Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Hm, jeg sitter og tenker litt over oppussing og parforhold... Jeg har samboer, og han er relativt handy. Jeg er glad for det, og prøver å oppmuntre ham og skryte av det han gjør. Jeg hjelper gjerne til med å male, skru osv, men vil gjerne at han tar seg av de vanskeligste og tyngste jobbene. Jeg ser ikke helt poenget med at vi skal være to om alt. Han vil gjerne spørre meg om råd om alt og vil at jeg skal være med ut og kjøpe inn ting - mens jeg synes at han av og til kan spørre broren sin eller en kamerat om å hjelpe til med tunge løft osv. Han er ikke så mye sammen med broren og kameratene sine, jeg tenker at han trenger litt "male bonding". Han blir litt sur når jeg ikke setter av like mye tid som ham til oppussing. Hver gang vi pusser opp fører det til krangling.

Jeg vet at enkelte andre jenter/damer reiser bort i hele perioden når det skal pusses opp - jeg vil bare være borte i noen timer og at han er Mannen i huset or ordner opp litt - er jeg storforlangende? Eller er han usikker og uselvstendig?

Hilsen sliten. :-P

Videoannonse
Annonse
Gjest Naria
Skrevet

Hva?! Hvis man sammen har blitt enige om å pusse opp felles bolig er det da en selvfølge at begge bidrar? Noe annet ville ha vært utenkelig for meg.

Gjest Gjest
Skrevet

Her deler vi omtrent 50/50 i tid når det kommer til husarbeid og oppussing. Dersom du forventer at han skal gjøre ting alene bør du i det minste gjøre noe annet som er like tidkrevende(mat, husvask, skifte dekk) ellers føles det lett urettferdig.

Kan ikke bare sette ham igang for så å melde seg ut dersom han selv ikke ønsker det. Koseligere å være to, og dersom begge bruker like mye tid får begge like mye fritid også.

Skrevet

Gud hjelpe meg - syns jeg hører det om jeg hadde sagt "Pus, da tar du og maler ferdig stua, da, så er jeg på spa de timene". :overrasket:

Ja, TS, jeg syns du er veldig storforlangende.

Gjest emmeline
Skrevet
Jeg vet at enkelte andre jenter/damer reiser bort i hele perioden når det skal pusses opp

Ja de har sikkert et sunt og godt forhold

:ironi:

Gjest Gjest_jomfrua_*
Skrevet

Dette synes jeg var litt rart; dere skal pusse opp og du mener han kan spørre sin bror/venner om hjelp?

Hva er det som gjør at ikke du er likeverdig han der da?

Nei - jeg synes du skal sette deg selv likeverdig han i opp-pussingsprosjektene deres.

Jeg er ikke så glad i at vi jenter skal lage unnskyldninger for det vi ikke kan men vil gjennomføre - vi fikser ting like greit :) Få på deg snekker-klærna og stå på!!

Skrevet
Hm, jeg sitter og tenker litt over oppussing og parforhold... Jeg har samboer, og han er relativt handy. Jeg er glad for det, og prøver å oppmuntre ham og skryte av det han gjør. Jeg hjelper gjerne til med å male, skru osv, men vil gjerne at han tar seg av de vanskeligste og tyngste jobbene. Jeg ser ikke helt poenget med at vi skal være to om alt. Han vil gjerne spørre meg om råd om alt og vil at jeg skal være med ut og kjøpe inn ting - mens jeg synes at han av og til kan spørre broren sin eller en kamerat om å hjelpe til med tunge løft osv. Han er ikke så mye sammen med broren og kameratene sine, jeg tenker at han trenger litt "male bonding". Han blir litt sur når jeg ikke setter av like mye tid som ham til oppussing. Hver gang vi pusser opp fører det til krangling.

Jeg vet at enkelte andre jenter/damer reiser bort i hele perioden når det skal pusses opp - jeg vil bare være borte i noen timer og at han er Mannen i huset or ordner opp litt - er jeg storforlangende? Eller er han usikker og uselvstendig?

Tuller du!?!

For all del - dersom dere er enige om en løsning der du tar all vasking, rydding og matlaging, og han tar alt tungarbeidet, så er jo det fint bare dere begge er fornøyde. Men å forvente at han - og hans bror og kamerater - skal ordne deres felles oppussing? Nei, kom ned på jorden igjen, lille prinsesse.

Skrevet

Jeg og mannen min har pusset opp mye sammen, og jeg må innrømme at en del av de tyngste tingene har han gjort, rett og slett fordi han er sterkere. Han har også spurt kamerater om hjelp i visse tilfeller, da mest for å få tips og råd, men også for å bære veldig tunge ting for det kan ikke jeg gjøre.

Men; jeg har aldri tenkt på det som hans ansvar eller at vi ikke er to om det, for det føler jeg da at vi er i aller høyeste grad. Jeg sitter ikke på ræva eller drar på shopping med veninner når han jobber, det hadde føltes helt feil. Når det har vært enkeltting jeg ikke har kunnet gjøre, har jeg prøvd å gjøre meg nyttig ved å gjøre andre ting (alltid nok å gjøre når man pusser opp)

Gjest brutal_mann
Skrevet

Mannfolkarbeid bør utføres av menn! Støtter TS i hennes syn her.

Skrevet

Hæ? Reiser bort? Jeg lurer veldig på hvilken form for oppussing man driver med når ikke du kan hjelpe til? Altså... Det er vel ikke så vanskelig å hjelpe til med å løfte en sofa eller flytte en bjelke? Jeg har ingen forståelse for synspunktet ditt om at oppussing er dritt, selv syns jeg det er gøy, og kan ikke se for meg å skulle reise ut for så ikke ane hvordan det ser ut når jeg kommer hjem igjen :fnise:

Skrevet

håper virkelig du tuller.....

makan til utakknemlighet? og ikke minst latskap? eller frekkhet?

jeg har ikke mye å si til dette bortsett fra at det er hårreisende respektløs oppførsel.

men igjen, det kan jo være et tøyseinnlegg.....?

:nei:

her i huset er det ingen av oss som er handy, skal vi få naboen til å gjøre det da?

synes jeg ser en mann skrive det samme om husarbeid - lurer på om du hadde synes det var like greit.

Gjest Gjest
Skrevet

Dette likestillingstullet tar helt av her. Jeg vil si at når dere gjør oppussing så bare la gubben styre på og så kan du heller ta hånd om huslige ting og oppmuntre ham. Det er alltids fint hvis du hjelper til litt men jeg tviler på at han forventer 50/50 fordeling. Men selvfølgelig hvis du kjører 50/50 på alt annet i forholdet ditt så har du strengt tatt ikke noe valg og får bare stille opp. Du får selv avgjøre om du er en husmor eller om du er likestilt og gjøre deretter...

Gjest Gjest
Skrevet
Gud hjelpe meg - syns jeg hører det om jeg hadde sagt "Pus, da tar du og maler ferdig stua, da, så er jeg på spa de timene". :overrasket:

Ja, TS, jeg syns du er veldig storforlangende.

Du (og andre her) har enten ikke lest det jeg skrev eller misforstått... Jeg skrev at jeg gjerne maler og skrur. Det vil si at vi har f.eks. sammen skrudd sammen alle kjøkkenskapene, jeg har faktisk mitt eget sett med elektrisk skrutrekker og bits og jeg lærte ham at man skal dyppe malerullen i vann før man begynner å male, så ikke rullen trekker til seg for mye maling. Men det er enkelte ting jeg ikke rekker opp til eller er sterk nok til å klare - som å bære tunge pakker med fliser opp fire etasjer eller sette opp noe som er veldig høyt. Jeg er 168 høy og veier 55 kilo...

Heldigvis har han og jeg tatt en prat om dette nå, og har blitt enige. :-) Han blir bare litt stressa når vi setter i gang med et prosjekt og tenker ikke alltid like klart. Forresten felte jeg alene rundt 50 små trær på hytta til foreldrene hans i fjor sommer og jeg har tenkt å være med på å beise hytta denne sommeren - så jeg er vel ikke helt tapt bak en vogn... ;-)

Er det liksom ingen andre som overlater de teknisk vanskelige jobbene til mannen? Det har jeg vansker for å tro på...

Skrevet
Du (og andre her) har enten ikke lest det jeg skrev eller misforstått... Jeg skrev at jeg gjerne maler og skrur. Det vil si at vi har f.eks. sammen skrudd sammen alle kjøkkenskapene, jeg har faktisk mitt eget sett med elektrisk skrutrekker og bits og jeg lærte ham at man skal dyppe malerullen i vann før man begynner å male, så ikke rullen trekker til seg for mye maling. Men det er enkelte ting jeg ikke rekker opp til eller er sterk nok til å klare - som å bære tunge pakker med fliser opp fire etasjer eller sette opp noe som er veldig høyt. Jeg er 168 høy og veier 55 kilo...

Heldigvis har han og jeg tatt en prat om dette nå, og har blitt enige. :-) Han blir bare litt stressa når vi setter i gang med et prosjekt og tenker ikke alltid like klart. Forresten felte jeg alene rundt 50 små trær på hytta til foreldrene hans i fjor sommer og jeg har tenkt å være med på å beise hytta denne sommeren - så jeg er vel ikke helt tapt bak en vogn... ;-)

Er det liksom ingen andre som overlater de teknisk vanskelige jobbene til mannen? Det har jeg vansker for å tro på...

Hvis VI setter i gang med det sammen, så fullfører VI, ja. med mindre min kjære permitterer meg. Da vi flyttet inn, f.eks. så bar han og et par kompiser alt opp i leiligheten, mens jeg kokte kaffe og stekte vafler. Jeg klarer ikke å bære tungt. Eller i helga skiftet vi dekk. Dvs. han skiftet dekk, mens jeg var håndtlanger og muntrasjonsråd.

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg og mannen min har pusset opp mye sammen, og jeg må innrømme at en del av de tyngste tingene har han gjort, rett og slett fordi han er sterkere. Han har også spurt kamerater om hjelp i visse tilfeller, da mest for å få tips og råd, men også for å bære veldig tunge ting for det kan ikke jeg gjøre.

Men; jeg har aldri tenkt på det som hans ansvar eller at vi ikke er to om det, for det føler jeg da at vi er i aller høyeste grad. Jeg sitter ikke på ræva eller drar på shopping med veninner når han jobber, det hadde føltes helt feil. Når det har vært enkeltting jeg ikke har kunnet gjøre, har jeg prøvd å gjøre meg nyttig ved å gjøre andre ting (alltid nok å gjøre når man pusser opp)

Takk for støtten. :-) Du skjønte hva jeg mente. Det er i de tilfellene at noe er veldig tungt å bære/løfte eller vanskelig å få til at jeg føler meg i veien og får ikke bidratt med noe. Det er ikke så mye annet jeg kan få gjort heller, før de er ferdige... Men i stedet for å legge inn innlegg her skjønner jeg at jeg heller skal snakke med samboeren min neste gang det er noe.

Gjest Gjest
Skrevet
Hvis VI setter i gang med det sammen, så fullfører VI, ja. med mindre min kjære permitterer meg. Da vi flyttet inn, f.eks. så bar han og et par kompiser alt opp i leiligheten, mens jeg kokte kaffe og stekte vafler. Jeg klarer ikke å bære tungt. Eller i helga skiftet vi dekk. Dvs. han skiftet dekk, mens jeg var håndtlanger og muntrasjonsråd.

Men da overlater jo du også jobb til ham og kompisene hans! Og det er sikkert ingen av dem som tenker at du heller skulle ha gjort den jobben...

Skrevet
Men da overlater jo du også jobb til ham og kompisene hans! Og det er sikkert ingen av dem som tenker at du heller skulle ha gjort den jobben...

Men jeg stikker ikke av på spa eller shopping, men ordner med servering til de er ferdige. Big difference.

Gjest Gjest
Skrevet
Ja de har sikkert et sunt og godt forhold

:ironi:

Ja, det har de. Jeg har en venninne som flyttet ut av leiligheten da badet skulle pusses opp, etter at alt var kjøpt inn. Hun mente at hun ikke kunne bidra noe særlig under oppussingen, og at det derfor var bedre at hun ikke var der så mye og gikk i veien. Han fikk hjelp av far og kamerater. De har et helt fint og sunt forhold.

I 2007 bodde jeg hjemme i fire uker uten bad - hver dag når jeg kom hjem måtte jeg tråkke meg gjennom skitt, støv og ting overalt. Det var alltid bikkjekaldt pga. oppussingen og jeg kunne ikke sette meg ned noe sted. Men jeg var til stede under hele prosessen, tok avgjørelser om lister og fug og det som var, sørget for at det var mat og drikke til dem som var der, skrøt av jobben som ble gjort og diskuterte oppussing hele døgnet. Det ble litt for mye til slutt...

Skrevet (endret)

Kvinnfolk er litt håpløse på oppussing eller i min omgangskrets(80% håndverkere) er de det, og de slipper meget billig unna er tilstede kanskje 20% og bidrar kanskje 5%. og endel av dem får litt kjeft av og til for det. men så er det også endel av gutta som får kjeft og ikke tar helt sin del av husarbeidet.

veit vi lever i 2009 og at det ikke skal være noe som helst forskjell på jenter å gutter men.. det er det. og har jeg jobba 30timer med oppusing ei uke mens hun har lurt seg unna så er det egentlig greit, må kanskje kjefte litt siste kvelden. og har hun vaska klær hus og kopper uten at jeg har gjort noe får jeg også kjeft funker for oss:P :)

Endret av Fredrik=)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...