn som den vil. Et bur hindrer også viltre unger å ikke falle på en sovende hund. Har du tenkt på det? Selv om mine barn er flinke til å holde seg unna der hunden sover, så kan det hende at uhell kan skje.
Gjest Illiya Skrevet 16. mai 2009 #13 Skrevet 16. mai 2009 Et bur hindrer også viltre unger å ikke falle på en sovende hund. Har du tenkt på det? Selv om mine barn er flinke til å holde seg unna der hunden sover, så kan det hende at uhell kan skje. Enig med deg i det. Sånn sett kan buret være der valpen faktisk får litt fred også.
Frey Skrevet 16. mai 2009 #14 Skrevet 16. mai 2009 Et bur hindrer også viltre unger å ikke falle på en sovende hund. Har du tenkt på det? Selv om mine barn er flinke til å holde seg unna der hunden sover, så kan det hende at uhell kan skje. Det kan man løse med å være litt kreativ med hvor man plasserer sengen - if there is a will, there is a way
Troyamin Skrevet 16. mai 2009 #15 Skrevet 16. mai 2009 Det kan man løse med å være litt kreativ med hvor man plasserer sengen - if there is a will, there is a way Herlighet for et dumt utsagn! Kanskje du kan det hjemme hos deg, men her er det ikke mulighet for det. Og et bur gir trygghet. Nesten som en liten hule, med gode og myke tepper inni. Det er STOR forskjell på burbruk. Lær deg det, før du kritiserer andre!
Frey Skrevet 16. mai 2009 #16 Skrevet 16. mai 2009 Herlighet for et dumt utsagn! Kanskje du kan det hjemme hos deg, men her er det ikke mulighet for det. Og et bur gir trygghet. Nesten som en liten hule, med gode og myke tepper inni. Det er STOR forskjell på burbruk. Lær deg det, før du kritiserer andre! Kjære deg, mulig du synes det er dumt, men det gjør det ikke mindre sant av den grunn. Man kan - hvis man vil - plassere hundesengen på et skjermet sted. Man kan også oppdra ungene til at det stedet der leker vi ikke ved. Hvis ungene er så små at de ikke skjønner det, kan man dele av med grinder. Er ikke hunden trygg uten at den må ha et bur å ty til bør man kanskje vurdere seg selv og eget hundehold før man kritiserer andre?..
Gjest Glør Skrevet 16. mai 2009 #17 Skrevet 16. mai 2009 Ingen av mine hunder har noen gang tisset i min seng når de har sovet der. Angående ledninger osv så kjøper du deg ledningssamler på Ikea - mange meter til noen tiere. Da er ledningene ute av valpens rekkevidde. Alt annet man er redd for rydder man bort. Samme her, har hunden i senga, og dersom hun må på do, og ikke har greid å vekke oss har hun gjort fra seg rett innenfor ytterdøra. Da hun var liten hadde vi bare en avis liggende der, så det var lett å rengjøre. Hunder liker ikke å ligge i sin egen avføring de heller, så derfor vil de gå bort fra soveplassen sin for å gjøre fra seg. Og det er nettopp dette den mister muligheten til å gjøre i ett bur. Ledninger ol må man jo selvsagt sikre, så lenge hunden er valp.
Troyamin Skrevet 18. mai 2009 #18 Skrevet 18. mai 2009 bør man kanskje vurdere seg selv og eget hundehold før man kritiserer andre?.. Hmmm.... Jeg mener jo det samme om deg....
Frey Skrevet 18. mai 2009 #19 Skrevet 18. mai 2009 Hmmm.... Jeg mener jo det samme om deg.... Det må du gjerne gjøre, men det er ikke jeg som må bruke bur for at hundene mine skal føle seg trygge eller ha en rolig plass hvor barn ikke forstyrrer/ramler over dem
Troyamin Skrevet 18. mai 2009 #20 Skrevet 18. mai 2009 Det må du gjerne gjøre, men det er ikke jeg som må bruke bur for at hundene mine skal føle seg trygge eller ha en rolig plass hvor barn ikke forstyrrer/ramler over dem Jeg MÅ ikke bruke bur. Men jeg VELGER å gjøre det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå