Gjest Gjest Skrevet 14. mai 2009 #1 Skrevet 14. mai 2009 Hei. Jeg har lyst til å skrive en liten analyse om det norske i reklamen – melkesjokolade, Kvikklunsj, annet? Kontra andre reklamer? Mange reklamer spiller veldig bevisst på forestillinger om det norske. Andre det helt motsatte. Har dere noen forslag til hvilke to reklamer jeg kan kombinere? Vil sette meget stor pris på forslag fordi det haster litt.
Gjest Gjest Skrevet 15. mai 2009 #2 Skrevet 15. mai 2009 Hei. Jeg har lyst til å skrive en liten analyse om det norske i reklamen – melkesjokolade, Kvikklunsj, annet? Kontra andre reklamer? Mange reklamer spiller veldig bevisst på forestillinger om det norske. Andre det helt motsatte. Har dere noen forslag til hvilke to reklamer jeg kan kombinere? Vil sette meget stor pris på forslag fordi det haster litt. Jeg er fremdeles interessert i svar..
Kirby Skrevet 15. mai 2009 #3 Skrevet 15. mai 2009 Vet ikke om det blir litt off topic, men Melkesjokolade osv. er jo typiske norske merker som du ikke får tak i i utlandet uten videre, derimot er det sikkert mye annet som er mer internasjonalt, og disse produktene spiller sikkert ikke på hvor norske de er. Dog må man huske på at Norge ikke akkurat eksporterer varene sine, men heller importerer. Hvor mye er det som egentlig er norsk?
Gjest Gjest Skrevet 19. mai 2009 #4 Skrevet 19. mai 2009 Vet ikke om det blir litt off topic, men Melkesjokolade osv. er jo typiske norske merker som du ikke får tak i i utlandet uten videre, derimot er det sikkert mye annet som er mer internasjonalt, og disse produktene spiller sikkert ikke på hvor norske de er. Dog må man huske på at Norge ikke akkurat eksporterer varene sine, men heller importerer. Hvor mye er det som egentlig er norsk? Det viktigste er at det må være en type reklame som spiller på forestillinger på det norske. For eksempel finner vi en melkesjokolade med bilde av en veldig norsk natur: ei ku på gården. Jeg skal sammenlikne en reklame som gir slike forestillinger med en annen som ikke gjør det. Jeg vil sette utrolig stor pris på om dere kunne hjelpe meg med å finne relevant(e) reklame® slik at jeg kan komme igang. Føler at jeg trenger noen tips.
Xtra_lilje Skrevet 19. mai 2009 #5 Skrevet 19. mai 2009 Det viktigste er at det må være en type reklame som spiller på forestillinger på det norske. For eksempel finner vi en melkesjokolade med bilde av en veldig norsk natur: ei ku på gården. Jeg skal sammenlikne en reklame som gir slike forestillinger med en annen som ikke gjør det. Jeg vil sette utrolig stor pris på om dere kunne hjelpe meg med å finne relevant(e) reklame® slik at jeg kan komme igang. Føler at jeg trenger noen tips. hva med å sjekke freia sin nettside? er vel de som har et lite stykke norge som motto..
Gjest Gjest Skrevet 19. mai 2009 #6 Skrevet 19. mai 2009 hva med å sjekke freia sin nettside? er vel de som har et lite stykke norge som motto.. det høres bra ut. jeg var der inne for litt siden men de har ikke noe reklame jeg kan analysere. Vet dere om to gode reklamer innenfor noe som kan fungere som kontraster for hverandre? en som er ''norskt'' og en som ikke er det i så stor grad?
Gjest nextlife Skrevet 19. mai 2009 #7 Skrevet 19. mai 2009 (endret) Å bruke lottoreklamer er smart. Den spiller gjerne på norsk enkel,- og nøkternhet, bruker en sketsjliknende scene med mye humor som viktigste virkemiddel. Hvis du setter denne reklamen opp mot f. eks Coca Cola, som viser pene, vellykkede mennesker, gjerne drivende på en strand, med sine lekre kropper, har du en god analyse edit :ser nå at jeg misforstod litt. Dagbladet har også veldig flotte reklamer med virkemidler som er lette å identifisere. Endret 19. mai 2009 av nextlife
Gjest Gjest Skrevet 19. mai 2009 #8 Skrevet 19. mai 2009 Å bruke lottoreklamer er smart. Den spiller gjerne på norsk enkel,- og nøkternhet, bruker en sketsjliknende scene med mye humor som viktigste virkemiddel. Hvis du setter denne reklamen opp mot f. eks Coca Cola, som viser pene, vellykkede mennesker, gjerne drivende på en strand, med sine lekre kropper, har du en god analyse edit :ser nå at jeg misforstod litt. Dagbladet har også veldig flotte reklamer med virkemidler som er lette å identifisere. Jeg finner ingenting på dagbladet!
Gjest Gjest Skrevet 19. mai 2009 #9 Skrevet 19. mai 2009 Jeg finner ingenting på dagbladet! er det noen fler som vet om noe mer konkret reklame å anbefale, gjerne vise til hvor jeg kan finne den? Det kan være en reklameannonse/reklamebilde med tekst eller et reklameinnslag. Takker igjen for hjelp,
Gjest nextlife Skrevet 19. mai 2009 #10 Skrevet 19. mai 2009 Hva med det syltetøyet til Nora, mormors hjemmelagde eller hva det heter? I reklamevideoen står det mange gamle damer i rutede forkleèr å koker sylteøy på et stor kjøkken. Eller Eplejuice fra Hardanger?
Gjest Gjest Skrevet 19. mai 2009 #11 Skrevet 19. mai 2009 Hva med det syltetøyet til Nora, mormors hjemmelagde eller hva det heter? I reklamevideoen står det mange gamle damer i rutede forkleèr å koker sylteøy på et stor kjøkken. Eller Eplejuice fra Hardanger? Ok! Har du noen link til dem som reklamevideoer/annonse?
Gjest nextlife Skrevet 19. mai 2009 #12 Skrevet 19. mai 2009 Ok! Har du noen link til dem som reklamevideoer/annonse? Nei, desverre. Hva med å sende mail eller ringe til den aktuelle produsenten å spørre om de har det?
Gjest Imsdal Skrevet 20. mai 2009 #13 Skrevet 20. mai 2009 Hva med Kvikk Lunsj da? Reklamen der spiller jo på norsk turglede i x antall og, og jeg mener at sjokoladen har sin historie som tursjokoladen. De spiller jo veldig på gode assoisasjoner om tur i norsk natur.
Gjest Gjest Skrevet 20. mai 2009 #14 Skrevet 20. mai 2009 Kontakt markedsavdelingen til Freia, de kan sikkert hjelpe deg. Jeg skrev selv særemne om melkesjokoladereklamer, og de var veldig greie og hjelpsomme.
KatteLatte Skrevet 20. mai 2009 #15 Skrevet 20. mai 2009 (endret) Hva med Imsdal-reklamen? Den ironiserer kanskje litt for mye med våre forestillinger om det typisk norske, men der har du i hvert fall blonde bondejenter med roser i kinnene og kjernesunne gutter på fjelltur bl.a. Endret 20. mai 2009 av KatteLatte
Kamikatze Skrevet 21. mai 2009 #17 Skrevet 21. mai 2009 a) Skal det være to omtrent identiske produkter, et norsk som spiller på det norske, kontra et utenlandsk? b) Må det være sjokolade?
Gjest Gjest Skrevet 21. mai 2009 #18 Skrevet 21. mai 2009 a) Skal det være to omtrent identiske produkter, et norsk som spiller på det norske, kontra et utenlandsk? b) Må det være sjokolade? a) Ja, det skal være en reklame som spiller på forestillinger om det norske, kontra andre reklamer som ikke gjør det, og det kan være utenlandsk. Ville vært kjempebra å ha to omtrent identiske produkter, ja b) Nei, det må ikke være sjokolade. Spent på svar.
Gjest Gjeste Blondie65 Skrevet 21. mai 2009 #19 Skrevet 21. mai 2009 Jeg tror at Imsdal kontra Bon Aqua må være noe av det beste eksempelet.
Gjest Gjest Skrevet 21. mai 2009 #20 Skrevet 21. mai 2009 Jeg tror at Imsdal kontra Bon Aqua må være noe av det beste eksempelet. Ok, men Imsdal sin reklame, poenget med den er jo at vannet er veldig rent og at man får ingen skitne tanker ved å drikke det. Bon Aqua derimot finner jeg ingen eksempler på :S Reklamene skal gi en mening med produktet også ikke sant
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå