Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Snart kommer nye pass med elektronisk avlesing:

http://www.itavisen.no/art/1301591.html

Jeg har visst om dette en stund,da jeg må fornye sjømannspasset og sjøfartsboken igjen,de skal kunne leses elektronisk.

Og jeg som nettopp har fått meg nytt Pass til kr 700,-!! grrrr

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Flaks at jeg venta da...Kom plutselig på da lommeboka mi ble stjålet og eneste leg' jeg hadde var passet.... at jeg ikke hadde byttet etter jeg giftet meg og skiftet etternavn...

Takk for opplysningen da venter jeg i hvertfall til da. Vet du når?

Skrevet

Hm,vel nå står det at fra Oktober 2004 må du ha sånn elektronisk ID i passet ditt,men hvilke bestemmelser som egentlig gjelder her,vet jeg ikke på dette tidspunkt.

Kanskje man finner noe info her:

http://www.norge.no/

http://www.lovdata.no/

Gjest Poirot
Skrevet

Asker utsdeder slike pass allerede, tror det også gjøres i Oslo og Bærum?

Gjest Zalomine
Skrevet

Må ha det dersom du ønsker å besøke USA fra oktober 2004 ja... Men står ikke noe som helst om andre and, det er vel bare USA som har vedtatt noe krav... det kommer vel etterhvert, men for meg som ikke har tenkt meg til USA med det første, så klarer jeg meg nok med mitt gamle en stund til... Det er holdbart til 2007 eller noe sånn, så tida får vise om jeg må bytte før... (Reiser jo nesten aldri jeg da, har bare brukt det en gang jeg.....)

Skrevet

vet det, men jeg måtte ha pass.. ikke tenkt meg til usa da med det første..

Gjest Brunhilde
Skrevet

Det eneste som skjer hvis du ikke har elektronisk pass er at du må søke visum til USA - big deal? Ikke for meg ihvertfall-been there, done that!

Skrevet

Godt å høre for min del! Jeg mista "yndlingspasset" mitt i fjor sommer, og skaffet meg et nytt. Tingen var at passets innhold var blandt annet tur til Dom.rep, masse turer til Thailand, visum for 1/2 år i Thailand + andre land. Var skikkelig kjipt. Synes det er gøy å vise fram et pass hvor det vises at jeg har vært i Thailand før, når jeg skal reise dit igjen.

Det er jo dumt å ikke ha passet som minne da....jaja...

Gjest Zalomine
Skrevet

Men mitt pass viser ikke at jeg har hatt det med meg noen plass i det hele tatt. Det gjør ikke mamma sitt heller, enda hun prøvde å overtale toll-folka til å sette stempel i det :P

Reiser ikke til sånne steder som Thailand jeg, kanskje det er derfor det ikke viser... :-?

Skrevet

Hmmm... fornyet passet mitt for ca. en mnd siden... Er det maskinlesbart da, mon tro? Det så litt anderledes ut enn det jeg hadde, og det går ut i 2013... Da må det vel være maskinlesbart, ellers hadde vel utløpsdatoen vært tidligere? Det blir jo litt dumt å måtte kjøpe nytt pass til neste år alt, hvis det ikke er det. Kan noen beskrive hvordan maskinlesbare pass ser ut? :roll:

Gjest Poirot
Skrevet

Siden med persondata er skrevet med maskin. Er ikke 1 side som før, men blad nr 2.

Også har det et langt nummer på personsiden.

Man får ikke passet på dagen, men i posten innen 2 uker.

Skrevet

Puh! Da høres det ut som om det er et sånt pass jeg har fått. Heldigvis, da slipper jeg å kjøpe nytt enda en gang. :D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...