Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg er nyutdannet lærer, og skal nå på mitt første jobbintervju. Er kjempespent! Og føler litt på at jeg kanskje må forberede meg, for håper virkelig jeg får jobb til høsten.

Så til dere lærere som har vært på intervju, hva fikk dere spørsmål om? Hva kan en forberede seg på i forveien?

:)

Takker for alle svar! :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Hei!

Jeg er nyutdannet lærer, og skal nå på mitt første jobbintervju. Er kjempespent! Og føler litt på at jeg kanskje må forberede meg, for håper virkelig jeg får jobb til høsten.

Så til dere lærere som har vært på intervju, hva fikk dere spørsmål om? Hva kan en forberede seg på i forveien?

:)

Takker for alle svar! :)

Fag du vil ta og fag du absolutt IKKE vil ha. Om dette ikke blir spurt, så si det selv.

Det er stor sjanse at du ikke får den jobben du faktisk blir tilbudt, og det er stor sjanse for at arb.giver vil kjøre rovdrift på deg, pushe på deg både fire og fem fag- si IKKE ja til flere enn tre fag, to holder egentlig for en nyutdannet, men rektorer gjør det de kan for å utnytte naive nyutdannede.

Ellers er det veldig ulikt hva du blir spurt om, alt fra pedagogiske spørsmål til ikke...så...vær deg selv og tør å være kritisk og spørre spørsmål tilbake som viser at du ikke kan pushes rundt på.

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Hei!

Er veldig enig med solskinnsbolla - ikke la dem pushe på deg alle de fagene som de andre ikke vil ta...

Er lærer selv og har 4 fag + er støttelærer i 2 andre fag + er kontaktlærer. Jeg har jobbet i snar to og et halvt år som lærer, så jeg har litt erfaring, men jeg synes at det er vanskelig å gjøre en god jobb i alle fagene + gjøre mine kontaktlærer gjøremål. Hadde aldri sagt ja til et slikt opplegg igjen, jeg vet ikke hva jeg tenkte på...MAKS. 2-3 fag når du er nyutdannet særlig hvis du blir kontaktlærer i tillegg.

Ellers kan det være lurt å lese litt på skolens hjemmeside- har de satsingsområder som du liker ekstra godt og kan bidra til? hvilke hovedmål har de satt seg i den pedagogiske platformen?

Lykke til :-)

Gjest Gjest
Skrevet

Da sitter alle fagforeningene der, de stiller alltid mannssterke opp.

Gjest Gjest
Skrevet

To - tre fag? Hvor er dette? For det kan i alle fall ikke være i barneskolen. Jeg er kontaktlærer på 5.trinn, og har alle fagene bortsett fra kunst & håndverk. jeg var nyutdannet i fjor...

Dere mener kanskje ung.skolen? For på barneskolen er det i alle fall ikke vanlig å undervise i to -tre fag, i alle fall ikke på småtrinnet.

Skrevet

Eg er i ungdomsskulen, har norsk, engelsk i to klassar og samfunnsfag i to klassar samt gym. Før jul hadde eg engelsk i to klassar, norsk, RLE, samfunnsfag gym og kunst og handverk og var kontaktlærar. Kor i all verda kan ein få sleppe unna med 2- 3 fag? Der sku eg likt å jobba... Eg skal undervise 22 timar i veka, det er ikkje lett å få til med så få fag.

• 2 år senere...
AnonymBruker
Skrevet

drar opp denne, jeg.

Jeg er helt nyutdannet og skal på jobbintervju på en videregående skole. Jeg har fått beskjed om å ta med et undervisningsopplegg som jeg har gjennomført (må bli fra min praksis i PPU), og jeg skal snakke om hva som gikk bra og hva som ikke gikk så bra. Dette skal være utgangspunkt for samtalen videre.

Noen som vet hva slags spørsmål og innspill jeg kan vente meg? Til jeg få mange spørsmål om pedagogikk, og i så fall hvilke? Bør jeg lese meg opp på teorien?

Hjelp! Jeg gleder meg masse! Men gruer meg også :(

AnonymBruker
Skrevet

ingen som vet?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...