Visiter Skrevet 13. mai 2009 #1 Skrevet 13. mai 2009 Hei! Jeg har tenkt å kjøpe Wii Fit. Nå lurer jeg på hvor det er billigst å kjøpe det over nett. Jeg brukte en sånn nettside som sammenlikner priser på et produkt, og det ser ut som det billigste der er 928 kr. hos CDON.com. Jeg vet ikke hvordan frakt er på sånne ting, men det klarer jeg nok å finne ut av selv. Det jeg lurer på er om denne, med frakt, er billigere enn å bestille det fra play.com. Jeg elsker play.com, mye på grunn av at de har gratis frakt. Der koster Wii Fit 69.99, altså i underkant av 690 kr. Da meg jeg jo i så fall betale toll på denne varen. Er det noen her som kan hjelpe meg å finne ut hvor mye jeg kan forvente å betale i toll for denne som i så fall blir sendt fra Storbritannia? Og: Tilkommer det et gebyr fra Posten i tillegg? Valgene er altså: 928 kr. + frakt eller 690 kr. + toll (og ev. gebyr fra Posten?)
Visiter Skrevet 13. mai 2009 Forfatter #2 Skrevet 13. mai 2009 Fant forresten ut at den er satt opp til 949 kr. hos cdon.com. Frakten er bare 29 kr. Med andre ord er regnestykket slik: 978 kr. eller 690 kr. + toll/Postavgifter? Håper på raskt svar fra noen kyndige netthandlere/kloke hoder!
Gjest Gjest Skrevet 13. mai 2009 #3 Skrevet 13. mai 2009 Tollvesenet har en kalkulator på tollvesen.no
Visiter Skrevet 13. mai 2009 Forfatter #4 Skrevet 13. mai 2009 Tollvesenet har en kalkulator på tollvesen.no Takk for svar! Jeg prøvde å bruke en sånn kalkulator, men er usikker på hvilken kategori varen faller inn under, og om det tilkommer enda et gebyr fra Posten, for eksempel. Hvis noen kan dette setter jeg pris på å få hjelp, jeg klarer det ikke selv og har så dårlig råd at en forskjell på to-trehundre kroner ikke er noe jeg vil risikere...
Visiter Skrevet 13. mai 2009 Forfatter #5 Skrevet 13. mai 2009 Jeg leste på fortollingssidene til Posten at det vil koste 103 kr. for forenklet fortolling. Det jeg lurer på er altså om dette er alt jeg betaler, eller om det er flere avgifter på lur.
Gjest Løve66 Skrevet 13. mai 2009 #6 Skrevet 13. mai 2009 Du må også betale 25% mva. Les mer her (i tillegg til postens gebyrer som du allerede har funnet).
Visiter Skrevet 13. mai 2009 Forfatter #7 Skrevet 13. mai 2009 Takk for svar, Løve66! Med andre ord må jeg regne med 103 kr. til Posten i tillegg til ca. 172,5 kr. i mva.? I så fall blir det jo billigere å bestille fra cdon.com. Synd, for jeg stoler mange ganger mer på play.com enn fjolsene i cdon.com.
Gjest Løve66 Skrevet 13. mai 2009 #8 Skrevet 13. mai 2009 Postens gebyrer og såkalte fortollingsgebyrer (selv om det i dette tilfellet ikke er toll, men det kalles likevel fortollingsgeyr) tror jeg kan variere litt, så litt usikker på om det vil bli dyrere eller billigere enn det gebyret du fant frem til. Mva er i hvert fall helt sikkert 25%. Det er derfor jeg alltid passer på å handle under 200,- kr. fra nettbutikkene. Skal jeg ha noe som koster mer finner jeg selgere på e-bay som ikke er vanlige butikker. Men; det er jo ikke alle pakker som blir stoppet i tollen da, så du kan jo være heldig. Men jeg hadde ikke gamblet på det. Selv har jeg egentlig god erfaring med Cdon så jeg hadde ikke vært betenkt med å bestille derfra.
Visiter Skrevet 13. mai 2009 Forfatter #9 Skrevet 13. mai 2009 Takk igjen for raskt svar. Nå sjekket jeg litt til, og på ung.no står det følgende: "Artikler som cd’er, dvd’er, elektronisk utstyr og bøker er eksempler på tollfrie varer. Her må du ikke betale toll for kjøpet." Vet du om det betyr at jeg ikke må betale noe annet enn mva.? I så fall blir jo play.com billigere igjen. Nå er kanskje ikke femti-hundre kr. fra eller til så altfor stor forskjell, men jeg er uansett nysgjerrig på dette. Jeg pleier vanligvis å handle for rundt 1000 kr. av gangen på play.com. Det spiller ingen rolle så lenge hver enkelt vare koster under 200 kr. Folkene på play.com er nemlig så elskverdige at de pakker hver vare hver for seg:)
Gjest Løve66 Skrevet 13. mai 2009 #10 Skrevet 13. mai 2009 Det stemmer at du ikke får toll (10,7% eller noe sånt), men du får likevel mva. + postens gebyrer/fortollingsgebyr.
Visiter Skrevet 13. mai 2009 Forfatter #11 Skrevet 13. mai 2009 Aha, ok. Vel, takk for svar. Da blir det cdon.com-kjøp på meg (med mindre noen andre her inne vet om et Wii Fit-kupp jeg kan gjøre)!
Gjest Løve66 Skrevet 13. mai 2009 #13 Skrevet 13. mai 2009 Eller kanskje du finner noe her - eller rett og slett på finn.no? (var litt dyr frakt på Pixmania)
Visiter Skrevet 13. mai 2009 Forfatter #14 Skrevet 13. mai 2009 Er det en slik du skal ha? Ja, det er det. Den der blir jo enda noen kroner billigere, ja. Takk! Har du noen erfaring med den nettbutikken? Selv har jeg aldri hørt om den. For øvrig ganske klossete at de presterer å skrive "Nå kan du forvandle badet ditt til et fitnessenter til hele familien takket være Wii Fit og Wii Balance Board !" Hvem er det som har TV, Nintendo og romslig gulvplass på badet, liksom? Stol aldri på noen som ikke behersker tegnsetting, spør du meg!
Visiter Skrevet 13. mai 2009 Forfatter #15 Skrevet 13. mai 2009 Det var ikke noe på QXL... Er det ikke bare brukte ting på finn.no? Jeg vil helst ikke ha en som fremmede har hatt svette føtter på...
Gjest Løve66 Skrevet 13. mai 2009 #16 Skrevet 13. mai 2009 Har ikke handlet hos Pixmania selv, men de går for å være en helt grei nettbutikk og er relativt kjent, så der hadde jeg ikke vært redd for å bestille.
Visiter Skrevet 13. mai 2009 Forfatter #17 Skrevet 13. mai 2009 Ok, flotte greier. Da heller jeg nok mot å handle der. Takk for all hjelpen, Løve66.
Brukernavn Skrevet 14. mai 2009 #18 Skrevet 14. mai 2009 Vi kjøpte vår Wii fit til 890kr på BR leker....og da blir det ingen tollavgifter eller mva...
Visiter Skrevet 14. mai 2009 Forfatter #19 Skrevet 14. mai 2009 Fant ut at den fortsatt kan bestilles til butikken jeg selv jobber i. Da blir det 750 kr. uten noen ekstra avgifter. Takk for all hjelp!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå