Gjest Gjest Skrevet 13. mai 2009 #1 Skrevet 13. mai 2009 Hei, Jeg har funnet en idyllisk perle av en tomt. Det står en hytte på denne tomten, men den er skjelden i bruk da det er en menighet som benytter denne kun 1-2 ganger i året ved møter. Går det da an å kontakte eierene for å høre om de er interesserte i å selge denne tomten? Hvordan finner jeg eventuelt disse? Jeg har søkt på kart, og eiendommen har ingen adresse. Det er heller ingen postkasse el.l her. Hva ville dere gjort?
Gjest Gjest Skrevet 13. mai 2009 #2 Skrevet 13. mai 2009 Hei, Jeg har funnet en idyllisk perle av en tomt. Det står en hytte på denne tomten, men den er skjelden i bruk da det er en menighet som benytter denne kun 1-2 ganger i året ved møter. Går det da an å kontakte eierene for å høre om de er interesserte i å selge denne tomten? Hvordan finner jeg eventuelt disse? Jeg har søkt på kart, og eiendommen har ingen adresse. Det er heller ingen postkasse el.l her. Hva ville dere gjort? Hvis du finner den igjen på et kart kan kommunen finne gårds- og bruksnr., og så finne eier. Tropp opp på plan-og bygningsavdelingen, eller hva det nå heter der de oppbevarer kart over hele kommunen. Vet ikke om de har begynt å ta betalt for det nå (mange år siden jeg var der.) Og selvsagt kan du prøve å kontakte eier og spørre høflig om eiendommen er til salgs. Du kan ikke få annet enn nei. Jeg har gjort det samme en gang. (De ville dessverre ikke selge tomta. ) (Kan det være et alternativ å få leie på åremål?) Lykke til! Lykke til!
Gjest Gjest Skrevet 13. mai 2009 #3 Skrevet 13. mai 2009 Hvis du finner den igjen på et kart kan kommunen finne gårds- og bruksnr., og så finne eier. Tropp opp på plan-og bygningsavdelingen, eller hva det nå heter der de oppbevarer kart over hele kommunen. Vet ikke om de har begynt å ta betalt for det nå (mange år siden jeg var der.) Og selvsagt kan du prøve å kontakte eier og spørre høflig om eiendommen er til salgs. Du kan ikke få annet enn nei. Jeg har gjort det samme en gang. (De ville dessverre ikke selge tomta. ) (Kan det være et alternativ å få leie på åremål?) Lykke til! Lykke til! Hva betyr åremål? Tusen takk for raskt svar forresten! Nå ble jeg skikkelig glad!
Gjest Gjeste Blondie65 Skrevet 13. mai 2009 #4 Skrevet 13. mai 2009 Hva betyr åremål? Dvs. at du avtaler å leie tomten for et vist antall år
Krista83 Skrevet 14. mai 2009 #5 Skrevet 14. mai 2009 Har du prøvd www.fonnakart.no ? Her kan du finne de fleste eiendommer med gårds og bruksnummer, samtidig som jeg tror det kommer opp eier...
Gjest Gjest_Dorothea_* Skrevet 14. mai 2009 #6 Skrevet 14. mai 2009 Har du prøvd www.fonnakart.no ? Her kan du finne de fleste eiendommer med gårds og bruksnummer, samtidig som jeg tror det kommer opp eier... Som utflytta harding ble jeg litt blank i øynene nå :rødme: Hvilken kommune bor du i, TS? Fonnakart dekker kanskje ikke ditt område? Selv bor jeg i Østfold, og bruker kartene til Sarpsborg, Fredrikstad og Hvaler flittig. Kanskje har din kommune tilsvarende på nett? Men hvis jeg forstår deg riktig, vil du ha info om gårds- og bruksnr på et sted du vet om på kartet. På de jeg bruker kan man gå motsatt vei, altså finne eiendommen ved å oppgi gårds- og bruksnr. (Vil gjerne vite selv hvordan motsatt vei fungerer, hvis det er mulig.) sarpsborg (kan være ustadig i drift) fredrikstad hvaler
Gjest Gjest Skrevet 14. mai 2009 #7 Skrevet 14. mai 2009 Har du prøvd www.fonnakart.no ? Her kan du finne de fleste eiendommer med gårds og bruksnummer, samtidig som jeg tror det kommer opp eier... Tusen takk for linken, men funker denne for hele landet? Jeg bor i Akershus
Gjest Gjest Skrevet 14. mai 2009 #8 Skrevet 14. mai 2009 Som utflytta harding ble jeg litt blank i øynene nå :rødme: Hvilken kommune bor du i, TS? Fonnakart dekker kanskje ikke ditt område? Selv bor jeg i Østfold, og bruker kartene til Sarpsborg, Fredrikstad og Hvaler flittig. Kanskje har din kommune tilsvarende på nett? Men hvis jeg forstår deg riktig, vil du ha info om gårds- og bruksnr på et sted du vet om på kartet. På de jeg bruker kan man gå motsatt vei, altså finne eiendommen ved å oppgi gårds- og bruksnr. (Vil gjerne vite selv hvordan motsatt vei fungerer, hvis det er mulig.) sarpsborg (kan være ustadig i drift) fredrikstad hvaler For noen kjempe hjelpsomme folk det er her inne. Jeg er dere evig takknemmelig. Selv bor jeg i Akershus, så kartene funker ikke på akuratt denne tomten. Men tusen hjertelig takk for innsatsen deres
Gjest Gjest Skrevet 14. mai 2009 #9 Skrevet 14. mai 2009 Selv om du får kjøpt tomten og revet hytta er det jo ikke sikkert du får lov til å bygge hus der.
Gjest Gjest Skrevet 14. mai 2009 #10 Skrevet 14. mai 2009 Selv om du får kjøpt tomten og revet hytta er det jo ikke sikkert du får lov til å bygge hus der. Det er sant. Jeg har en del å sjekke om angående dette. Men steg èn vil bli å finne eier. Det ligger hus i samme vei lenger opp, så jeg har et lite håp
Gjest Gjest Skrevet 14. mai 2009 #11 Skrevet 14. mai 2009 Det er sant. Jeg har en del å sjekke om angående dette. Men steg èn vil bli å finne eier. Det ligger hus i samme vei lenger opp, så jeg har et lite håp Og hvis du får kjøpt tomten, IKKE riv hytta før det er helt bankers at du får satt opp noe nytt. Nok eksempler hvor fylket overprøver kommunen av ulike grunner.
Gjest Gjest Skrevet 14. mai 2009 #12 Skrevet 14. mai 2009 Jeg vet ikke om det er trådstarter som er fra Akershus, men her finnes kart med gårds- og bruksnummer for Romerike i hvert fall. Vi hadde funnet flere tomter som vi lurte på hvem eide og fikk god hjelp av kommunen bare ved å sende en mail til kommune og forklarte hvorfor vi lurte. Lykke til!
Gjest Gjest Skrevet 14. mai 2009 #13 Skrevet 14. mai 2009 Jeg vet ikke om det er trådstarter som er fra Akershus, men her finnes kart med gårds- og bruksnummer for Romerike i hvert fall. Vi hadde funnet flere tomter som vi lurte på hvem eide og fikk god hjelp av kommunen bare ved å sende en mail til kommune og forklarte hvorfor vi lurte. Lykke til! Tusen hjertelig takk for flott link! Nå er jeg i god gang, og fant gårds/bruksnummer med en gang. Kommunen har sagt at de kan hjelpe meg å finne eieren bare jeg hadde dette så det er veldig veldig bra *tvi tvi*
Gjest Gjest Skrevet 14. mai 2009 #14 Skrevet 14. mai 2009 Og hvis du får kjøpt tomten, IKKE riv hytta før det er helt bankers at du får satt opp noe nytt. Nok eksempler hvor fylket overprøver kommunen av ulike grunner. Takk for veldig godt råd Glad det er så mange hjelpsomme sjeler her inne!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå