Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg regner med å få tilbud om en stilling, og samtidig få spørsmål om hva jeg forventer i lønn. For å være litt forberedt på hvor jeg bør legge meg, vil jeg gjerne sjekke hva de tjener som har tilsvarende stilling samme sted. Hvordan kan jeg bruke skattelistene til dette? (Eller er det egentlig et håpløst utgangpunkt?)

For eksempel på VGs skattelister har de en egen beregning av bruttoinntekt. Kan jeg stole på denne? Eller kan det være masse fradrag, kapitalinntekter etc. her også?

(Jeg ser bort ifra feilkilder som at personen har jobbet deltid, jobbet et annet sted deler av året, har andre jobber ved siden av etc. Må bare ha en viss pekepinn.)

På forhånd takk for innspill!

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Jeg var ugift i skatteklasse 2 og inntekten stemmer nesten på krona med min lønnsinntekt.

Skrevet

Du skal helst vite en del om sivilstatus, barn, gjeld og formue for å få gode svar, men kan nok for de fleste være en god pekepinn

Skrevet
Jeg var ugift i skatteklasse 2 og inntekten stemmer nesten på krona med min lønnsinntekt.

Ugift og skatteklasse to - og tallene var rimelig nærme lønnsinntekten. Riktignok kommer jo ofte en del frynser i tillegg - men som et utgangspunkt tror jeg denne gir en ganske god pekepinn.

Skrevet

I 2008 var jeg single og hånterte boliglån alene, skatteklasse 2.

Men likevel så ser det ut til at jeg har tjent 100000 mindre enn det jeg faktisk gjorde. Så for de som har gjeld, så vil det nok ikke se riktig ut.

Gjest Gjest
Skrevet
I 2008 var jeg single og hånterte boliglån alene, skatteklasse 2.

Men likevel så ser det ut til at jeg har tjent 100000 mindre enn det jeg faktisk gjorde. Så for de som har gjeld, så vil det nok ikke se riktig ut.

Men så du da på den bruttoberegningen som TS linket til? (Altså ikke selve skattelistene, men VGs beregning som stod under?)

Gjest antigartner
Skrevet

Det finnes mye bedre kilder enn skattelistene for å anslå hva slags lønn du vil ha.

Forskjellige lønnstatistikker er et bedre verktøy, etter min mening. Ganske mange fagforeninger har lønnstatistikker tilgjengelig på sine nettsider. I tillegg kan du finne en del på SSB. Ellers er jo google vår venn :)

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg regner med å få tilbud om en stilling, og samtidig få spørsmål om hva jeg forventer i lønn. For å være litt forberedt på hvor jeg bør legge meg, vil jeg gjerne sjekke hva de tjener som har tilsvarende stilling samme sted. Hvordan kan jeg bruke skattelistene til dette? (Eller er det egentlig et håpløst utgangpunkt?)

For eksempel på VGs skattelister har de en egen beregning av bruttoinntekt. Kan jeg stole på denne? Eller kan det være masse fradrag, kapitalinntekter etc. her også?

(Jeg ser bort ifra feilkilder som at personen har jobbet deltid, jobbet et annet sted deler av året, har andre jobber ved siden av etc. Må bare ha en viss pekepinn.)

På forhånd takk for innspill!

Listene kan ikke si deg hele sannheten.

Folk kan ha så mange fradrag utenom gjeld og sånn.

Min inntekt viser en feil på 130.ooo, selv etter å ha tatt med standardfradrag.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...