Gå til innhold

Rypereiret

Fjellrypa

Anbefalte innlegg

Nå er det lenge siden sist, men jeg har lyst på dagbok igjen.

Her er det alltid hektisk, men vi har det stort sett bra. "Vi" er meg og datteren min, Kyllingen, som nærmer seg 2 1/2 år. Hun er ei tøff lita jente, og i følge foreldresamtalen i barnehagen "veldig bestemt" og "ekstremt selvstendig". Hun er stort sett blid og glad, og vi har det fint sammen. Jeg prioriterer tiden med henne høyt, og det meste annet tilpasses rundt det.

Vi er mye på tur sammen. I 2008 hadde vi 15 teltnetter, i tillegg til mange turer uten overnatting utendørs. Hvis sommeren blir som planlagt blir det nok minst samme nivå i år. I skrivende stund holder jeg på med pakkingen til 17. mai-feiring på Finse. Det blir nok sesongens siste skitur, og jeg gleder meg.

Endret av Fjellrypa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så koselig at du har fått deg dagbok igjen, Fjellrypa :klemmer:

Hvordan ble 17. mai feiringen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Shatika! Hyggelig med besøk!

17. mai ble bra. Vi kom oss greit oppover på fredag, og høydepunktet var definitivt togturen fra Geilo til Finse. Veldig stor stas! Telt fungerte bra, ingenting uvant der, bortsett fra det var litt vanskelig å få ei overtrøtt jente til å roe. Jeg skjønner jo at det er vrient når det er omtrent helt lyst og onkel og mamma var rett i nærheten.

Lørdag gikk vi oss en fin skitur, og lekte og akte i snøen. Søndag skulle vi gå i tog. I begynnelsen satt Kyllingen i sjalet på ryggen min, blåste i tuten og forlangte at jeg sang Tenk at nå er dagen her.... Jeg har dårlig sangstemme til vanlig, og den blir ikke bedre av å gå motbakker samtidig. ;)

Etter en times tid (?) var det sovetid, og jeg puttet henne i pulken. Hun sovnet fort. Jeg må vel innrømme at forberedelsene mine til dette opplegget hadde vært temmelig begrensede, så jeg ble heller overrasket over at det viste seg at toget gikk 500 høydemeter oppover og at målet var toppen. Det blåste temmelig kraftig, og jeg savnet fellene mine!

På toppen våknet Kyllingen, og vi snudde etter å ha tatt et par bilder. Lunchen lagde vi heller i le lenger nede. De øverste bakkene var rimelig bratte, så Kyllingen satt i pulken og var litt misfornøyd med det. Etterhvert fikk hun komme opp på ryggen, og satt strålende fornøyd og skravlet og kommenterte og vinket til folk. Veldig moro!

Vi tok toget til Geilo og kjørte hjem etter sengetid. Det tok litt tid før hun sovnet, men ellers var det problemfritt. Hun sov helt fint videre i sengen etter at vi kom hjem også.

I dag har jeg pakket ut og vasket klær. Nå må det jobbes litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hektiske dager, gitt. Mye på jobb og full fart hjemme.

I dag har vi feiret onkels bursdag her. Veldig greit at alle kommer hit, det blir så lite tid hvis jeg først skal hente i barnehagen og så kjøre tvers gjennom byen før vi får spist, og så prøve å komme hjem til leggetid. Kyllingen hadde laget krone og vi hadde bakt og pyntet gulrotkake, så det var stas.

Jeg har planlagt fri på fredag for å få ordnet en haug med ærender. Kyllingen skal i barnehagen. Nå ser det ut til at jeg må jobbe litt, men hvis jeg får gjort litt i kveld og litt i morgen greier det seg vel med et par timers jobb på fredag. Håper jeg. Akkurat nå venter jeg på en telefon fra sjefen for å diskutere et par ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sniklest litt i dagbok hos deg før, og tenkte at jeg kunne gi meg til kjenne nå som jeg har mulighet til å være med fra starten av. :vinke:

Håper du får kost deg i dag, på helligdagen, og at du får unna det som må ordnes i morgen. Imponerende det tempoet du holder unna, forresten, og at du reiser rundt med kyllingen på tur sånn som du gjør. Sånt blir jeg inspirert av.

God helg også, selv om det bare er torsdag. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Bustetroll! Hyggelig med besøk, og hyggelig at du hilser på "ordentlig" denne gangen!

Dagen i dag har vært veldig rolig. Jeg har fått ordnet noen småting ute og inne, og så jobbet jeg litt i formiddag. Ellers har jeg virkelig kjent hvor trøtt jeg er. Det er noe med det, at så lenge det er full fart så merker jeg ikke at jeg er sliten. I dag skulle jeg sitte på sofaen og lese for Kyllingen, og var knapt i stand til å holde øynene oppe. Det har blitt noen smålurer ila dagen, og nå må jeg jobbe litt og få meg en tidlig kveld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei!

Såg i en annen dagbok at du hadde laget deg en ny og tenkte jeg kunne hilse på her, lenge siden jeg var innom en av dine dagbøker! :)

Hørtes ut som en original og artig 17.mai feiring!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei på deg Fjellrypa, så koselig at du har fått deg dagbok igjen. :klem:

Her skal jeg følge med!

Håper du hadde en fin helg! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Fjellrypa! :klem:

Så hyggelig at du får deg dagbok igjen. :-)

Jeg henger meg på ferden videre.

Klem, Samba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere gamle kjente, jo! Så hyggelig, og velkommen hit!

Helgen var bra, den. Vi holdt oss hjemme, for en gangs skyld, og det var deilig. Det ble litt småturer for å besøke venner. For Kyllingen var nok høydepunktet et besøk til et vennepar med 16 hunder, 2 katter og en hest. Hun fikk ri, og det var veldig, veldig stas. Sist gang hun red (samme hest) var nyttårsaften, og hun snakker fortsatt om det. Ungen er i det hele tatt ekstremt opptatt av dyr, så det besøket var virkelig en fulltreffer.

På jobb er det alt for mye å gjøre for tiden. Jeg jobber hver kveld, men prøver å holde meg unna nattjobbing. Jeg tror nok jeg kommer til å ryke på en natt senere i uka, men håper det ikke blir alt for ille. Målet er å få litt pusterom og kunne lage en god plan, sånn at høsten blir håndterlig.

I dag dro vi rett fra barnehagen og på besøk til ei venninne. Hun har to barn, den yngste 6 uker og den eldste 6 mnd eldre enn Kyllingen. Det var veldig vellykket, de to jentene lekte utrolig godt sammen. Det var fascinerende å se på dem, de er virkelig utrolig forskjellige av temprament. Kyllingen skravlet og ordnet og mente, mens den andre jenta mer observerte og fulgte etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helluu, Fjellrypa! :vinke:

Her er jeg også! Koselig med den nye boka, da! 17maifeiringen deres hørtes veldig kjekk ut, syns jeg.

Tror nok jeg kommer til å henge her inne. :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så mye kjentfolk, da! Hyggelig, hyggelig!

Jeg har hatt en litt lite effektiv jobbkveld. Hadde egentlig tenkt å pakke for helga også før jeg la meg, men det får jeg ta i morgen. Er trøtt, så jeg stuper til sengs.

Vi skal på hyttetur med en 2-3-4 vennefamilier i helga. Det blir sikkert livlig og koselig. Håper jeg kan få ordnet meg litt barnevakt, sånn atjeg kan få meg et par treningsøkter også. Trenger det nå, og dagene er så hektiske at det blir veldig lite trening på hverdager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Etterhvert fikk hun komme opp på ryggen, og satt strålende fornøyd og skravlet og kommenterte og vinket til folk. Veldig moro!

Var det du som raste nedover fjellsiden med ungen å ryggen og en pulk med akebrett på slep bak?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 hunder!! Der hadde jeg likt meg også ;)

Kjekt med barn som er glad i dyr, syns det er mange foreldre som nesten lærer barna opp til å være redd for alt mulig av firbente i dag... Men det er kanskje bare noen ekstreme tilfeller jeg har møtt på.

Kos dere på hyttetur i helgen, får håpe der får bra vær også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må hilse på i ny dagbok! :klem:

Også lurte jeg på en ting... Hva skal jeg kjøpe av fottøy til min lille for dagsturer i fjellet? Var på hytta i helgen som var, og vi byttet mellom joggesko og dock boots ettersom terrenget tilsa det ene eller andre. Det gikk, men var litt pes, så skulle gjerne hatt et par sko som fungerte litt bedre. Litt høye goretex joggesko?

Det går jo ikke ann å passere enn vanndam eller myrhull uten å være uti..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Var det du som raste nedover fjellsiden med ungen å ryggen og en pulk med akebrett på slep bak?

Det var nok det! Synes ikke akkurat jeg raste nedover, men tror ikke det var mange flere med akebrett oppi der. Morsomt at du så oss!

Også lurte jeg på en ting... Hva skal jeg kjøpe av fottøy til min lille for dagsturer i fjellet? Var på hytta i helgen som var, og vi byttet mellom joggesko og dock boots ettersom terrenget tilsa det ene eller andre. Det gikk, men var litt pes, så skulle gjerne hatt et par sko som fungerte litt bedre. Litt høye goretex joggesko?

Det går jo ikke ann å passere enn vanndam eller myrhull uten å være uti..

Det der lurer jeg på også. Det er liksom ikke noe mindre enn støvler og regnbukse som fungerer hvis Kyllingen skal uti en vanndam eller noe sånt. Hun plasker og blir våt uansett. Jeg bruker uansett mye Gore Tex sko på henne, og er nøye på at hun har ullsokker. Da fungerer det tålelig greit uansett.

Stix: Tror det er mye forskjellig ute å går når det gjelder holdninger til dyr og hva man formidler til barna. Jeg jobber litt med at Kyllingen ikke skal løpe bort til hunder og andre dyr, men se om de vil hilse på henne. Det synes jeg er litt viktig. Bortsett fra det, så er jeg glad i dyr selv og har sett det samme hos Kyllingen helt siden hun var bitteliten. Vi har ikke dyr selv (ikke praktisk gjennomførbart), så jeg gjør en liten innsats for å gi Kyllingen god anledning til å treffe og være sammen med ulike dyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var nok det! Synes ikke akkurat jeg raste nedover, men tror ikke det var mange flere med akebrett oppi der. Morsomt at du så oss!

Ja, jeg skal love at jeg så dere! Jeg ble så imponert at jeg stod og så etter dere lenge etter at dere forsvant ut av synsfeltet.

(Jeg mente ikke at du raste nedover i en uansvarlig fart. Du hadde utvilsomt stålkontroll).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så morsomt, Sixx! Hadde du en fin 17. mai-helg?

Akebrettet var litt bortkastet, for vi hadde ikke pakket i det hele tatt og måtte forte oss litt ned for å ha greie marginer ift toget. Ellers hadde jeg tenkt at Kyllingen kunne få ake noen av (de mindre) bakkene, det hadde sikkert vært kjempegøy. Skiene hennes hadde vi også med, men de ble heller ikke brukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:vinke:

Må følge med her også. ;) Kansje jeg faktisk blir litt inspirert til å ta med lillegutten på tur i det fri litt mer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...