Gjest Gjest Skrevet 13. mai 2009 #1 Skrevet 13. mai 2009 Hei Jeg har veldig lite grønne fingre og skal nå plante litt i krukkene mine i hagen. Hva anbefaler dere? Ønsker helst stauder som kommer opp igjen flere or på rad slik at jeg slipper å plante nye hvert år. Takknemlig for hurtig tilbakemelding da 17. mai nærmer seg med stormskritt og da må blomstene være på plass :-)
Aricia Skrevet 13. mai 2009 #2 Skrevet 13. mai 2009 Hei Jeg har veldig lite grønne fingre og skal nå plante litt i krukkene mine i hagen. Hva anbefaler dere? Ønsker helst stauder som kommer opp igjen flere or på rad slik at jeg slipper å plante nye hvert år. Takknemlig for hurtig tilbakemelding da 17. mai nærmer seg med stormskritt og da må blomstene være på plass :-) De aller fleste stauder klarer seg fint i store potter - det er bare viktig å plante i god jord (iblandet litt sand og kugjødselkompost), og etterpå gi dem en neve gjødsel om våren, og kanskje en gang til på forsommeren. Dessuten blir det endel vanning med krukkehage. For å kunne gi deg plantetips, må man vite om staudene skal stå i sol eller skygge. Ellers er det en fordel å tenke ekstra på bladverket på staudene når de skal stå i potter - i motsetning til sommerblomster blomstrer jo stauder bare en kort del av vekstsesongen. Du bør dermed velge planter ut ifra at noen skal blomstre tidlig, og noen sent.
Oliven Skrevet 13. mai 2009 #3 Skrevet 13. mai 2009 Skal du ha noe som blomstrer lenge ville jeg valgt ting som du om sette inn om vinteren og ta frem igjen hver vår. Og knoller du tar opp og overvintrer. De blomstrer større deler av sesongen enn det blomstrende stauder ofte gjør. Og ihvertfall om du nå vil ha blomster fra 17 mai og utover. Pelargonia, fuchsia (tåretre), engletrompet, margeritt, agaphantus (afrikaskjermlilje), dahlia, begonia, calla feks. Av stauder så holder jo campanula lenge om du passer på å knipe bort visne blomster, eføy er grønn og fin og flott i krukker, overvintrer lett. Rød pelargonia og en margeritt så har du en 17.maikrukke. Det er også mange andre fine vekster å ha i krukke om du kombinerer litt. Og om du har noen store krukker. Klematis er fint med et espalje av noe slag oppi. Vrihassel vokser ikke så fort og er også dekorativ i krukke om vinteren. Plant den med andre blomster feks. Her er en artikkel om roser i krukker: http://www.hageglede.com/Hagemagasinet/Bal...r-paa-balkongen Vel, det ble noen helt andre tips enn stauder, men håper alikevel det var litt til hjelp.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå