Gjest Gjest Skrevet 14. mai 2009 #1 Skrevet 14. mai 2009 Jeg har tre søte kattunger som snart er fem uker gamle. Jeg har lest på nettet at de bør begynne å spise oppbløtt tørrfor eller våtfor rundt denne tiden. Det har jeg prøvd, men det er to problemer. Det ene er at ingen av kattungene spiser det som jeg setter fram til dem. Har prøvd å holde opp litt mat på fingeren min, men det er ikke interessant. Den ene kattungen ar vist interesse for annen mat, men da bare slik mat som jeg spiser. Banan, brød ol. Det andre problemet er at kattemor er veldig snar med å spise det som jeg setter fram til kattungene. Virker som om deres mat er veeeldig mye bedre enn det hun får, enda det er det samme bare tørr/våt. Så da får ikke kattungene noe tid på seg til å kanskje få lyst på foret, for mamman har spist det opp Hva gjør jeg?
Virreliten Skrevet 14. mai 2009 #2 Skrevet 14. mai 2009 Venter til mammaen avvenner ungene selv. De skal uansett ikke skilles før ungene er 12 uker gamle, og dyrene ordner fint opp aldeles på egenhånd.
Gjest Gjest Skrevet 14. mai 2009 #3 Skrevet 14. mai 2009 Hva med kokt fisk, liker de det? Jeg hadde et kull som ikke fikk nok mat fra moren sin, så de fikk fisk flere ganger for dagen fra de var 4 uker gamle. De fikk også bløtfor og tørrfor for kattunger oppblødt i morsmelkerstatning for katt.
Gjest Glør Skrevet 15. mai 2009 #4 Skrevet 15. mai 2009 Du trenger ikke å gjøre dette, kattemor ordner dette selv. Ikke alle begynner med fast føde samtidig. Mor bør også få samme mat som ungene, da lærer de ved å se på at hun spiser. Kattungene trenger ikke våt/oppbløtt mat, kjøp tørrfor som er beregnet på kattunger, og la moren også spise av dette, og la maten stå fremme hele tiden. Hun trenger den ekstra næringen for å komme seg etter svangerskap og amming.
Gjest Gjest Skrevet 15. mai 2009 #5 Skrevet 15. mai 2009 Tusen takk for svar! Da tar jeg det helt med ro, og regner med at pusemor fikser dette selv:) Over nervøs menneske-mor vettu;)
Troyamin Skrevet 15. mai 2009 #6 Skrevet 15. mai 2009 Gi gjerne kattungefor til mor også. Dette gir henne ekstra energi
Gjest Scalare Skrevet 15. mai 2009 #7 Skrevet 15. mai 2009 Jeg mener at det er på tide at kattungene begynner å venne seg til fast føde nå. Vi oppdrettere bruker å introdusere mat til kattungene når de er 3-4 uker gamle, det kommer litt an på hvor aktive de er. Du gjør dette på riktig måte, slik du forklarer det i toppinnlegget ditt, synes jeg. Helt riktig å bløte opp for. Noen tips kan jeg gi deg: Start gjerne med Royal Canin babycat. Dette kittenforet har bittesmå biter, og gjør at foret er attraktivt for kattungene å smake på. Når du bløter foret, så bløt det gjerne i litt morsmelkerstatning (kattemelk) Det er bedre enn vann, og gir ikke så uvant smak. (Vikingmelk på boks kan også brukes, om du ikke vil investere i en boks med morsmelkerstatning.) Ta gjerne litt mat på fingrene dine og dytt forsiktig inn i munnen på kattungene, så skal du nok se at de snart får smaken på tørrforet:) Gi gjerne kattemor den samme maten, og gi henne rikelig, slik at hun ikke eter opp alt maten til kattungene. Du kan også gi henne oppbløtt for om du vil. Dette trenger hun nå som hun oppfostrer kattunger;) Lykke til!
Gjest Glør Skrevet 15. mai 2009 #8 Skrevet 15. mai 2009 Ta gjerne litt mat på fingrene dine og dytt forsiktig inn i munnen på kattungene, så skal du nok se at de snart får smaken på tørrforet:) Hva i all verden skal de være godt for? Annet enn å skremme dem, og gi dem ett dårlig forhold til menneskehender. Man behøver ikke å tvinge friske dyr til å spise, og det er helt normalt at de blir fullammet til de er 6-8 uker gamle. Kattunger lærer av å se på mor, og vil begynne å spise mat når de er klar for det.
Gjest Scalare Skrevet 15. mai 2009 #9 Skrevet 15. mai 2009 Hva i all verden skal de være godt for? Annet enn å skremme dem, og gi dem ett dårlig forhold til menneskehender. Man behøver ikke å tvinge friske dyr til å spise, og det er helt normalt at de blir fullammet til de er 6-8 uker gamle. Kattunger lærer av å se på mor, og vil begynne å spise mat når de er klar for det. Ikke ta den uvennlige tonen til meg, takk! Dette er en helt normal ting å gjøre for å få kattungene til å smake. Det er ikke snakk om å tvinge mat i katten, det er snakk om å ta litt mat på fingrene og putte det i munnen på kattungen, slik at den blir obs på smaken. Nei, det er ikke normalt at de blir fullammet til de er 6-8 uker gamle. Hvor mange kull har du fostret opp? INGEN kattunger blir skremt av dette, og om de så gjør, er det noe alvorlig galt med katten i utgangspunktet.
Virreliten Skrevet 15. mai 2009 #10 Skrevet 15. mai 2009 Lære kattunger å spise fra menneskehånd når kattemamma klarer det aldeles utmerket på egenhånd? Det er jo mammaen som skal lære dem å være katt, ikke mennesket. Og at de trenger hjelp med mindre de er syke synes jeg blir helt feil. Til å bli sosiale, hyggelige dyr som passer sammen men mennesker, ja, men ikke til å spise. Minner meg om hesteiere til ikke tør ri i skogen - tenk om den snubler?
Gjest Glør Skrevet 16. mai 2009 #11 Skrevet 16. mai 2009 Hvor mange kull har du fostret opp? Ingen, jeg pleier å overlate det til kattemor. Men jeg har vokst opp på gård, med hunnkatter som får 1-2 kull i året, og har til dags dato aldri opplevd at en kattunge ikke begynner å spise av seg selv, så lenge den er sammen med moren. Alt fra 3-8 uker er innenfor normalen, men snittet begynner å spise selv når de er rundt 5 uker. Og jeg ser rett og slett ikke hensikten med å få dem til å spise så tidlig som mulig, siden det er bra for dem å få morsmelk så lenge som mulig. Så lenge de spiser selv når de gis bort ved 12 ukers alder bør man la naturen gå sin gang.
Gjest Gjestegjest Skrevet 16. mai 2009 #12 Skrevet 16. mai 2009 Om du lar katten din få 1-2 kull i året hele livet så er det tydelig at du ikke har noe særlig kunnskaper om katt.
Gjest Glør Skrevet 16. mai 2009 #13 Skrevet 16. mai 2009 Ikke at det har noe med dette å gjøre, men jeg vokste opp på bygda i "gamle dager", da sterilisering av hunkatter ikke var ett alternativ.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå