Gå til innhold

Hvordan ta kontakt i sosiale sammenhenger?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Lillemeg_*
Skrevet

Jeg skal på et kurs igjennom jobben straks, et fire dagers kurs med overnatting. Dette holdes en gang i året og er inndelt sånn at ansatte fra forskjellige avdelinger blandes og vi blir sendt på kurs med folk vi ikke kjenner fra før av. Første gangen syntes jeg dette hørtes spennende ut, og gledet meg til å møte nye ansikter og kunne diskutere jobben med andre. Naive meg antok at heller ingen andre kjente noen (jeg kjente ingen av de andre).

Etter andre året gikk det opp for meg at mange av de andre kjenner hverandre og har kontakt utenom disse kursene en gang i året. Det året følte jeg meg skikkelig utenfor det sosiale og jeg trakk meg veldig tilbake når jeg merket dette. Jeg ble veldig usikker. Det låste seg helt for meg og jeg klarte ikke å gi av meg selv og jeg datt helt utenfor. Det endte med at jeg la meg tidlig hver kveld og satt for meg selv i pausene.

Nå er det klart for nytt kurs og denne gangen gruer jeg meg virkelig. Kan noen gi meg noen tips om hvordan jeg kan bryte mønstret og ta kontakt og komme inn i "gjengen" igjen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Velg deg ut noen som ser koselige ut, gå bort og snakk litt med dem. :)

Smil og vær hyggelig.

Selv om de har kontakt utenom, betyr det ikke at de ikke synes det er koselig å bli bedre kjent med deg også.

Prøv å slappe av på forhånd. Fortell deg selv mange ganger hvor koselig dette vil bli. Stopp de negative tankene fra å komme, ved å bevisst bytte dem ut med positive.

Det er garantert flere enn deg som er usikre der, men akkurat som det nok ikke merkes på deg, ser du det ikke på de fleste andre heller.

Tenk gjerne ut et par temaer på forhånd, hvis du er redd det skal bli stille.

Jeg tror du vil få det veldig bra. :jepp:

Gjest Gjest
Skrevet

Smil og vær hyggelig. Spør spørsmål om DEM og unngå å snakke særlig om deg selv. På denne måten får du fokuset vekk fra deg selv (slik at du kan slappe av mer) og de får et inntrykk av at du er kontaktsøkkende og at du genuint ønsker kontakt med dem. Dette er det enkleste og elste trikset i boka, men det virker!!

Mange har en tendens til å begynne å snakke for mye om seg selv når de ikke kjenner andre så godt, men da kan man lett fremstå som overlegen. Svar på spørsmål som de stiller deg, selvsagt, men pass på at du snur fokuset ditt mot dem i samtalen i stedet.

Ellers er det bare å sette seg ned sammen med andre. Si gjerne "Hei, jeg setter meg ned her med dere jeg, jeg kjenner ikke så mange her men ønsker gjerne å bli kjennt med flere", smil og sett deg ned. Lytt litt til samtalen i starten for så å spørre litt mer om de andre rundt bordet, hvilken avdeling jobber dem i, hvor kommer de fra, trives de i bedriften, hva syntes de om kurset etc. Smil og vær glad og vis at du er oppriktig interessert i dem du snakker med.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...