Gjest Gjest Skrevet 14. mai 2009 #1 Skrevet 14. mai 2009 Folk sier det er ulovlig med dyrenavn på barna, (noen navn er jo forståelig, men Bjørn er jo et vanlig navn) Hvis det er sant. Hva er grunnen til det? Bjørn er ofte et navn folk sier er ulovlig å hete nå i dag. Men Bjørn-Ole f.eks går greit. Hvorfor det? Og jeg skjenner to personer over 40 som heter Bjørn. Jeg vet om en på 21 som heter Bjørn og jeg vet om en på litt over ett år som Heter Bjørn. Alle kun Bjørn. Hvordan er det mulig hvis det er ulovlig? For da må det vel ha blitt ulovlig i fjor, men dette er noe jeg hørte folk si både i 2008 og 2007. Og Bjørn har jo vært et vanlig navn i ganske så mange år og sikkert mange som heter så hvorfor skulle det plutselig bli ulovlig å hete? Hva er det som stemmer?
Gjest Gjest Skrevet 15. mai 2009 #3 Skrevet 15. mai 2009 Det er bare en myte at det skal ha blitt forbudt med dyrenavn. Det er sikkert ikke så lett å få gjennomslag for å hete Sommerfugl, men vanlige navn som Bjørn, Hauk og Ørnulf blir ikke forbudt over natten.
Gjest Gjest_Kaja_* Skrevet 15. mai 2009 #4 Skrevet 15. mai 2009 Hvor har du dette fra? Navneloven ble sist endret i 2003 - så hvis "folk" sier at dyrenavn er forbudt og at det evnt. skal ha skjedd i fjor så er det bare tull. Navneloven kan du lese her
Norbertine Skrevet 15. mai 2009 #5 Skrevet 15. mai 2009 Jeg har også hørt dette, flere ganger. Jeg har vært så sikker på at dette var riktig at jeg til og med har vært med på å spre det videre. Det er jo veldig rart, jeg finner jo ingenting om det når jeg søker på google, bare folk som tydeligvis er like misinformerte som meg selv. Vet noen hvor dette kommer fra?
Gjest imli Skrevet 15. mai 2009 #6 Skrevet 15. mai 2009 Jeg skjønner heller ikke hvor det kommer fra at det plutselig ikke er liv med dyrenavn mer. Navneloven har vel heller tvert i mot blitt mer liberal.
Gjest Gjest_Kaja_* Skrevet 15. mai 2009 #7 Skrevet 15. mai 2009 1) Man kan ikke lage nye fornavn som er eller har vært i bruk som etternavn. 2) Navnet må ikke være til betydelig ulempe for barnet. Det vil for eksempel si at det kan være ok å kalle barnet Ulv hvis etternavnet er Ødegård, Olsen eller Lie (dvs et såkalt vanlig etternavn). Men ber du samtidig om at familienavnet/etternavnet skal endres til Ifåreklær så kan det hende du får avslag på navneønsket. Fordi konsulenten i Folkeregisteret mener at det vil være belastende for barnet å hete Ulv Ifåreklær.
Gjest ~Fantabulous_kitten~ Skrevet 15. mai 2009 #8 Skrevet 15. mai 2009 Det jeg har hørt er at man kan døpe barna til hva man vil, bare de som nevnt over ikke kan risikere å bli mobbet ene og alene pga navnet sitt.
Nuith Skrevet 15. mai 2009 #9 Skrevet 15. mai 2009 Jeg har hørt - for flere år siden - at det er ulovlig å gi barna dyrenavn med mindre foreldrene har en god grunn for det. Dersom for eksempel Bjørn eller Ulv var et navn som allerede fantes i slekten (oppkalling) så var det lovlig. Men som sagt, det er flere år siden jeg leste dette og jeg har ingen kilde å oppgi. Den eneste grunnen til at jeg husker dette er at jeg er litt forelsket i et guttenavn av denne typen, og syntes det var urettferdig om jeg ikke skulle få bruke det på en evt sønn.
Gjest Glør Skrevet 15. mai 2009 #10 Skrevet 15. mai 2009 Slike dyrenavn ble visstnok forbudt for rundt 10 år siden, men da navneloven ble oppmyket i 2003 falt dette bort igjen.
Gjest Gaby Skrevet 15. mai 2009 #11 Skrevet 15. mai 2009 Geit, Klegg, Trofast, Enkeltbekkasin, Muldvarp, Dagros og Oksefilet Knølhval og Melbille
angeleyes Skrevet 15. mai 2009 #12 Skrevet 15. mai 2009 Det er bare en myte at det skal ha blitt forbudt med dyrenavn. Det er sikkert ikke så lett å få gjennomslag for å hete Sommerfugl, men vanlige navn som Bjørn, Hauk og Ørnulf blir ikke forbudt over natten. Er Hauk et fornavn?
Gjest Bond Skrevet 15. mai 2009 #13 Skrevet 15. mai 2009 (endret) Tråden er ryddet iht KGs regler. mrs_bond, mod spørsmål om moderering er delt ut til R&R og kan finnes her Endret 15. mai 2009 av mrs_bond
Noli Skrevet 15. mai 2009 #14 Skrevet 15. mai 2009 Det jeg har hørt er at man kan døpe barna til hva man vil Dåp har ikke noe med navn å gjøre, men er religiøs handling.
Gjest ~Fantabulous_kitten~ Skrevet 20. mai 2009 #15 Skrevet 20. mai 2009 Dåp har ikke noe med navn å gjøre, men er religiøs handling. Ja, det vet jeg... men trodde det gikk ut på det samme. At navneloven gjelder uansett om det er en kristen dåp det er snakk om eller noe annet. Gjør den ikke det da?
Noli Skrevet 20. mai 2009 #16 Skrevet 20. mai 2009 Ja, det vet jeg... men trodde det gikk ut på det samme. At navneloven gjelder uansett om det er en kristen dåp det er snakk om eller noe annet. Gjør den ikke det da? Hæ? Nei. Altså, det heter ikke lenger "Hva skal barnet hete?" ved dåpen, det heter "Hva heter barnet?" Dåpen er en religiøs handling for å melde barnet inn i et trossamfunn, det har ingenting med navn å gjøre i det hele tatt. Det eneste som betyr noe ved valg av navn er norsk navnelov. Prester som nekter å døpe barn med spesielle navn burde få en smekk på lanken, for navnet er irrelevant i forhold til dåpen. Egentlig helt fullstendig irrelevant for denne debatten, men jeg blir så oppgitt når folk ikke skjønner forskjellen. Husker da jeg gikk i grunnskolen, og både voksne og barn påsto at jeg ikke hadde noe navn siden jeg ikke er døpt.
Gjest ~Fantabulous_kitten~ Skrevet 21. mai 2009 #17 Skrevet 21. mai 2009 Hæ? Nei. Altså, det heter ikke lenger "Hva skal barnet hete?" ved dåpen, det heter "Hva heter barnet?" Dåpen er en religiøs handling for å melde barnet inn i et trossamfunn, det har ingenting med navn å gjøre i det hele tatt. Det eneste som betyr noe ved valg av navn er norsk navnelov. Prester som nekter å døpe barn med spesielle navn burde få en smekk på lanken, for navnet er irrelevant i forhold til dåpen. Egentlig helt fullstendig irrelevant for denne debatten, men jeg blir så oppgitt når folk ikke skjønner forskjellen. Husker da jeg gikk i grunnskolen, og både voksne og barn påsto at jeg ikke hadde noe navn siden jeg ikke er døpt. Tror vi kanskje misforstår hverandre... jeg mener ikke at man ikke har et navn hvis man ikke har blitt døpt i kirken. Bare at jeg trodde at man måtte følge navneloven uansett hvilken måte/seremoni (i mangel av bedre ord) man velger å gi barnet navnet sitt. Om jeg igjen har misforstått, beklager jeg det. Jeg ser bare ikke hvorfor loven skal gjelde på et punkt og ikke et annet.
Gjest *Mim* Skrevet 21. mai 2009 #18 Skrevet 21. mai 2009 Tror vi kanskje misforstår hverandre... jeg mener ikke at man ikke har et navn hvis man ikke har blitt døpt i kirken. Bare at jeg trodde at man måtte følge navneloven uansett hvilken måte/seremoni (i mangel av bedre ord) man velger å gi barnet navnet sitt. Navneloven skal jo følges uansett. Om man døper/ lar være/ har borgerlig navnefest har ingenting med det å gi barnet navn å gjøre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå