Gjest Gjest_meg_* Skrevet 13. mai 2009 #1 Skrevet 13. mai 2009 Si at du bor i ei slags lita blokk med 5 leiligheter i. De som bor der har ingenting felles utenom inngngsdør til bygget. Du kjenner ikke de andre som bor der særlig godt. Så en dag hører du at noen hylgriner i leiligheten ved siden av. Da mener jeg sånn hulker HØYT. Ville du gjort noe eller oversett?
Gjest Wacmoc Skrevet 13. mai 2009 #2 Skrevet 13. mai 2009 Tror faktisk jeg ville banket på og spurt om hun ville komme inn på en kopp kaffe og presangtert megselv til henne.
Gjest Gjest_meg_* Skrevet 13. mai 2009 #3 Skrevet 13. mai 2009 Så mens hu sitter der og hylgriner så hadde du spurt om hun ville komme på kaffe?
Gjest Kråkaa Skrevet 13. mai 2009 #4 Skrevet 13. mai 2009 Hadde det gått en stund uten at det hadde opphørt så hadde jeg (tror jeg iallefall) banket på og spurt hvordan ståa er.
Gjest Gjest Skrevet 13. mai 2009 #5 Skrevet 13. mai 2009 Si at du bor i ei slags lita blokk med 5 leiligheter i. De som bor der har ingenting felles utenom inngngsdør til bygget. Du kjenner ikke de andre som bor der særlig godt. Så en dag hører du at noen hylgriner i leiligheten ved siden av. Da mener jeg sånn hulker HØYT. Ville du gjort noe eller oversett? For å snu litt på flisa, hvis jeg selv hylgråt av en eller annen grunn så ville jeg neppe ønsket meg besøk av naboen jeg ikke kjenner. Så ja, jeg ville oversett det.
Gjest Gjest Skrevet 13. mai 2009 #6 Skrevet 13. mai 2009 Forundrer meg, disse menneskene som ville gått og banket på...
venus_ Skrevet 13. mai 2009 #7 Skrevet 13. mai 2009 For å snu litt på flisa, hvis jeg selv hylgråt av en eller annen grunn så ville jeg neppe ønsket meg besøk av naboen jeg ikke kjenner. Så ja, jeg ville oversett det. Enig.
absinthia Skrevet 13. mai 2009 #8 Skrevet 13. mai 2009 Jeg ville tenkt at det var på tide å bli kjent med naboene mine etterhvert, men ville absolutt ikke banket på akkurat da. Jeg ville ikke satt pris på at noen kom og banket på min dør i en slik situasjon. Når man bor i en så liten blokk som din, er det greit å gjøre seg litt kjent med naboene, kanskje burde man være flinkere til å bry seg om hverandre før man kjenner på at det kanskje er en krisesituasjon på gang?
Gjest Lamia Lenis Skrevet 14. mai 2009 #9 Skrevet 14. mai 2009 Mamma bor i en sånn leilighet. Da jeg bodde hos ho, hørte jeg naboen under grine høyt og sårt og lenge. Gjorde ingenting. Men selv om jeg ikke kjente henne, visste jeg at mannen hennes akkurat hadde dødd, så regnet med det var derfor... Det var lite hyggelig å høre på, og skulle jo gjerne ha gjort noe, men tenkte at om det var meg, ville jeg satt pris på å få være i fred.
Gjest *Mim* Skrevet 14. mai 2009 #10 Skrevet 14. mai 2009 Jeg hadde nok spurt om jeg kunne hjelpe med noe. Syns det er stusslig når folk er lei seg.
Gjest Gjest Skrevet 14. mai 2009 #11 Skrevet 14. mai 2009 Overse/hør. Jeg ville syntes det hadde vært flaut dersom naboen ringte på og tilbød seg hjelp. Jeg opplevde at naboen hadde hørt langvarig gråt fra min leilighet. Hun trodde det var meg. Var den yngste datteren min som var så fortvilet og ute av seg. Nå hadde vi god tone oss i mellom, men hun sa ikke noe før et år senere.
Vilm@ Skrevet 14. mai 2009 #12 Skrevet 14. mai 2009 Jeg hadde ikke likt det om noen banket på om jeg befant meg i en oppløst tilstand av tårer, så jeg hadde definitivt ikke blandet meg, nei.
Gjest hankjønn Skrevet 14. mai 2009 #13 Skrevet 14. mai 2009 Om det var snakk om vanlig gråt så hadde jeg ikke gjort noe. Folk gråter som oftest når de er ålene siden da slipper de å holde masken for ting som de syntes er trist. Jeg ser ingen grunn til å være en sånn person som på død og liv må stikke nesen min i andres saker og tro at jeg er guds gave til andre mennesker som enkelte over her. Hadde det derimot vært snakk om hyl,kjefting og noe jeg mistenkte var vold mot barn/partner så hadde jeg ringt politiet.
Gjest Gjest Skrevet 14. mai 2009 #14 Skrevet 14. mai 2009 Har ei venninne som visste at naboen i en firemannbolig hadde det vanskelig, hun gråt mye og men venninna mi hadde knapt sett henne. Venninnen min ville ikke forstyrre som flere av dere skriver, men etter noen dager søkte hun opp mobilnummeret og sendte en melding om at hun var der dersom denne dama ville ha noe hjelp. Og, dama ble faktisk veldig takknemlig og tok imot litt hjelp, hun var visst skikkelig deprimert. Så litt forsiktig kontakt kan vel ikke skade, det er jo lov å bry seg om, selv om vi ikke alltid trenger å bry oss. Jeg ville kanskje ikke bust inn i leiligheten hennes mens hun gråt, men heller prøvd å ta kontakt på et annet tidspunkt.
Vera Vinge Skrevet 15. mai 2009 #15 Skrevet 15. mai 2009 Om det var et engangstilfelle, ville jeg latt henne gråte i fred. Om det derimot var sånn at hun gråt høylytt daglig eller veldig ofte, ville jeg nok vurdert om jeg skulle banke på (ikke nødvendigvis akkurat mens hun gråt) for å høre hvordan det stod til.
Gjest Gjest Skrevet 18. mai 2009 #16 Skrevet 18. mai 2009 Jeg ville absolutt ikke ringt på eller blandet meg opp i det. Jeg bor selv i en veldig lytt leilighet, og når jeg er lei meg tør jeg ikke gråte ordentlig av frykt for at naboene skal høre det. Om man allerede er lei seg, så hadde jeg definitivt ikke likt det om en tilnærmet lik fremmed skulle blande seg opp i ting. La nå folk få grine i fred. De aller, aller færreste nordmenn ville likt om en fremmed nabo ringte på og skulle forhøre seg om hva som var galt. Om naboen griner støtt og stadig, så ta heller initiativ til å bli bedre kjent, men aldri, aldri mens personen griner, og ikke nevn at du har overhørt grininen før dere er blitt godt kjent.
Gjest Gjest Skrevet 18. mai 2009 #17 Skrevet 18. mai 2009 Man skal få kunne grine i fred i sitt eget hjem. Alvorlig talt, man driver ikke og ringer på og plager folk når de griner. For ja, uansett hvor "godt ment" det er, ville jeg synes det var ekstremt plagsomt om naboen skulle kave seg opp om jeg gråt -i mitt eget hjem-. Om man ikke skal kunne gråte ut i sitt eget hjem, hvor skal man da gå for å få gråte ut i fred?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå