Gå til innhold

Folk i blokk

Anbefalte innlegg

Gjest Zirine
Skrevet

Jeg synes bare rett og slett at folk i blokk er for lite tolerante. Ikke skal man grille med kullgrill, blir det for mye festing så får man påpakning, løper hundene løse så er det noen hysteriske kvinnemennesker som åkker seg - selv om du kan banne på at de selv aldri er nede på den plenen ....

Det er for mange som aldri skulle bodd i blokk. Når man bor i blokk, så må man forvente at det er litt bråk innimellom - litt festing - litt grilling MED OLJE fra de under - litt hoing i gangene. Ikke hver helg, men iallefall annenhver helg.

Herregud - hvis ting er så vanskelig, så får dem som er plaget flytte i en fjøs på landet.

Nei, jeg bor ikke i blokk lengre :D

Gjest Hilde K S
Skrevet

Ofte stemmer dette du skriver.

Dersom man flytter inn i blokk bør man ha litt takhøyde for at man har naboer ofte over, under og på sidene.

Har bodd i blokk og der skjedde det en del på de to årene, me vi klagde aldri dersom naboene hadde fest, det var jo ikke slik at de dundret løs hele natten. Å klage på naboens grilling kunne ikke falt meg inn !

Men det var deilig å flytte over i rekkehus....

( Særlig etter politirazziaen i leiligheten under der langeren bodde )

Skrevet

Dette går begge veier tror jeg.

Det er dumt at noen alltid må klage over den minste ting og det er dumt at enkelte ikke kan holde seg til ordensreglene.

Sist jeg bodde i blokk hadde vi store problemer når folk grillet på balkongen. Det oste rett inn til oss. Ordensreglene sa at det ikke var tillatt å grille på balkongen og det VAR en grunn til det. Ikke særlig morsomt å få stua fyll av grill-os og røyk.

Over oss bodde det et par som festet hver helg og de hadde både vorspiel og nachspiel. Vorspielet hadde vi ikke noe i mot, men når de kom hjem ved 3-4-tiden om natta og satte anlegget på fullt.. da var det ikke greit.

Jeg er egentlig veldig tolerant jeg altså, men i dette tilfellet var jeg så lei av å våkne av rabalder og bråk at vi ringte miljøvakten og klagde til styret.

Skrevet

De fleste som bor i blokk er ganske tolerante da synes jeg ..... men så er det noen i hver ende , enten de som klager på den minste ting eller de som lager et helvetes bråk hele tiden.

Kanskje jeg skal være glad jeg ikke har balkong allikevel. Synes faktisk man bør ta litt hensyn ang. grilling - men da er det jo feks. bare å si fra - eller kjøpe seg el/gassgrill ..... for det er vel litt bedre er det ikke???

Gjest Zalomine
Skrevet

Ordensregler er ordensregler, helt enig med deg Lea. Om folk absolutt vil ha fest midt på natta til en stadighet, da får de bosette seg et annet sted enn i blokk. Og å la hundene løpe løs? Det er da ikke lov i det hele tatt, så hvorfor skulle det være lov på et fellesareale som det der? (boligblokker ligger jo i "byer og andre tettbebygde strøk" og der er det båndtvang.....) Der barn og andre folk skal kunne ferdes fritt... Ikke ALLE folk er glade i hunder nemlig.

Bor ikke i blokk jeg da, men vi leier ei leilighet i et hus med totalt 5 leiligheter over 3 etasjer, privateid (huseieren bor rett over oss) og vi holder oss til reglene. Står ikke noe om at vi ikke kan grille på vår mini-veranda, så det gjør vi, men desom det ikke er en vindretning sm blåser det ut og vekk, så setter sambo en paraply over grillen for å lede røyken vekk fra mini-verandaen til huseieren (og den dagen det var en pusekatt på den mini-verandaen hans, så droppa vi hele grillinga)

Men, man må tåle litt da! På studenthjemmet der jeg bodde måtte vi forvente å tåle masse, her tåler jeg nok ikke like masse, men aksepterer fint at når jeg sitter på do så er det naboens musikk jeg hører, ikke min egen. Akspeterer dette i dusjen også, og er inneforstått med at når det pusses opp, så bråker det men jeg skvetter litt når han begynner å kaste ting ut av vinuet i 3. etasje når jeg nesten har sovna på kvelden (huseier som pusser opp altså, kan haster alt mulig rett ut vnduet.)

Det må gå begge veier. Man må tåle litt bråk, men man må klare å holde enkle regler også. Kan man ikke klare disse to tingene, da bør man bo i enebolig.

Skrevet

Ikke merket noe enda, jeg, da ... Bodd i blokk i snart 8 år ... :roll:

Gjest Minnie Emmerdale
Skrevet

Det finnes alltid de som ser på en blokk som sitt eget Kongedømme, à la Narvestad i Borettslaget, kanskje ikke så ille men likhetene finnes så absolutt.

Jeg er veldig glad for at jeg bor i bygård og ikke en diger blokk. Her er leilighetene lydisolerte og ikke hvem som helst får flytte inn her heller.

Minnie

Skrevet

...for ikke å snakke om de gamle sladrekjerringene som har samtaleemne i månedsvis hvis noen har vært så "frekke" å feks henge ut klesvasken på en søndag...

Gjest Zirine
Skrevet

Joda, ordensregler er ordensregler, jeg er enig med det. Jeg er også enig i at man må ta hensyn. Samtidig kan det virke som om at enkelte overhode ikke tillater rom for at enkelte kan "skeie litt ut" sånn for en gangs skyld. Noen har også ekstremt lite toleranse for hva man aksepterer.

Samboeren min bodde sammen med ei dame for mange år siden, og fortalte meg at han var direkte flau enkelte ganger. Et lite dunk så løper hun opp. Et lite subb-subb om natta og kjerringa løper opp for å klage. Når hun kommer opp dit så viser det seg at denne gamle damen som bodde over, faktisk gikk i FILTTØFLER. Altså, det får være grenser. Man må da få bevege seg i sitt eget hjem, man kan ikke FLY over gulvene heller.

Jeg har også forståelse for at folk ikke liker å få steikos inn i stuene sine. Det jeg ikke kan fatte og forstå er at det skal være et problem når naboene er BORTE, for ordensregler er ordensregler.

Gjest Minnie Emmerdale
Skrevet
...for ikke å snakke om de gamle sladrekjerringene som har samtaleemne i månedsvis hvis noen har vært så "frekke" å feks henge ut klesvasken på en søndag...

:enig_animasjon:

Minnie

Gjest Zirine
Skrevet

Finnes de enda???

Gjest Minnie Emmerdale
Skrevet

Du er veldig glad i ordet "litt" Zirine- dere nordlendinger er jo kjent for å være noe mer høylytte enn oss andre så kanskje det er det naboene dine reagerer på.

Minnie

Skrevet

Finnes de enda???

Oh, yes! Jeg bodde i blokk for et par år siden og der var folk ekstreme. Særlig mot oss som er unge!

Har flere venner i Oslo som bor i blokk også, de får som regel høre det når de henger ut klesvasken...

Gjest Zirine
Skrevet
Du er veldig glad i ordet "litt" Zirine- dere nordlendinger er jo kjent for å være noe mer høylytte enn oss andre så kanskje det er det naboene dine reagerer på.

Minnie

Jeg bor ikke i blokk

Gjest Minnie Emmerdale
Skrevet

Men du har gjort det?

Minnie

Annonse
Gjest Zirine
Skrevet

Da barna var små. Men vi fikk ingen klager.

Hva er det du vil frem til?

Gjest Minnie Emmerdale
Skrevet

At nordlendinger er noen sabla bråkebøtter :wink:

Minnie

Gjest Zirine
Skrevet

Mulig. Dette vet selvsagt du bedre enn meg, så jeg får bare hive inn håndkleet.

Skrevet
At nordlendinger er noen sabla bråkebøtter :wink:

Minnie

Hva?? :o

:sjarmor:

Gjest Minnie Emmerdale
Skrevet

He He!

Men fra spøk til alvor- man bør ikke henge ut klesvask på søndagene, hvertfall ikke her hvor jeg bor.

Minnie

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...