Gå til innhold

Hvis din voksne datter steriliserte seg

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Hvordan ville du reagert hvis du fikk vite at din voksne barnløse datter hadde sterilisert seg? Synes dere dette er noe foreldre har krav på å vite? Og ville dere fortalt det videre når andre spurte om hvor det blir av barnebarna?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Jeg vet hvordan min mor trolig kommer til å reagere:

- Med en form for bitter glede. Hun vet hvor vanskelig dette valget er å ta for meg, samtidig som hun vet like godt som meg at biologiske barn ikke er noe jeg bør få.

- Nei. Ingen, med unntak av partner, har noen form for rett til å vite noe slikt.

- Hun kommer til å fortelle, pga at jeg selv er svært åpen om det.

Skrevet
Hvordan ville du reagert hvis du fikk vite at din voksne barnløse datter hadde sterilisert seg? Synes dere dette er noe foreldre har krav på å vite? Og ville dere fortalt det videre når andre spurte om hvor det blir av barnebarna?

Jeg ville nok innerst inne syntes at det var trist... Fordi jeg er veldig glad i barn, og ønsker meg barnebarn... Men jeg hadde selvsagt akseptert min datters valg.. Jeg ville aldri sagt noe vondt om valget, for det er hennes eget liv..Det er hun som skal oppdra sine barn.

Dette er heller ikke noe foreldrene har krav på å vite... Hvorfor skulle de ha krav på det forresten?

Jeg ville selvsagt heller ikke fortalt det videre, hvis det ikke var min datters ønske at alle skulle vite om det...

Gjest Annamor
Skrevet

Hvis det er det min datter ønsker så støtter jeg henne i det.

Jeg syns ikke jeg har noe krav på å få vite dette. Vil hun fortelle meg det, så forteller hun meg det. Hvis ikke, så får jeg aldri vite det, og det er også helt ok.

Jeg hadde ikke fortalt det videre, med mindre min datter selv er veldig åpen rundt det. Sannsynligvis hadde jeg sagt "Hun ønsker seg ikke barn" og latt det ligge med det. Syns forøvrig "barnebarn-mafian" kan roe seg litt ned, men det er en annen sak.

Skrevet

Når det gjelder min mor, ville hun ikke blitt veldig overrasket tror jeg, men hun ville nok blitt skuffet. Hun vet at jeg ikke ønsker meg barn, men hun håper vel i det lengste at jeg skal ombestemme meg.

Jeg ville ikke hatt noe problem med det hvis hun fortalte det videre når hun ble spurt om hvor barnebarna ble av, men jeg ville ikke likt det hvis hun gikk rundt og "sladret" om det.

Skrevet

jeg skrev innlegget leve livet uten barn, for en stund tilbake.

Jeg er ung, ja, så kommer ikke til å ta ett så stort valg som sterilisering, men har tenkt mye på det å leve hele mitt liv uten barn, for de som absolutt ikke ønsker barn, så er usikkerheten om at det kan skje ved en feiltagelse veldig vanskelig og bekymrende, hvis jeg var over 30 og levde det livet jeg alltid har ønsket meg og samtidig i ett lykkelig forhold med en som heller ikke vill ha barn, så er det ett mareritt og plutselig bli gravid, ja p piller er jo bare 99 % sikkert, kondomene kan slå feil, så sitter man der med en baby i magen, det klarer jeg ikke engang forestille meg, hvem er det som skal ha det barnet i magen i 9 måneder? Hvem er det som skal føde det barnet? jo moren, hvem skal ta ansvar for det barnet økonomisk og alt som er, jo mor og far, de er jo de eneste som har noe krav på å vite dette.

jeg har alltid ment at foreldre er de personene man skal ønske å komme og fortelle saker og ting til, de må selv jobbe for å være den personen, de må ikke være dømmende men støttende, så om hun ikke har sagt det til deg så må du jo spørre deg selv hvorfor?

jeg sier ikke du er en dårlig mor, men kanskje hun føler det ikke er noe nytte ved å fortelle deg dette, jeg vet at jeg aldri kunne gått til moren min og sagt noe slikt, fordi hun er en vanskelig person.

Selvfølgelig har ikke du noe krav på å vite dette, foreldrene kan sette krav til deg så lenge de forsørger deg, men etter det så har de ikke krav på noe som helst, de burdet heller være gode venner til barna, jeg vet jeg hadde fortalt min beste venn noe slikt

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg ville ha blitt skuffet, jeg ønsker meg barnebarn når tiden kommer, men jeg kan jo ikke leve livet hennes og må akseptere valgene hennes.

Foreldre har ikke noen krav på å vite det selvsagt, men hvis hun ikke har vært åpen om barnløsheten så vil jo spørsmålet kommet og hva skal hun da si, lyve? Er vel like greit å si det.

Jeg ville ikke gått å sagt det videre. Jeg ville ha snakket med datteren min og hørt hvordan hun ville at jeg skulle svare når spørsmål om barnebarn kom, for det gjør det garantert, folk spør alltid om sånt.

Gjest Gjest
Skrevet
Hvis det er det min datter ønsker så støtter jeg henne i det.

Jeg syns ikke jeg har noe krav på å få vite dette. Vil hun fortelle meg det, så forteller hun meg det. Hvis ikke, så får jeg aldri vite det, og det er også helt ok.

Jeg hadde ikke fortalt det videre, med mindre min datter selv er veldig åpen rundt det. Sannsynligvis hadde jeg sagt "Hun ønsker seg ikke barn" og latt det ligge med det. Syns forøvrig "barnebarn-mafian" kan roe seg litt ned, men det er en annen sak.

Enig i dette. :)

Gjest Gjest_Mortilto_*
Skrevet

Det er opp til mine barn om de vil ha barn selv eller ikke. Litt trist å ikke skulle få barnebarn kanskje. Men man har kanskje flere barn som kan "gi en" barnebarn?

Egentlig er det jo ikke noe foreldre ha noe med.

Jeg mener ikke at det er noe foreldre har krav på å vite.

Hadde heller ikke sett på det som naturlig å skulle konferere med mine egne foreldre om det var jeg som skulle sterilisert meg.

Det er en ærlig sak å ikke ønske seg barn og vet man at man ikke vil ha barn så er det da mye greiere å sterilisere seg enn å spise tabletter eller styre med spiral i årevis.

Det er selvfølgelig et større inngrep for kvinner enn for menn, og jeg har en venninne som det gikk litt galt for. (som resulterte i mange sykehusopphold etterpå).

Hvis noen spurte hvor det ble av barnebarna så hadde jeg bare svart at min datter ikke ønsker seg barn. Men jeg hadde ikke informert folk om flere detaljer enn det.

Gjest emmeline
Skrevet

Jeg tror mamma hadde blitt skuffa og ikke forstått det om jeg hadde sterilisert meg. Hun er veldig glad i barn, og klarer ikke å forstå at noen velger det bort. Men når det er sagt så ville ikke dette påvirket forholdet vårt, hun er respektfull, og selv om hun er uenig i noen av mine valg er hun fortsatt like glad i meg.

Om man gjør det er vel ikke noe foreldre har krav på å vite, men jeg ville følt det naturlig å si det som det var. Klart at de lurer på om de vil få barnebarn etterhvert.

Jeg tror mamma ville fortalt det videre til sine nærmeste venninner, og det ser jeg ikke noe galt i. Da får de en oppklaring, istedetfor å gå og spekulere.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg vil føle det som en sorg om jeg ikke får bli bestemor (har ikke barn selv enda, så det kan fort bli en realitet ;-)), men jeg hadde ikke rettet skuffelsen mot barn som ikke selv ville bli foreldre. Vil heller være barnebarnløs enn å se at barna mine sliter med barn de ikke har ønsket seg, og barnebarna mine sliter med foreldre som ikke 100% ønsker dem.

Å få barn for andres del, er ikke noe jeg vil pålegge noen, spesielt ikke barna som skal oppleve å være kommet til verden av den grunnen.

Jeg ville ønsket at mine evt. barn fortalte meg at de hadde gjort inngrepet, slik at jeg slapp å håpe på noe som ikke kom til å skje. Derfor ville jeg også fortalt mine egne foreldre om jeg var frivillig eller ufrivillig steril, men jeg har fornuftige foreldre, det har ikke alle.

Skrevet

Jeg hadde vel først forsøkt å forstå hvorfor hun tok et så drastisk valg, og sikkert vært veldig uenig i avgjørelsen dersom jeg ikke syntes hun hadde god nok grunn til det. Men voksen er voksen, og ansvarlig for sitt eget liv. Jeg ville nok ikke ha utlevert dette til folk som spør (hva har folk med det, forresten..), dersom hun selv ikke ønsket det. Om jeg skulle ha sagt noe, kunne jeg heller sagt at hun ikke kunne få barn e.l. - eller ikke vil ha.

Skrevet

Tror det er vanskelig å forestille seg reaksjonen min.Med en datter på full fart inn i den mest turbulente tiden av tenårene,er skrekken at hun skal bli gravid altfor tidlig.Hvis hun som voksen tar et valg om at hun ikke vil ha barn,tror jeg at jeg vil respektere det uten å bli skuffet.Det er jo ikke "jobben" deres å skaffe oss barnebarn.

Det at jeg har 4 barn og sjansen for å bli mormor en dag er stor,gjør kanskje at jeg ikke helt klarer å ta innover meg at det aldri kommer barnebarn.

Hvis jeg har en datter med utfordringer som gjør det vanskelig å ha ansvaret for et barn,ville jeg blitt stolt av at hun steriliserer seg.Det er altfor mange barn som blir satt til verden av dysfunksjonelle foreldre.

Gjest nobilian
Skrevet (endret)

Jeg ville nok kjent klumpen i halsen over å ikke få mulighet til å få barnebarn (fra den kanten), men kommet over det. "Voksen" er nøkkelordet her, hun har rett til å bestemme selv.

Synes ikke det er noe foreldre har krav på å få vite, men ville selv blitt glad for å få høre det. Det ville vist at min datter har tillit til meg.

Å fortelle slikt til folk som spør hvor det blir av barna, anser jeg som et alvorlig tillitsbrudd og et grovt overtramp mot din datter (forutsatt at hun ikke har gitt deg tillatelse til å fortelle).

Hva "folk" lurer på og spekulerer i, er jeg generelt glad i å drite i.

Endret av nobilian

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...