Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg pratet litt ned en venninne for noen dager siden, og det fikk meg til å tenke litt.

hvordan vet man egentlig om man elsker noen?

det første som slår meg er at det er utrolig individuellt. men finnes det ingen likheter? noen fellestrekk?

elsker du noen når det kribler i magen hver gang du ser personen? eller elsker du noen når du kan slappe helt av og være deg selv med personen?

er det mulig å elske noen i ett øyeblikk, for så å hate noen i neste? er det mulig å elske fler enn en? er det mulig å elske noen høyere enn man elsker seg selv?

noen som har noen synspunkter?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet
jeg pratet litt ned en venninne for noen dager siden, og det fikk meg til å tenke litt.

det første som slår meg er at det er utrolig individuellt. men finnes det ingen likheter? noen fellestrekk?

elsker du noen når det kribler i magen hver gang du ser personen? eller elsker du noen når du kan slappe helt av og være deg selv med personen?

er det mulig å elske noen i ett øyeblikk, for så å hate noen i neste? er det mulig å elske fler enn en? er det mulig å elske noen høyere enn man elsker seg selv?

Den første gjelder meg allefall.

Den andre og forresten.

Når du elsker noen og den gjør no dumt,når du elsker personen er du i stand til og tilgi mye dumt. (Selvfølgelig innen rimelighetens grenser)

Gjest brutal_mann
Skrevet

En føler som en blir kvalt om en tenker på en verden uten vedkommende.

Ekte kjærlighet er full av smerte. Savn og frykt er fremtredende.

elsker du noen når det kribler i magen hver gang du ser personen?

Nei. Som regel er det bare kåthet.

eller elsker du noen når du kan slappe helt av og være deg selv med personen?

Ikke nødvendig vis, men det hjelper på.

er det mulig å elske noen i ett øyeblikk, for så å hate noen i neste?

Ja, men du kommer ikke tilbake til kjærligheten igjen etter på. Men enkan elske go være sint på noen samtidig.

er det mulig å elske fler enn en?

Ja. Elsker du bare ett av dine barn? Selv elsker jeg mine barn og tre forskjellige kvinner.

er det mulig å elske noen høyere enn man elsker seg selv?

Definitivt! Se over.

Jeg har tydeligvis.

Gjest Wacmoc
Skrevet

Syntes det er så vannskelig å svare på hvordan det føles ut og hvordan du vet at du elsker noen...

Du bare vet det :)

Gjest Gjest
Skrevet

elsker du noen når det kribler i magen hver gang du ser personen?

Kanskje. Men kribilinger kan komme av så mangt.

eller elsker du noen når du kan slappe helt av og være deg selv med personen?

Jeg har elsket uten å ha denne følelsen, så jeg tror ikke det er nødvendig. Men jeg søker meg alltid etter det.

er det mulig å elske noen i ett øyeblikk, for så å hate noen i neste?

Ja. Jeg har mennesker jeg både elsker, og hater. Jeg ønsker dette mennesket alt godt, men samtidig var jeg på nippet til å fysisk gå til angrep på vedkommende når vi møttes tilfeldig på en butikk...

er det mulig å elske fler enn en?

Ja.

er det mulig å elske noen høyere enn man elsker seg selv?

Hehe. Ja....

Ser slik ut ja ;)

Skrevet

For meg er det å elske noen et langtidsprosjekt. Jeg kan ikke elske i ett øyeblikk, for så å hate i neste, for så å elske igjen. Det å bli sint på, fjerner ikke følelsen av å elske. For meg er det å elske en vedvarende følelse, som i tilfelle den avtar vil gjøre det mer gradvis, kanskje med mindre det skjer noe veldig spesielt og plutselig. Det er mao. rom for mange følelser, også negative, samtidig som følelsen av å elske ligger i bunnen et sted. Noen ganger mer skjult, andre ganger veldig framtredende.

Skrevet

Jeg elsker samboeren min utrolig mye. Det er ikke noe jeg kan forklare hvordan jeg "vet", jeg bare gjør det. Jeg har hatt forhold tidligere - et av dem over mange år - men jeg har aldri hatt denne følelsen før. Fortalte samboeren min at jeg elsket ham omtrent en uke etter at vi møttes, fordi jeg bare måtte si det. Det var en så sterk følelse.

Om det kribler i magen når jeg ser ham, nei, egentlig ikke. Men hvis han ler, så blir jeg umiddelbart i godt humør. Hvis jeg er i helt andre tanker og sitter og ser på TV eller lignende og kikker bort på ham, så blir jeg alltid sittende og stirre og tilslutt utbryte "du er så kjekk" eller lignende. Etter å ha bodd sammen i et år synes jeg fremdeles at alle uvanene hans er "utrolig søte", tilogmed å finne tånegler i badekaret eller brukt tyggegummi på stuebordet. Og noen ganger våkner jeg om natten og får panikk fordi jeg ikke kan høre ham snorke, for det skal jo være der.

Han er den første jeg har kjent som det ville knust meg om døde. Mulig jeg er en kald person, men sånn er det nå.

Hate ham har jeg ikke klart å gjøre et sekund, og om han gjør noe som teknisk sett burde få meg til å hate ham, så tror jeg ikke jeg hadde klart det.

Om man kan elske mer enn en person; mulig noen elsker barna sine like høyt (jeg har ingen), men generelt vil jeg nok si nei. Ikke på dette nivået.

Gjest Gjest
Skrevet

Ja, jeg elsker er en kompis. Elsker ikke typen min, men er utroolig glad i ham. Synd men sant:)

Gjest Tinkerbell87
Skrevet

Vet du hva, du bare vet det! Det er ikke noe som kan forklares. Vet at det er veldig klisje sagt av meg, men det er sånn jeg føler det.

Skrevet

Jeg elsker en fyr ja. Klarer ikke beskrive hvordan jeg vet det. Men jeg føler noe spesielt for han, i forhold til hva jeg gjør med de andre vennene mine. Noe ekstra spesielt altså.

Når jeg er forelska kan jeg fort elske en person det ene øyeblikket og hate det neste. Men når jeg er forelska føler jeg ikke den samme følelsen som senere, når forelskelsen har gått vekk, og jeg elsker fyren av hele mitt hjerte. Da kan han være en drittsekk, men jeg hater han ikke fordetom.

Skrevet

Når du tenker på utseendet.

Når du forestiller deg scenarier hvor dere kommer i kontakt med hverandre.

Når du forestiller deg personen naken.

Når du tenker etter hvor deilig det hadde vært å kline med personen og klemme på hverandre.

Da elsker du noen.

Skrevet
For meg er det å elske noen et langtidsprosjekt. Jeg kan ikke elske i ett øyeblikk, for så å hate i neste, for så å elske igjen. Det å bli sint på, fjerner ikke følelsen av å elske. For meg er det å elske en vedvarende følelse, som i tilfelle den avtar vil gjøre det mer gradvis, kanskje med mindre det skjer noe veldig spesielt og plutselig.

Enig. Å elske noen stikker for meg veldig dypt, det går langt utover å være forelsket og det å føle lidenskap. Det å elske noen tar tid, det er en prosess med å bli kjent med den andre personen på godt og vondt.

Skrevet

Når du tenker etter hvor deilig det hadde vært å kline med personen og klemme på hverandre.

Da elsker du noen.

Jeg håper du tuller.

Skrevet
Jeg håper du tuller.

Hæh? Hvorfor det?

Skrevet
Enig. Å elske noen stikker for meg veldig dypt, det går langt utover å være forelsket og det å føle lidenskap. Det å elske noen tar tid, det er en prosess med å bli kjent med den andre personen på godt og vondt.

Det du snakker om der, høres ut som det å være glad i noen. En intimitetsfølelse. Det er ikke det samme som å elske noen, det er mer seksuelt.

Skrevet
Det du snakker om der, høres ut som det å være glad i noen. En intimitetsfølelse. Det er ikke det samme som å elske noen, det er mer seksuelt.

Å elske noen er ikke seksuellt. Å elske med noen er seksuellt, det er to vidt forskjellige ting.

Gjest Gjest_anja_*
Skrevet

Da elsker du noen.

Wow.

Da har jeg elsket ekstremt mange i mitt liv :fnise:

Det går nok mye dypere enn det i min definisjon av begrepet.

Ikke det at jeg har en smart definisjon å komme med. Vanskelig å sette ord på såpass intense følelser.

Når det gjelder å gå fra kjærlighet til hat så har det skjedd meg en gang, og jeg mener disse følelsene ikke er så veldig langt unna hverandre. Det må nesten være kjærlighet der for at man skal hate en person. Om en person du er likegyldig til sårer deg så hater du den ikke, det er bare en du elsker høyere enn livet som har evnen til å smadre deg helt og dra fram de mest intense følelsene i deg. Både på godt og vondt.

For å slutte å hate denne personen som gjorde meg vondt, så måtte jeg samtidig slutte å elske han. Hvis det gir mening.

Gjest gninnot
Skrevet

Jeg fant ut at jeg elsket kjæresten min da jeg satte hans ønsker og behov langt over mine egne. Visste at ved å gjøre det kunne jeg ende opp virkelig ulykkelig, men følte det ville være verdt det hvis bare han ble lykkelig av det. Nå endte vi heldigvis opp lykkelige begge to:)

Skrevet

Å elske for meg er vissheten om at det er oss to sammen som gjelder og at vi (begge) satser på at det er oss også i fremtiden.

Å elske for meg er å høre han sitte i stua mens jeg jobber på et annet rom og vite med sikkerhet at det er nettopp han og ingen andre jeg skulle ønske satt i den sofaen hjemme hos meg/oss. :yvonne:

Ja, det kan være så mangt. Men det var det jeg hadde for øyeblikket. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...