Gå til innhold

Rypereiret

Fjellrypa

Anbefalte innlegg

Hurra! Langhelg!

Nå er vi ferdig pakket, og jeg skal bare få på Kyllingen pysjen og gi henne litt pupp før vi starter kjøringen.

Gleder meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi var på Beitostølen i helga sammen med en stor gjeng. Det var veldig hyggelig. Vi bodde i en hytte sammen med en familie med ei jente som er litt yngre enn Kyllingen. Det var veldig moro.

Det ble veldig korte turer, og mye utfoldelse for ungene. Det ble kastet enorme mengder stein i bekker, vi lagde og kastet snøballer, lagde snøkaker, studerte at snøen smeltet i hånda osv. I tillegg passet de andre på min unge også en stund hver dag, sånn at jeg fikk meg en liten fjelltur på egenhånd. Da var det bare å stormgå alt jeg kunne, sånn at jeg kom meg på en topp.

På søndagen dro den andre barnefamilien tidlig, så Kyllingen og jeg hang oss på en rolig dagstur med andre voksne. Kyllingen gikk en del selv, og jeg er imponert over hvor langt hun faktisk gikk. Hun har dessuten blitt flink til å klatre! :D

Bilturene gikk utrolig bra. Jeg kjørte til leggetid begge veier, og Kyllingen sov sammenhengende. Gløttet så vidt på øynene når jeg bar henne til sengs, og sovnet uten problem.

I dag må jeg pakke ut og starte klesvask.

Satser på fint vær til helga, og telting på en øy i Oslofjorden. Veldig motivert for litt sommer nå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gleder meg sånn til helga! Telting ute i fjorden er jo perfekt som været er nå!

Jeg skal ha med min niese som er like gammel som Kyllingen. De gleder seg veldig, begge to, og snakker masse om det. Jeg klarte visst å love Kyllingen fiskestang i forbifarten. Må nok ut å handle i dag. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helga var flott, selvsagt, og temmelig varm. ;)

Vi fant en fin leirplass med mye skygge. Det var ideelt ift å holde teltet kjølig (eller i alle fall unngå kokvarme), men litt kjedelig på kveldene når ungene sov. Da vil man jo sitte og se ut over sjøen, og ikke inni et buskas med mye innsekter. Ja, ja, prioriteringer må til.

Kyllingen og kusinen syntes det var veldig spennende med båttur, så vi fikk en god start på helga. Det tok litt tid før vi fant leirplass og fikk i stand middagen, så begge var trøtte. Kusinen (sovedyret) sovnet ganske greit, Kyllingen sovnet ikke. Hun var giret fordi kusinen var der, litt overtrøtt, og så måtte hun være stille for å ikke vekke kusinen. Fungerte veldig dårlig, så det endte med at jeg tok henne på ryggen i sjalet og gikk en stund. Da roet hun seg ned så det gikk an å legge henne.

Lørdag var det mye bading, vassing, plukking av skjell, kasting av sten i vann, krabbe-studier (levende og død krabber) osv. Veldig spennende. All matlaging gjorde vi i vannkanten, så det var skikkelig kos.

Leggingen ble som fredag. Kusinen sovnet, Kyllingen gjorde det ikke. Det endte opp med at jeg også la meg 22:30, da sovnet vi rimelig greit begge to.

Vi tok båten tilbake i 14-tida på søndag. Det var i grunnen greit med en litt kortere dag. Vi begynte å gå tom for vann og solkrem, og jentene var slitne. Is på kaia smakte supert, og det var godt med en dusj når vi kom hjem. Kusinen var veldig glad for å se mamma og pappa og storesøster på kaia, og overleverte stolt en haug skjell, en stein og en kvist.

Oppsummering: Ingen ble solbrente, alle sov for lite og alle var enige om at det hadde vært en fin tur.

Men jeg må innrømme at jeg ble litt overrasket over hvor veldig mye båter det var ute. Det var ikke mye av frilufts-følelsen, gitt. Jeg er mye mer på fjellet og i skogen, og opplever så å si aldri denne mengden mennesker på tur. Når jeg har vært på sjøen, har det typisk vært med kajakk og ikke i indre Oslofjord. Da har vi alltid funnet en øy eller en vik for oss selv. Ja, ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Håper det blir en vellykket tur, og ar kyllingen får masse fisk! ;)

Vi klarte faktisk å glemme fiskestanga i bilen! :sjenert: Men, men, den får bli med til fjells om en uke, så det er ikke så lenge til den kommer i bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som en veldig bra tur! Arrangerer du for voksne også? ;)

Og ang. fottøy på fjellet som jeg har spurt om en gang. Vi var på fjellet igjen i helgen, og da fikk Martin på seg vinterstøvlene sine da vi skulle på tur til en liten topp. De var litt varme, men de er lette, stødige og vanntette, fungerte perfekt bortsett fra at han ble i overkant svett på beina. Men det var ikke helt tørt enda dit vi skulle, (litt snø her og der enda også)så det var det mest egna fottøyet tror jeg. Det var hvertfall mye mindre stressende enn å skulle skifte mellom joggesko og dock boots hele tiden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så kos å lese om alle de fine turene deres! Vi lurer på å kjøpe telt neste år, har du noen å anbefale? :)

Ha en kjempefin sommer! :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Murmelmy! Så koselig å se deg her!!

Prada: Jeg arrangerer for alle, jeg! ;) Er stadig på jakt etter turfølge, det er som regel mye morsommere og lettvintere hvis man er flere med barn i samme alder.

LT: Teltanbefalinger er jeg dårlig på (evt veldig dyr). Det spørs jo veldig på hva dere skal bruke det til, da. Hvor viktig er vekt? Vindstabilitet? Plass? Det er mulig å bruke alt fra 400 til godt over 10 000 kroner, og det er klart det er forskjeller. Det er også klart at mye er unødvendig til vanlig familiebruk.

Første del av ferien er gjennomført, og jeg er alene hjemme mens Kyllingen er på besteforeldrebesøk fram til torsdag.

Vi har hatt det veldig fint. Togturen nordover var umåtelig spennende, særlig at vi skulle sove på toget. Kyllingen sovnet absolutt ikke før sovekupeen var inntatt og inspisert rundt 23:00. Etter en ny togtur og en taxi-for-buss tur var det klart for båt over Namsvatnet. Kyllingen fikk lov til å kjøre (dvs å stå og holde i rattet). Det var hun mektig stolt over, selvsagt.

Vi var 3 voksne og 3 barn på tur i fjellet fra mandag til torsdag, og var rimelig heldige med forholdene. Det var en del vind og dermed ikke alt for mye innsektplager. Det var heller ikke alt for mye regn.

Vi fisket litt, gikk en del turer, spiste godt og hadde det moro. Som vanlig baserte jeg meg på sjal på magen til Kyllingen og sekk på ryggen til sekk med alt utstyr. Denne gangen var jeg så heldig at vi var flere voksne enn bære-barn, så en av de andre tok all maten. Det merktes veldig godt på min sekk! Jeg har likevel funnet ut at jeg trenger en ny og større sekk. 80l er rett og slett ikke nok.

Kyllingen syntes det var stas med fiskestang, men hadde ikke sjans på å kaste. Det å sveive inn var også vanskelig. Det drøyer nok litt før det blir storfisker av henne, men hun synes det er moro, og det er jo langt det viktigste. Ellers ble jeg imponert over gåingen hennes, den ene dagen gikk hun 2,5km sammenhengende i ganske ulendt terreng utenom sti. Det hadde jeg ikke trodd.

I helga var vi hos bestemor og bestefar. Kyllingen har fått masse oppmerksomhet og kost seg mye. I går var vi på en bitteliten fisketur på sjøen, og jeg mistet først en stor makrell rett ved ripa, og fikk deretter en opp i båten. Kyllingen stirret med skrekkblandet fryd, men var veldig stolt da vi viste den fram etterpå og var soleklar på at den skulle hun SPISE til MIDDAG. Jeg dro rett etterpå, men rapporten tilsier at maten hadde smakt utmerket.

Jeg ble dessvere småsjuk de siste par dagene av ferien, men feber, skikkelig hodepine og en plagsom hoste. Nå er nesten bare hosten igjen, men det er i alle fall nok til at jeg ikke får trent som jeg hadde planlagt denne aleneuka. Synd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Bustetroll! :D

Kyllingen er selvsagt min drømmejente, men det må selvsagt innrømmes at vi har mindre idylliske øyeblikk vi også. ;) Legging var en frustrerende øvelse på de par siste turene våre, for eksempel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Innom for å oppdatere meg.

Vi står på flyttefot, og så etterpå "feriefot". Nå er det bare flytteesker og søppelsekker her. Gleder meg til den første "foten" er over. :ler:

Håper resten av sommeren deres blir fin!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God flytting, Samba! Det er noe styr, men deilig når man kommer i orden på nytt sted!

Kyllingen kom hjem fra besøk hos bestemor og bestefar i går. Det var godt å få henne hjem, men det virker som hun har hatt det veldig bra. I dag er super-onkel barnevakt mens jeg er på jobb, så hun koser seg nok.

I ettermiddag begynner den skikkelige ferien. Jeg gleder meg veldig. Hjemme er det temmelig kaotisk, med alt mulig utstyr liggende ut over stuegulvet. Jeg pakker for alt fra fjelltur til bryllup, så det er mye som skal med. Jeg glemmer sikkert noe, og så løser det seg likevel. ;)

God sommer til alle som er innom!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • 3 uker senere...

Hei, hei iss, Bustetroll og Ephemera! Håper sommeren har vært bra!

Ferien har vært bra, men den føles alt for kort. ;)

Først var vi rundt om i Hallingdal en ukes tid. Vi var bl a innom Langedrag og diverse sætere. Kyllingen er veldig glad i dyr, og syntes det var stor stas. Jeg tror muligens Langedrag var sommerens høydepunkt for henne. Det var også hennes første forsøk på å ri uten at jeg var med og gikk ved siden av, og det var hun mektig stolt over etterpå. Jeg gikk dessverre glipp av tidenes photo opportunity da Kyllingen våknet etter luren av at en minihest dro i koseteppet hennes. :fnise: Artig, artig!

Kanotur i Sverige med ei venninne og jevnaldrende datter gikk bra, særlig etter at vi innså at det var for mye pes å flytte leir hver dag. Jentene gikk stort sett godt sammen, men med enkelte eksplosjoner. Kyllingen fikk sin første fisk (10 cm abbor), som selvsagt ble filletert og spist. Jeg hentet et tørt tre som vi skulle ha som ved, men på vei til teltet ble det visst til en hest. Litt krise når jeg skulle hugge opp hesten....

Den siste uka skulle vi til Rondane, men den morgenen vi skulle dra var Kyllingen utrolig grinete og egentlig typsik sånn hun er rett før hun blir syk. Værmeldingen var også dårlig, og jeg innså at det ikke fristet å være bundet til et lite fjelltelt med en syk unge i regnevær. Vi tok noen dager hjemme i stedet. Kyllingen ble forkjølet, men ikke ordentlig syk, og vi brukte den siste helga til å besøke venner. Helt greit!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som en opplevelsesrik ferie.

Vi er nå vel innstallert i nytt hus, og på nett igjen. Gleder meg til å "slå følge" meg deg denne høsten.

Har begynt i ny jobb, så akkurat nå er det i overkant mye nytt, mye spennende og mye å gjøre. Ja ja... Det blir i hvert fall ikke kjedelig, det er sikkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...