Gjest Gjest_nina_* Skrevet 14. mai 2009 #1 Skrevet 14. mai 2009 Jeg leste i en av trådene her om et par som skulle ha sex for første gang på bryllupsnatten. Er dette vanlig i Norge i dag? Trodde det var kun en amerikansk greie jeg? Har dere hørt om noen som har gjort det? Hva er i så fall begrunnelsen? Og er det da første gang de har sex overhodet, eller finnes de som har hatt sex med andre før, men ønsket å vente med denne personen som de skal gifte seg med? *nysgjerrig*
Gjest Gjest Skrevet 14. mai 2009 #2 Skrevet 14. mai 2009 Jeg har et par venner som har ventet med sex til bryllupsnatten. Et av parene hadde aldri hatt sex med noen, og ville vente. Det andre paret hadde hatt sex på hver sin kan før, men fant ut at de ville vente på hverandre denne gangen. Begge gangene har det vært pga at personene er kristne, og bibelen sier så. jeg tror nok ikke at det er så vanlig lengre i Norge. Samfunnet nå legger opp til at man helst skal ha sex med hvem som helst og når som helst, så lenge det er til "din nytelse". Skulle gjerne ha gjort det selv, men det gikk ikke helt som jeg hadde tenkt. Synes at det står respekt av det for de som klarer det.
leirbål Skrevet 14. mai 2009 #3 Skrevet 14. mai 2009 Vi venter (og lengter), til bryllupsnatten. For oss er det naturlig å ikke ha sex med en vi ikke er gift med. Vi tror på Jesus og bibelen, og det er det som gjør at vi greier å vente. Vet ikke, men tror nok vi hadde ventet uansettl. Å dele det mest private og intime et menneske kan oppleve med mange andre, vil vi ikke. Og jeg har sett bryllupsplaner bli avviklet i siste liten i kretsen rundt meg før. Det at vi er enige om dette, gjør at det blir ekstra spesielt og fantastisk når vi endelig er gift. Vi gleder oss!!!!!
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 14. mai 2009 #4 Skrevet 14. mai 2009 Vi venter (og lengter), til bryllupsnatten. For oss er det naturlig å ikke ha sex med en vi ikke er gift med. Vi tror på Jesus og bibelen, og det er det som gjør at vi greier å vente. Vet ikke, men tror nok vi hadde ventet uansettl. Å dele det mest private og intime et menneske kan oppleve med mange andre, vil vi ikke. Og jeg har sett bryllupsplaner bli avviklet i siste liten i kretsen rundt meg før. Det at vi er enige om dette, gjør at det blir ekstra spesielt og fantastisk når vi endelig er gift. Vi gleder oss!!!!! så utrolig bra! Jeg heier på dere!
Spent brud Skrevet 14. mai 2009 #5 Skrevet 14. mai 2009 Synes det er helt utrolig at folk ikke har verken sex eller bor sammen før de gifter seg. Uansett hvor mange år man har vært sammen, kjenner ikkje jeg min partner skikkelig før vi har bodd sammen Jeg synes sexlivet er en stor del av et forhold og om man virkelig ikke passer sammen seksuelt ser jeg ikke så store håp for forholdet heller. Jeg er ikke religiøs selv, så klarer ikke sette meg inn i det med at Gud og bibelen har bestemt dette så da må vi følge det.
Gjest Gjest Skrevet 14. mai 2009 #6 Skrevet 14. mai 2009 Det er vel stort sett fordi folk er religiøse at de venter. Når folk skal vente med sex til bryllupsnatta gifter de seg ofte veldig unge (mellom 16 og 23 år), og som regel blir de skilt etter ca. to år... Ellers har mange sex i det skjulte, eller de gjør alt unntatt å la penis penetrere vagina, dvs. bruker fingre og munn til å gi hverandre glede. Jeg har også hørt om folk som har analsex, for da er jomfruhinna intakt til bryllupsnatta... Alt dette synes jeg høres veldig unaturlig ut.
Gjest faerytale Skrevet 14. mai 2009 #7 Skrevet 14. mai 2009 Jeg tenker litt sånn at de som venter med å ha sex til de gifter seg, gjerne er de som heller ikke er kjærester så veldig lenge før de gifter seg. For min del var det uaktuelt å gifte meg fort så vi var samboere i fire år før vi giftet oss - og var kjærester en stund før det. De jeg kjenner som har ventet er de som har vært kjærester et år før de har bestemt seg for å gifte seg, og da ikke brukte noen år på bryllupsplanlegging som vi gjorde. For å oppsummere - de jeg kjenner som ventet var gift innen halvannet år etter de ble kjent (og alle er kristne). Jeg sier ikke det er slik for alle, men for de jeg kjenner.
leirbål Skrevet 14. mai 2009 #8 Skrevet 14. mai 2009 Gjest: takk for koselig hilsen. Nei, vi har ikke vært sammen lenge før vi gifter oss. Men vi er rundt 40 begge to, så vi vet hva vi gjør. Når det kommer til å passe sammen, er vi ikke bekymret. Vi er jo begge tilpasningsdyktige og normale. Så hva er det som eventuelt ikke passer der? Å bo sammen før bryllupet ønsker vi ikke. Men vi bruker veldig mye tid sammen, så vi vet at vi passer sammen. Og igjen, vi vil nok jobbe ekstra hardt med å tilpasse oss, og vokse sammen, siden vi ikke ser på skilsmisse som en løsning. Jomfruhinne eller ei er ikke noe vi er opptatt av. Det er vel mest muslimer, tror jeg. Jeg mistet min under lek som barn, tror jeg. Vet ikke. For oss, og de jeg kjenner som venter, er det ikke en pålagt lov fra bibelen, men et samvittighets spørsmål. Jeg ville ikke spørre eller kritisere de kristne rundt meg som går med gifte planer som ikke venter. Og ingen har spurt oss heller. Men for oss er det riktig, så vi venter. Og siden vi er overbevist om at Jesus har sendt oss til hverandre, ser vi ingen grunn til å være bekymret for noe. Det var alt for mange ting som stemmer så fantastisk bra med det vi har bedt om i flere år, men ikke sagt til noen andre enn Jesus, til at det er tilfeldig. Og jeg har erfart at får jeg et bønne svar, som forloveden min er, så er det ingen grunn til å nøle.
Gjest Gjest_Kim_* Skrevet 14. mai 2009 #9 Skrevet 14. mai 2009 Vi venter (og lengter), til bryllupsnatten. For oss er det naturlig å ikke ha sex med en vi ikke er gift med. Vi tror på Jesus og bibelen, og det er det som gjør at vi greier å vente. Tror på bibelen? Har du lest hele boken? Du kan da vitterlig ikke tro på historien om Adam og Eva, snakkende slanger, Noah, Han som bodde inne i en hval osv. Gud er jo en total psykopat i det gamle testamentet.
Gjest Marlo Skrevet 14. mai 2009 #11 Skrevet 14. mai 2009 Tror på bibelen? Har du lest hele boken? Du kan da vitterlig ikke tro på historien om Adam og Eva, snakkende slanger, Noah, Han som bodde inne i en hval osv. Gud er jo en total psykopat i det gamle testamentet. Godt sagt. Jeg ville nok aldri ventet til bryllupsnatta med å ha sex. Sex betyr ikke alt i et forhold, men det betyr likevel mye. Sex betyr 10% når det er bra, og 90% når det er dårlig - ergo vil jeg veldig gjerne vite hvordan vi passer sammen på ALLE måter för jeg forplikter meg til ett menneske for resten av mitt liv. Om sex`en ikke er kjempebra så betyr ikke det at jeg dumper mannen, man da vet jeg iallefall hvilke områder som trengs å jobbes med
Gjest Gjest_juni-brud_* Skrevet 14. mai 2009 #12 Skrevet 14. mai 2009 Nå er vel dette ikke noe egnet sted for å diskutere religion, bibel, innhold og tolking av det. De har sin tro, og det bør være helt i orden for alle andre. Jeg er faktisk imponert over leirbål som velger å følge sin overbevisning, og jeg tror faktisk ikke at det er større risiko for ikke å lykkes enn alle som prøver å "helgardere" seg. Ingen har noen garanti for noen ting, og statistikken er jo ganske tydelig i sine tall. Leirbål, jeg syns det er flott å velge slik dere har gjort!
Møffi Skrevet 14. mai 2009 #13 Skrevet 14. mai 2009 40 year old virgin Jeg tror Leirbål har en sønn fra før... Syns at folk skal få lov til å velge helt selv hva de venter med til etter de er gift. Jeg er kristen, men har valgt og både bo sammen med og ha sex meg kjæresten min før vi gifter oss. Tror ikke Jesus er mindre glad i meg av den grunn :gjeiper:
leirbål Skrevet 14. mai 2009 #14 Skrevet 14. mai 2009 Godt sagt. Jeg ville nok aldri ventet til bryllupsnatta med å ha sex. Sex betyr ikke alt i et forhold, men det betyr likevel mye. Sex betyr 10% når det er bra, og 90% når det er dårlig - ergo vil jeg veldig gjerne vite hvordan vi passer sammen på ALLE måter för jeg forplikter meg til ett menneske for resten av mitt liv. Om sex`en ikke er kjempebra så betyr ikke det at jeg dumper mannen, man da vet jeg iallefall hvilke områder som trengs å jobbes med Da tenker vi jo likt. Om sexen trengs å jobbes med, så gjør vi det. I ekteskapet. For som deg, dumper vi hverandre ikke av den grunnen heller. Og som jeg sa, siden vi ikke ser på skilsmisse som et alternativ, vil vi jobbe ekstra hardt med å tilpasse oss, og glede den andre. Så vi finnes ikke bekymret.
Gjest Gjest_juni-brud_* Skrevet 14. mai 2009 #15 Skrevet 14. mai 2009 40 year old virgin Vel, neppe. Hun forteller jo at hun er en sønn..
Gjest Papirkurven Skrevet 14. mai 2009 #16 Skrevet 14. mai 2009 Uansett hvor mange år man har vært sammen, kjenner ikkje jeg min partner skikkelig før vi har bodd sammen Mener du at i det sekund man flytter sammen slutter man å utvikle seg som person da? At forholdet er "ferdig" da, og at man kan gå inn i ekteskap uten å måtte jobbe med noen ting etterpå? Man vil aldri kjenne sin partner 100% uansett og folk forandrer seg hele livet. Skal man vente til dødsleiet med å gifte seg da, i tilfelle det skjer endringer man må tilpasse seg? Nei, vi vet at vi er rett for hverandre og kune ha giftet oss i dag om vi hadde hatt råd til det, og er begge veldig villig til å fortsette å jobbe med forholdet etter vi er gift. Vi har ikke ventet, men jeg beundrer de som klarer å gjøre det, da blir dagen (og natten) enda mer spesiell Lykke til!
leirbål Skrevet 14. mai 2009 #18 Skrevet 14. mai 2009 (endret) Nei, HAR en sønn! så ikke den før nå. Endret 14. mai 2009 av leirbål
Gjest ahr Skrevet 14. mai 2009 #19 Skrevet 14. mai 2009 dette blir en sånn meningsløs problemstilling for meg. alle får gjøre som de selv vil, og så må folk på et viss innse at man ikke sitter inne med sannheten selv. selv er jeg religiøs, og har vært samboer i 8 år. vi har selvsagt hatt sex. han er ikke religiøs - og jeg er hans første. de jeg kjenner som ville vente, og som var de som ønsket å dømme andre mest - er i dag de som sitter med barn utenfor ekteskap(jeg bryr meg jo ikke, men det er ironisk) - og har gjerne hatt mange partnere. jeg som sa det var urealistisk i dagens samfunn å forvente at man ventet til man var 30 med å ha sex - er fortsatt sammen med samme kjæreste. og hva som gjelder samvittighet: jeg tror religiøse mennesker, inkludert meg selv er nødt å innse hvor arrogante man kan virke ovenfor resten av samfunnet. jeg har knapt møtt så mange fordomsfulle og dømmende mennesker som jeg har truffet i det typiske frimenighet-miljøet, og jeg har knapt heller aldri møtt flere dobbeltmoralske mennesker enn der. jeg har alltid tenkt at det er vanskelig nok å være et virkelig medmenneske(både for ikke-religiøse og religiøse) at jeg har ikke kapasitet til å tenke på sex, alkohol eller hva naboen driver med på fritiden sin.
Pingting Skrevet 14. mai 2009 #20 Skrevet 14. mai 2009 Med fare for å erte på meg folk: jeg synes i de fleste tilfeller det er å gamble med forholdet. Sex er en av mange ting som må fungere for at et forhold skal være godt. Å være obs på at man kanskje må jobbe med dette er bra, men det er ikke alltid det holder å jobbe med ting - noen er bare fullstendig forskjellige på det punktet (slik man også kan være ulike på alt annet). Og hva gjør man da? Slik jeg tenker det er eksteskapet noe man er klar til å gå inn i når man har sett sin partners beste og verste sider og fremdeles er villig til å dele livet med ham/henne. Ekteskap er en kjempeforpliktelse, og da skal man ta nok ansvar til at man vet hva man gir seg ut på.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå