Leanne Skrevet 14. mai 2009 #1 Skrevet 14. mai 2009 En venninne av meg har tenkt å flytte fra samboeren sin. De har et barn på 2 år, som de da vil ha 50% hver.. Venninnen min jobber bare 50% og har egentlig ikke råd til å flytte for seg selv, men hun mener hun kommer til å få MASSE støtte fra Nav som "alenemor".. Men jeg tror ikke hun kommer til å få så mye, da hun og x-en skal ha barnet like mye.... Har aldri vært i den situasjonen selv... så vet egentlig ikke hvordan dette med nav fungerer... venninnen min skal på visning på en leilighet i morgen, og jeg er redd for at hun kommer til å skrive under på en leiekontrakt hun egentlig ikke har råd til... Da hun ikke har vært innom NAV enda selv heller - hun bare antar hun får mye penger derfra....
Gjest Gjest Skrevet 14. mai 2009 #2 Skrevet 14. mai 2009 Hun bør nok sjekke det opp med NAV. Jeg fikk ca 300 kroner ekstra pr. barn i måneden (1 ekstra barnetrygd delt på 3 barn). Barna bor hos meg.
Gjest Gjest Skrevet 14. mai 2009 #3 Skrevet 14. mai 2009 Trur ikkje ho får overgangsstønad når dei skal ha delt omsorg. trur det må være 60-40% for at ho skal få det.
Lovis Skrevet 14. mai 2009 #4 Skrevet 14. mai 2009 Med 50-50 ordning vil hun få 1/2 barnetrygd og skatteklasse 2 annenhvert år. Ikke noe mer en det. Mulig hun kan få bostøtte, men det er vel kommunen og ikke nav. Jeg tror hun skal ta en tur på nav før hun skriver under på noe som helst. Om hun skulle få støtte, vil det uansett ta mnd før pengene står på konto. Hun må ha meglerattest fra familievernkontoret, flyttemeldig og fylle ut en haug med skjema hos nav. Men det er som sagt ikke når hun har 50-50.
Nigo-san Skrevet 14. mai 2009 #5 Skrevet 14. mai 2009 En venninne av meg har tenkt å flytte fra samboeren sin. De har et barn på 2 år, som de da vil ha 50% hver.. Venninnen min jobber bare 50% og har egentlig ikke råd til å flytte for seg selv, men hun mener hun kommer til å få MASSE støtte fra Nav som "alenemor".. Men jeg tror ikke hun kommer til å få så mye, da hun og x-en skal ha barnet like mye.... Har aldri vært i den situasjonen selv... så vet egentlig ikke hvordan dette med nav fungerer... venninnen min skal på visning på en leilighet i morgen, og jeg er redd for at hun kommer til å skrive under på en leiekontrakt hun egentlig ikke har råd til... Da hun ikke har vært innom NAV enda selv heller - hun bare antar hun får mye penger derfra.... Venninnen din må da for all del ikke skrive under på en bindende leiekontrakt før hun vet hva hun kan betale??! Å "tro" at man får penger fra NAV er ikke godt nok i en slik sammenheng. Dessuten får hun knapt stort, etter det jeg kan lese fra de få opplysningene som er gitt. Hvis venninnen din ikke er student uten innekt, og ikke har barnet på heltid, så får hun nok ikke stort annet det som er skissert over. Kanskje en avkortet overgangsstønad i tillegg, og kanskje bostøtte. Men noen pengestrøm får hun neppe, og det hun antagelig må gjøre er å jobbe fullt. Det klarer hun nok når hun har annenhver uke barnefri
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå