Gjest Gjest Skrevet 14. mai 2009 #1 Skrevet 14. mai 2009 Jeg la inn alle mine tall i skatteberegningsprogrammet til skatteetaten for i år, og fant ut at med den prosenten jeg har i dag så vil jeg få tilbake ca 10 000 på skatten neste år. Jeg ønsker ikke å vente et år på disse pengene, derfor ville jeg søke om nytt skattekort med rett prosent. Men når jeg la inn nøyaktig de samme tallene i søknad om nytt skattekort, så oppga de en vesentlig høyere prosent enn jeg betaler i dag. Sånn at hvis jeg hadde bestilt det kortet så ville jeg fått 20 000 tilbake neste år. Men det var jo det motsatte som var hensikten. Jeg vil ha riktig skattekort, men hvordan får jeg det? Må jeg oppgi mer gjeld eller mindre formue enn jeg har, eller noe?
Gjest Gjest Skrevet 14. mai 2009 #2 Skrevet 14. mai 2009 Du må huske på å føre inn hvor mye du har tjent i år - og hvor mye du har betalt i skatt hittils. Virker som om du har glemt det.
Gjest Gjest Skrevet 14. mai 2009 #3 Skrevet 14. mai 2009 Du må huske på å føre inn hvor mye du har tjent i år - og hvor mye du har betalt i skatt hittils. Virker som om du har glemt det. Nei, det har jeg ikke glemt
Gjest Gjest Skrevet 14. mai 2009 #4 Skrevet 14. mai 2009 Når du la inn alle tallene dine for i år i skatteberegningsprogrammet tok du da hensyn til at det arbeidsgiver ikke skal trekke skatt av feriepenger og at det trekkes halv skatt i desember?
Gjest Gjest Skrevet 14. mai 2009 #5 Skrevet 14. mai 2009 Når du la inn alle tallene dine for i år i skatteberegningsprogrammet tok du da hensyn til at det arbeidsgiver ikke skal trekke skatt av feriepenger og at det trekkes halv skatt i desember? Jeg skal ikke ha ferie i år da jeg har ny jobb, så jeg får vanlige lønninger resten av året og ingen feriepenger. Og jeg regnet inn halv skatt i desember.
Gjest Gjest Skrevet 14. mai 2009 #6 Skrevet 14. mai 2009 Jeg skal ikke ha ferie i år da jeg har ny jobb, så jeg får vanlige lønninger resten av året og ingen feriepenger. Og jeg regnet inn halv skatt i desember. Vel der har du kanskje feilen din. Det er ikke bare feriepenger det ikke trekkes skatt på i juni. Får du ordinær lønn og ikke feriepenger skal det heller ikke trekkes skatt på lønnen. Du må altså altså beregne juni lønnen som skattefri.
Gjest Gjest Skrevet 14. mai 2009 #7 Skrevet 14. mai 2009 Vel der har du kanskje feilen din. Det er ikke bare feriepenger det ikke trekkes skatt på i juni. Får du ordinær lønn og ikke feriepenger skal det heller ikke trekkes skatt på lønnen. Du må altså altså beregne juni lønnen som skattefri. Hm, det har jeg aldri hørt om eller opplevd. Men det forklarer ikke det kraftige hoppet i prosenten.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå