Gjest Gjest Skrevet 14. mai 2009 #1 Skrevet 14. mai 2009 Av ulike grunner, så bor jeg tilfeldigvis i en millionkåk, og har en samboer som tilfeldigvis er millionær (firmaeier). Vi lever i "sus og dus, " som man sier, på solsiden. Men jeg jobber som alle andre og har de samme utfordingene i hverdagen med dårlig tid osv som alle menneekser med jobb og barn har. Nå har barnet mitt begynt å ha med seg venner hjem, + at vi har feiret barnebursdag for første gang med barna i barnehagen, og jeg så jo på ansiktene til de andre foreldrene i barnehagen at de var sjokkerte og overgitte over den store, flotte villaen, og praten gikk om hvor trangt de selv har det, at barna deres må dele rom osv. Jeg kjenner jeg blir så flau, men hva kan jeg si/gjøre? Jeg føler meg ikke rik. Jeg har bare hatt flaks. Jeg er vokst opp i et nøysomt hjem og har ikke arvet. Men det er vel slik, er det ikke, at i normale, vanlige, akademiske miljø, er det en skam å være rik? Jeg er ihvertfall flau over å invitere folk på besøk....
mimifin72 Skrevet 14. mai 2009 #2 Skrevet 14. mai 2009 Jeg har det akkurat som deg, syns mange ganger det er flaut å være rik. Vi prøver å ikke snakke om utgifter, dyre ferier, og kjøper vanlige klær ( Dresmann, HM). Men husk at det skal alltid være mennesker som skal snakke bak ryggen din og være misunnelige. Sånn er det bare. 1
Lerkefugl Skrevet 14. mai 2009 #3 Skrevet 14. mai 2009 Du, ikke tenk så mye på det. Det viktigste er hvordan du oppfører deg, og hvilke verdier du legger til grunn og uttrykker ovenfor de du møter. Jeg mener at du ikk ehar noen grunn til å være flau - jeg er i samme situasjon som deg, men det har vært hardt arbeid underveis.
Inx Skrevet 14. mai 2009 #4 Skrevet 14. mai 2009 Av ulike grunner, så bor jeg tilfeldigvis i en millionkåk, og har en samboer som tilfeldigvis er millionær (firmaeier). Vi lever i "sus og dus, " som man sier, på solsiden. Men jeg jobber som alle andre og har de samme utfordingene i hverdagen med dårlig tid osv som alle menneekser med jobb og barn har. Nå har barnet mitt begynt å ha med seg venner hjem, + at vi har feiret barnebursdag for første gang med barna i barnehagen, og jeg så jo på ansiktene til de andre foreldrene i barnehagen at de var sjokkerte og overgitte over den store, flotte villaen, og praten gikk om hvor trangt de selv har det, at barna deres må dele rom osv. Jeg kjenner jeg blir så flau, men hva kan jeg si/gjøre? Jeg føler meg ikke rik. Jeg har bare hatt flaks. Jeg er vokst opp i et nøysomt hjem og har ikke arvet. Men det er vel slik, er det ikke, at i normale, vanlige, akademiske miljø, er det en skam å være rik? Jeg er ihvertfall flau over å invitere folk på besøk.... Mener du at du må unnskylde at du/dere er rike? Det jeg synes er flaut med rike folk er gjerne den "stilen" de tror de har. Med pelsvester, seilsko og diverse .. synes det blir så karrikert, men disse ser det sikkert ikke selv Synes ikke du bør være flau av å være rik, heller være åpen og hyggelig mot folk - si at du/dere har hatt flaks etc. for å "avvæpne" dem.
Gjest emmeline Skrevet 14. mai 2009 #5 Skrevet 14. mai 2009 Du har ingenting å være flau over! Du er jo heldig! Synes også selv det er ubehagelig når venner kommenterer vårt hjem og liv (vi har også vært litt heldigere enn mange), og at det liksom er litt synd på dem selv. Men det er jo ikke noe vi kan gjøre noe med. Vi er der vi er fordi vi har vært heldige, tatt noen gode valg og hatt flaks rett og slett.
sønnavind Skrevet 14. mai 2009 #6 Skrevet 14. mai 2009 Jeg var nylig på besøk hos noen som hadde et veldig stort og flott hus, og tydeligvis har bra med penger. Vi oppførte oss nok dessverre litt slik som du beskriver, og det virket nesten som huseier følte hun måtte unnskylde seg. Vet ikke hvordan det var med de andre gjestene, men jeg syntes i hvert fall det var flaut. Ikke at de er rike, men at vi måtte gjøre en så stor sak ut av det. Som Lerkefugl sier, det er jo hvordan man oppfører seg som betyr noe, enten en er rik eller ikke.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå