Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ser en annen tråd her hvor det spørres etter å finne ansattes bruttolønn for å vite hvor du selv skal legge deg ved spørsmål på jobbintervju.

Jeg er selv i en søkeprosess, og man får jo vanligvis spørsmålet om hva man forventer i lønn. Hva om man på dette spørsmålet svarer noe langt over eller langt under det som var tiltenkt stillingen? Hvordan påvirker dette vurderingen av kandidaten? Dersom man svarer langt under det tiltenkte, kan intervjuerne kanskje tenke at personen ikke har gode nok evner dersom vedkommende verdsetter sin arbeidskraft for lavt. Og omvendt så tenkes det kanskje at personen mangler bakkekontakt? Og er det mulig å miste hele jobbsjansen på dette spørsmålet, for eksempel at de ikke gidder forhandle med noen som har altfor høye krav?

Setter pris på erfaringer her.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_tatiana_*
Skrevet

Hvis det er en nesten tilsvarende stilling som jeg har i dag, sier jeg at jeg ikke ønsker å gå ned i lønn. Hvis jeg er usikker så sier jeg at jeg må undersøke hva andre har i tilsvarende stilling. Ellers er det jo greit å undersøke lønn her (hvis man skal ha jobb i staten):

Stillingskodeoversikt: http://www.sph.dep.no/templates/Kapittel.aspx?id=2712

Lønnsrammer: http://www.sph.dep.no/templates/Kapittel.aspx?id=2056

Hovedlønnstabell: http://www.regjeringen.no/upload/FAD/Vedle...ell_2008_ny.pdf

Skrevet
Jeg ser en annen tråd her hvor det spørres etter å finne ansattes bruttolønn for å vite hvor du selv skal legge deg ved spørsmål på jobbintervju.

Jeg er selv i en søkeprosess, og man får jo vanligvis spørsmålet om hva man forventer i lønn. Hva om man på dette spørsmålet svarer noe langt over eller langt under det som var tiltenkt stillingen? Hvordan påvirker dette vurderingen av kandidaten? Dersom man svarer langt under det tiltenkte, kan intervjuerne kanskje tenke at personen ikke har gode nok evner dersom vedkommende verdsetter sin arbeidskraft for lavt. Og omvendt så tenkes det kanskje at personen mangler bakkekontakt? Og er det mulig å miste hele jobbsjansen på dette spørsmålet, for eksempel at de ikke gidder forhandle med noen som har altfor høye krav?

Setter pris på erfaringer her.

Ja, det er mulig å redusere sjansene ved å be om alt for mye eller alt for lite. Men slingringsmonnet er ganske stort, da. Hvis jeg som arbeidsgiver er klar for å tilby 400000, så ville jeg ikke ha leet på øyelokket hvis noen hadde bedt om 350000 eller 500000.

Du bør absolutt finne ut hva som er snittlønn for ditt yrke, din erfaring, din utdannelse, bransjen og hvor jobben er. Så kan du legge på 10-20%.

Gjest Gjest_Katta85_*
Skrevet

Jeg gikk ned 70 000 på denne måte.. VIlla ha jobben så ble med på det.. er heldigvis på tur opp igjen nå..

Skrevet

Veldig lurt å ikke åpne munnen sin først under slike forhandlinger kan fort få en overaskelese å bli tilbudt mye mer enn du forventer. gjelder jo alle forhandlinger der reslutatet er litt uvist.

"Hvor mye kunne dere vært villige til å gi meg i lønn?"

Skrevet

Det kan kanskje lønne seg å spørre først hva de har tenkt å tilby i lønn!

(kanskje de tilbyr deg mer enn det du vil foreslå)

Er det ikke vanlig at man får litt mer enn det man hadde på den forige jobben? :klø:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...