Gjest Gjest Skrevet 14. mai 2009 #1 Skrevet 14. mai 2009 Noen som vet hvor lenge man må være på andre tiltak før man kan søke om ufør? Jeg har vært to år på rehabilitering, et år på tidsbegrenset ufør og et år på yrkesrettet attføring. Helsa blir ikke bedre. Har prøvd arbeidstrening gjennom NAV på 3 steder, men ble verre hver gang, måtte avbryte alle gangene. Både avklaringskurset gjennom NAV og legen mener jeg er for syk til å jobbe. Det er usikkert om jeg noen gang kan bli frisk nok til å jobbe igjen. Jeg har søkt ny tidsbegrenset ufør men fikk avslag fordi de mente at jeg måtte prøve ut mer arbeidstrening. Fikk istedet yrkesrettet attføring men er for syk til å jobbe. Hvor lenge må man være syk før man kan søke ufør?
Gjest Marlo Skrevet 14. mai 2009 #2 Skrevet 14. mai 2009 Handler ikke om hvor lenge du har värt på t.ex. rehab, men hvor mye som er blitt prövd. Man må som regel gjennom en hel del för man får uföre, nettopp for å pröve ut alle muligheter först. Om det har gått for lang tid for deg, så kanskje du burde ta initiativ til å få fortgang i dette? Be om å få forsöke Arbeid med Bistand om dette finnes i din kommune, pröv ut alle muligheter - klarer du ingen så er det lett å få uföre. Og ikke minst - går du i behandling? Dette er kjempeviktig. Om det så er psykolog, fysioterapi o.l. - bare det er relatiert til din situasjon. Så det er ikke snakk om at de lar det gå mange år med det ene og det andre - de vil väre sikre på at alt er prövd först.
Leiah Skrevet 14. mai 2009 #3 Skrevet 14. mai 2009 1 år rehab (maks 2), 3 år attføring, tidsbegrenset ufør 3 år, tilbake på attføring 3 år etc...Har du en diagnose på sykdom, skade, eller lyte kan du søke ufør. Man måler ikke lenger uføregraden på NAV. Nå er det arbeidsevnen som vurderes. Arbeidslinja er knallhard!
Gjest Gjest Skrevet 14. mai 2009 #4 Skrevet 14. mai 2009 Handler ikke om hvor lenge du har värt på t.ex. rehab, men hvor mye som er blitt prövd. Man må som regel gjennom en hel del för man får uföre, nettopp for å pröve ut alle muligheter först. Om det har gått for lang tid for deg, så kanskje du burde ta initiativ til å få fortgang i dette? Be om å få forsöke Arbeid med Bistand om dette finnes i din kommune, pröv ut alle muligheter - klarer du ingen så er det lett å få uföre. Og ikke minst - går du i behandling? Dette er kjempeviktig. Om det så er psykolog, fysioterapi o.l. - bare det er relatiert til din situasjon. Så det er ikke snakk om at de lar det gå mange år med det ene og det andre - de vil väre sikre på at alt er prövd först. Takk for svar. Går i behandling en gang i uka. Arbeid med Bistand har jeg ikke hørt om. Men har vært innom 3 ulike arbeidsplasser gjennom NAV - noen måneder hvert sted. Har også vært på 3 kurs gjennom NAV. Prøvd andre typer jobber tilpasset min helsetilstand - fordi jeg på grunn av sykdommen aldri mer kan jobbe med det jeg er utdannet til. Jeg ble dårligere, men klarte å fullføre med oppfølging av lege og fleksibilitet fra saksbehandler ved NAV. Legen mener at jeg ikke kan prøve mer jobbtrening nå. Men jeg kan vel ikke være på yrkesrettet attføring uten å jobbe/gå på kurs?
Gjest Gjest Skrevet 14. mai 2009 #5 Skrevet 14. mai 2009 1 år rehab (maks 2), 3 år attføring, tidsbegrenset ufør 3 år, tilbake på attføring 3 år etc...Har du en diagnose på sykdom, skade, eller lyte kan du søke ufør. Man måler ikke lenger uføregraden på NAV. Nå er det arbeidsevnen som vurderes. Arbeidslinja er knallhard! Slitsomt med så mye frem og tilbake på ulike tiltak. 11 år er lenge... Har en diagnose. Har hatt sykdommen i ca 6 år.
Gjest bambi_25 Skrevet 14. mai 2009 #6 Skrevet 14. mai 2009 Såklart kan du få attføring uten og måtte jobbe! Selv om jeg skjønner godt du er bekymret for jeg tenkte akkurat som deg. Attføring krever at du er under et tiltak. Et tiltak kan være alt fra og gå på kurs, jobbe, skole, behandling osv Jeg vil anbefale deg og høre om din by, bydel eller hva nå det blir for deg har et tiltak som heter "vilje vise vei". Vilje vise vei er et tiltak som hjelper de som trenger det litt ekstra hjelp i forhold til nav. Det er ikke alle som har rett på dette tiltaket, men vil på det sterkeste anbefale deg og undersøke det. Når jeg har slitt med nav, de har rotet bort papirer, nektet meg pengene jeg har rett på, tvunget meg ut i arbeid jeg ikke klarer. Så har det vært en telefon til kontakten min hos vvv som har ordnet alt for meg på en to tre. Jeg har nesten følelsen av at etter at vvv kom inn i bildet får jeg det jeg har rett på, mens på egenhånd trodde de at de kunne lure meg og komme unna med å kun gi meg det nødvendigste. Vvv er som jeg sa et tiltak, og det holder og være med i dette tiltaket for å få attføring. Lykke til!
Gjest Gjest Skrevet 14. mai 2009 #7 Skrevet 14. mai 2009 Såklart kan du få attføring uten og måtte jobbe! Selv om jeg skjønner godt du er bekymret for jeg tenkte akkurat som deg. Attføring krever at du er under et tiltak. Et tiltak kan være alt fra og gå på kurs, jobbe, skole, behandling osv Jeg vil anbefale deg og høre om din by, bydel eller hva nå det blir for deg har et tiltak som heter "vilje vise vei". Vilje vise vei er et tiltak som hjelper de som trenger det litt ekstra hjelp i forhold til nav. Det er ikke alle som har rett på dette tiltaket, men vil på det sterkeste anbefale deg og undersøke det. Når jeg har slitt med nav, de har rotet bort papirer, nektet meg pengene jeg har rett på, tvunget meg ut i arbeid jeg ikke klarer. Så har det vært en telefon til kontakten min hos vvv som har ordnet alt for meg på en to tre. Jeg har nesten følelsen av at etter at vvv kom inn i bildet får jeg det jeg har rett på, mens på egenhånd trodde de at de kunne lure meg og komme unna med å kun gi meg det nødvendigste. Vvv er som jeg sa et tiltak, og det holder og være med i dette tiltaket for å få attføring. Lykke til! Takk for tipset om vvv! Skal sjekke det ut.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå