Gjest Gjest Skrevet 13. mai 2009 #1 Skrevet 13. mai 2009 Jeg får en pomeranian valp i huset til neste uke! Den er da 8 uker gammel. Det er min aller første valp og jeg det dukker opp noe hver dag jeg lurer på, dette den første tiden.... * Den første uken, burde jeg holde meg kun inne med valpen? Ikke gå på besøk eller ha besøk av noen? * Jeg har ett par venninner som har hund selv, når kan jeg begynne å gå tur med disse sammen? * Valpen skal ha faste måltider, men hvordan vet jeg hvordan fOr den skal ha, når måltidene skal være og hvor mye? Har lest at de forskjellig hunderasene skal ha forskjellig fOr.. Den spiser jo sikkert bare opp det som er i skålen:P * Når kan jeg begynne å lære hunden ,sitt, ligg, og bli? * Har lastet ned alle sesongene av cesar milan og han sier at bikkja skal gå ved siden av deg ,aldri foran, dette er noe annet enn det jeg har oppvokst med da hunden alltid har gått foran. Hva gjør dere?
Troyamin Skrevet 13. mai 2009 #2 Skrevet 13. mai 2009 Dette er vel ikke samme gjest? http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=412471 Jeg synes uansett det er rart du ikke har tatt opp dette med oppdretter. Jeg anbefaler du i første omgang tar en tlf til oppdretter og spør om alt du lurer på vedrørende den nye valpen din.
Gjest Gjest Skrevet 13. mai 2009 #3 Skrevet 13. mai 2009 Nei, jeg får min til uken Det er greit å få innspill fra andre her inne og
Gjest Gjest_Marianne_* Skrevet 13. mai 2009 #4 Skrevet 13. mai 2009 Jeg får en pomeranian valp i huset til neste uke! Den er da 8 uker gammel. Det er min aller første valp og jeg det dukker opp noe hver dag jeg lurer på, dette den første tiden.... * Den første uken, burde jeg holde meg kun inne med valpen? Ikke gå på besøk eller ha besøk av noen? Det er lurt å bruke de første 4-5 dagene hjemme med valpen slik at den knytter seg til hjemmet og deg... Du trenger ikke bare være inne, bruke gjerne mye tid ute i hagen (hvis du har hage) og la valpen gjøre seg kjent helt i nærmiljøet. Etter noen dager kan du kanskje få noen til å besøke deg, slik at valpen får hilse på andre mennesker, men i et kjent miljø. Etter et par dager kan du ta med deg valpen på besøk, men husk at du bør ta det rolig, og la valpen undersøke selv. Lurt at den ikke må hilse på alt for mange hunder og mennesker på en gang... Og så kan man utvide de sosiale utfordringene etter hvert som valpen blir trygg i forskjellige situasjoner. Husk at dette bare er veiledende, alle hunder er forskjellige, så du må se an hvordan valpen takler utfordringene...Og ikke dra det for langt, all sosial trening er veldig slitsomt for en liten valp. * Jeg har ett par venninner som har hund selv, når kan jeg begynne å gå tur med disse sammen? For det første, du skal ikke begynne å gå tur med valpen med en gang, i den forstand man går tur med en voksen hund. Man skal ikke overbelaste valpen i begynnelsen, for å unngå skader seinere. Men det man kan gjøre er å møte venninner og hunder i en park e.l, så går man ikke tur, men valpen får hilse på de andre hundene, og leke med dem. Men husk å vurdere de andre hundene litt. Det bør være hunder som er snille med valper, og som ikke er for unge (hunder på 1-2 år vet ikke alltid helt hvordan de behandler andre valper, og kan bli litt tøffe, så da må man se det an litt om det er lurt at de leker). Jeg syns ikke du skal gå ordentlig tur med valpen de første 3/4 mnd, men rusling er greit, og la valpen styre tempo og pauser...La den snuse og undersøke, og unngå å dra den med på turer der du raser avgårde og den bare må henge med så godt den kan;) * Valpen skal ha faste måltider, men hvordan vet jeg hvordan fOr den skal ha, når måltidene skal være og hvor mye? Har lest at de forskjellig hunderasene skal ha forskjellig fOr.. Den spiser jo sikkert bare opp det som er i skålen:P Bruk det foret som valpen har fått hos oppdretteren i begynnelsen, etterhvert kan du gå over til et for du velger, men det er greit å ikke forandre alt for mye når så mye annet forandres for valpen når du tar over den. Hvor mange måltider og hvor mye må du spørre oppdretter om. Mange sender med valpekjøperne en liste over når man går fra 4 til 3 måltider osv, og hvor mye for man skal gi. De fleste valper pleier å få mat 4 ganger om dagen. Noen for-merker har for for forskjellige raser, men mine hunder har aldri fått noe rasespesifikt for og lever i beste velgående, men fin pels og mye energi;) Mulig det har mer å si for en smårase som din... * Når kan jeg begynne å lære hunden ,sitt, ligg, og bli? Man kan egentlig begynne med en gang, når hunden begynner å føle seg trygg på deg. Sitt er det første alle våre har lært, ved at de alltid måtte sitte før de fikk spise. * Har lastet ned alle sesongene av cesar milan og han sier at bikkja skal gå ved siden av deg ,aldri foran, dette er noe annet enn det jeg har oppvokst med da hunden alltid har gått foran. Hva gjør dere? Jeg personlig, og mange med meg, er veldig imot cesar milans metoder, og jeg håper ikke du sluker alt rått, men leser annen litteratur også. Da vil du etterhvert oppdage at en del av hans metoder rett og slett kan skape farlige hunder, særlig hvis metodene blir utført av folk uten erfaring. Når det gjelder hvor hunden skal gå: Etterhvert er det lurt å lære hunden "på plass", da kan du ta hunden inn på plass hvis du møter noen og vil at hunden skal gå fint forbi etc. Jeg syns at en hund som går tur, skal få lov til å slappe av, og lar derfor hunden gå ganske "fritt" innenfor båndets lengde. Når det ikke er båndtvang er han mest mulig løs. Jeg er uenig i å hele tiden holde hunden under psykisk kontroll under det som skal være en fin tur for hunden. Derfor bruker jeg kun på plass når jeg trener eller konkurrerer, eller ved situasjoner på tur der jeg trenger ekstra kontroll. Hunden skal selvsagt ikke gå å dra i båndet hele tiden, og når hunden etterhvert lærer det så går den gjerne mer ved siden av deg enn å gå å dra foran, men jeg ville ikke gjort det til en psykisk pressende situasjon for hunden der den tvinges til å gå akkurat der. Jeg ville heller jobbet med å få hunden til å slappe av når den går i bånd, ikke slite i båndet.
Gjest Gjest_Marianne_* Skrevet 13. mai 2009 #5 Skrevet 13. mai 2009 Som du skjønner så kommer mine svar innimellom dine spørsmål der jeg har sitert deg i svaret mitt.... Det skulle liksom ikke se helt sånn ut, men jeg får ikke redigert det...
Gjest Gjest Skrevet 14. mai 2009 #6 Skrevet 14. mai 2009 Tusen takk for lange og fine svar Det er så mye å tenke på den første tiden.. !!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå