Gå til innhold

Sikkerhet for barn på MC

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

Da jeg sto i kø inn til Oslo i morges, kjørte det forbi en motorsykkel som hadde et småbarn bakpå. Fikk litt sjokk da barnet tilsynelatende var utstyrt med sykkelhjelm. Hvilke sikkerhetsregler gjelder?

Tok reg nr på kjøretøyet og vurderer å sende bekymringsmelding til politiet slik at de evt kan snakke med motorsyklisten. Kan man gjøre det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kan du gjøre, men vær sikker på at du så riktig. Det har selvsagt ingen effekt, da det ikke finnes noe bevis. Men hvis det var tilfellet, så burde føreren slåes ihjel. Personlig synes jeg ikke barn har noe bak på en motorsykkel å gjøre i det hele tatt, men det er absolutt påkrevd at de ikles ordentlig sikkerhetsutstyr hvis man absolutt skal insistere på å ha de der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...
Gjest Gjest
Det kan du gjøre, men vær sikker på at du så riktig. Det har selvsagt ingen effekt, da det ikke finnes noe bevis. Men hvis det var tilfellet, så burde føreren slåes ihjel. Personlig synes jeg ikke barn har noe bak på en motorsykkel å gjøre i det hele tatt, men det er absolutt påkrevd at de ikles ordentlig sikkerhetsutstyr hvis man absolutt skal insistere på å ha de der.

Dustete innlegg, vi alle er forskellige og jeg syns heller ikke sykkelhjem er bra nok men å skrive at en skulle slått ihjel en person er rett og slett DUSTETE !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Fersking_*

Jeg har selv sittet bakpå pappa på MC når jeg var mindre (kun i nabolaget riktignok), og om du mener faren min er en dust og bør slåes ihjel pga dette syns jeg du skal tenke deg om igjen.

Nå så ikke jeg denne hendelsen, så jeg skal ikke si for mye, men om sjåføren kjørte uaktsomt og i mye trafikk er det helt klart uakseptabelt, men i lav hastighet i nabolaget ser jeg ikke det helt store problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå så ikke jeg denne hendelsen, så jeg skal ikke si for mye, men om sjåføren kjørte uaktsomt og i mye trafikk er det helt klart uakseptabelt, men i lav hastighet i nabolaget ser jeg ikke det helt store problemet.

Om du leser hovedinnelgget en gang til, kan du se hun skriver det skjedde på en kø inn mot Oslo om morgenen. Så da regner jeg med det er på en motorvei og ikke at køen startet i nabolaget..

Jeg vet ikke hva reglene for MC er, men jeg kan ikke se for meg at sykkelhjelm skal være noe god sikkerhet på motorsykkel. Det må da gå an å bruke huet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Om du leser hovedinnelgget en gang til, kan du se hun skriver det skjedde på en kø inn mot Oslo om morgenen. Så da regner jeg med det er på en motorvei og ikke at køen startet i nabolaget..

Jeg vet ikke hva reglene for MC er, men jeg kan ikke se for meg at sykkelhjelm skal være noe god sikkerhet på motorsykkel. Det må da gå an å bruke huet.

Det er ingen regler som forbyr barn på mc. Men de skal selfølgelig ha godkjent mc-hjelm. Sykkelhjelm er ikke godt nok. I tillegg bør barna være store nok til å nå ned til fothvilene. Det finnes også en godkjent sele som kobles til fører. På den måten sitter barnet trygt og godt. Jeg ville ikke tatt med datteren min i forbikjøringer på motorveien i kø, men å kjøre i rolig tempo på småveier til/fra barnehagen har jeg ingen problemer med. Dette er ikke noe farligere enn å sykle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Annonse

Gjest Mann35

Sykkelhjelm, ridehjelm og mopedhjelmer er ikke noe å bruke på en motorsykkel. Det er krav til at bar skal ha skikkelig motorsykkelhjelm.

Jeg har min 12 åring med meg på tur noen ganger og han har da godkjent sikkerhetsutstyr. Nå kan man diskutere hvorvidt man synes barn skal sitte på mc eller ei, men det blir en individuel mening og har vel egentlig ikke noe med denne diskusjonen å gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Dustete innlegg, vi alle er forskellige og jeg syns heller ikke sykkelhjem er bra nok men å skrive at en skulle slått ihjel en person er rett og slett DUSTETE !

Deg om det. Hvis en voksen person utsetter et barn, som ikke har forutsetninger for å velge selv eller ta stilling til risikoen, for en slik risiko - VI SNAKKER OM Å SITTE PÅ EN MC I TRAFIKKEN UTEN BESKYTTELSESYTSTYR HER (sykkelhjelm er 100% verdiløst og er ikke å regne som beskyttelsesutstyr på en MC) - så mener jeg at vedkommende fortjener å slås ihjel, ja. Jeg har selvsagt ikke tenkt å gjøre det, ei heller ville jeg støttet en slik handling. Men man FORTJENER det når man gjør noe så 100% utilgivelig.

Og ja - det er SELVFØLGELIG forskjell på å tøffe rundt i lav hastighet i stikkveier/småveier i nabolaget og å kjøre i trafikken. Er det virkelig nødvendig å måtte presisere noe så opplagt, eller er du bare ute etter å kverulere?

Min 100% kompromissløse holdning til slik sikkerhet kommer av mange års erfaring både med bil, mc, fly, helikopter og omtrent alt som kan rulle og flyte. Det finnes INGEN unnskyldning for å ikke beskytte den du har ansvaret for, og du har som sjåfør 100% av ansvaret for enhver passasjer. (Jeg har selv vært innom sykehus etter utforkøring på MC, fordi jeg ikke hadde godt nok utstyr - min egen skyld, og jeg fikk akkurat som fortjent.)

Endret av Rimmern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har min 12 åring med meg på tur noen ganger og han har da godkjent sikkerhetsutstyr. Nå kan man diskutere hvorvidt man synes barn skal sitte på mc eller ei, men det blir en individuel mening og har vel egentlig ikke noe med denne diskusjonen å gjøre?

Jeg diskuterer gjerne det, men bare ut i fra min personlige mening, og at det at noe er lovlig ikke nødvendigvis betyr at det er sundt. Jeg har heller ikke problemer med at ansvarlige MC-førere har barn (med fullt beskyttelsesutstyr, selvsagt) med på sykkelen. Personlig ville jeg ikke gjort det, men det er som sagt min egen vurdering.

En jeg kjenner har gjort noe uansvarlig i mange år, som jeg måtte si i fra om (i TILLEGG til at han er dum nok til å la ryggskinnen henge igjen i garasjen hver gang han tar ut sykkelen): Han har en giviboks bak på sykkelen, som ungene bruker som ryggstøtte når de sitter på. ALARM! Selv om unger er mye lettere enn voksne, så skal INGEN bruke en slik boks som ryggstøtte. Farlig.

Endret av Rimmern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal vi se.... gamle biler har jo elendig sikkerhet i forhold til nye. Vi slår ihjel alle med biler fra forrige årtusen. Av de som blir igjen kan vi jo sjekke om de bruker barnesetene riktig og slå ihjel en god porsjon til. Noen sender sikkert også, Gud forby, barna ut i solen uten solkrem. Eksekusjonspelotongen neste... Tråsykkel med barnesete eller tilhenger - trenger jeg si mer?

Høstens valgkampsak bør bli byggign av flere barnehjem, for her blir det mange foreldreløse :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apollon: Nå er du bare teit usaklig. Hvis du sammenlikner det å kjøre en eldre bil med det å MED VITENDE VILJE PUTTE EN UNGE UTEN SIKKERHETSUTSTYR BAKPÅ EN MC I TRAFIKKEN, så er det noe seriøst galt i både måten du tenker på og kunnskapen din.

Og, som jeg sa, men som du åpenbart ikke forsto: Jeg foreslår ikke å slå ihjel noen, men idioter som det _fortjener_ det. Jeg skjønner ikke hva som er så vanskelig å forstå med at jeg har NULL aksept for folk som med vitende vilje utsetter andre for livsfare? Og, ikke minst, at det at noen fortjener å slås ihjel åpenbart er en talemåte? Det er visst vanskelig for enkelte, dette.

Endret av Rimmern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, jeg satte det svært på spissen :), men når du uttaler deg så kategorisk må du regne med å få svar på tiltale.

Jeg skjønner ikke hva som er så vanskelig å forstå med at jeg har NULL aksept for folk som med vitende vilje utsetter andre for livsfare?

Mitt poeng er at ikke alle er enige om hva som er "å utsette noen for livsfare".

(Er det verre å ha en unge med sykkelhjelm på tråsykkelen i 40 km/t enn det å kjøre MC i samme hastighet?) Ofte er det ikke sammenheng mellom hva folk er redde for og risikoen for at noe går galt.

Når det er sagt, så ville jeg ikke personlig ha kjørt med små barn på MC i rushtrafikken, men jeg har kjørt barn til barnehagen med sykkelhjelm på MC. Noen hundre meter i maks 20 km/t mener jeg er akseptabel risiko. Andre synes ikke det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke noen hundre km/t en akseptabel risiko, iom. at hvis man velter så hjelper sykkelhjelmen så godt som ingenting. Men det er en _liten_ risiko, og jeg har ikke noe problem med å forstå at noen synes det er en akseptabel risiko. Å sykle i 40km/t med en liten unge bakpå er ikke særlig ansvarlig, så den sammenlikningen kjøper jeg ikke.

Og jeg uttalte meg ikke kategorisk; Jeg uttalte meg spesifikkt om å kjøre med en unge iført sykkelhjelm i rushtrafikken, evt. på motorveien. DET er kriminellt uintelligent og uansvarlig, og DET er å utsette ungen for livsfare med vitende vilje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Heh-heh - det ble feil. Her var det jeg SKULLE si:

Jeg synes ikke 20 km/t en akseptabel risiko, iom. at hvis man velter så hjelper sykkelhjelmen så godt som ingenting. Men det er en _liten_ risiko, og jeg har ikke noe problem med å forstå at noen synes det er en akseptabel risiko.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og før dere alle hugger hodet av neste MC-fører med barn med sykkelhjelp bakpå: de jeg har snakket med i MC-butikker og i miljøet forøvrig sier til meg at sykkelhjelm faktisk er det beste alternativet for små barn. Ikke fordi en sykkelhjelm gir fullgod sikring, men fordi en MC-hjelm -selv om den er dimensjonert for et barn- vil være så tung ved en eventuell krasj at den vil knekke nakken på ungen i fallet.

Så kan man jo fortsette å diskutere eventuellt når, og hvorvidt unger har noe på en motorsykkel i trafikken å gjøre i det hele tatt.

Det er mange år til det blir aktuelt for toåringen her å få seg en tur, for å si det sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nuvel - det der tar jeg med en klype salt. Men uansett - hvis det faktisk er tilfellet, så finnes det jo ingen forsvarlig måte å ha et barn bakpå en MC på. Og da gjør vedkommende som er ansvarlig nøyaktig samme feil som vi har diskutert i denne tråden, så det endrer jo egentlig ingenting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...