Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har klart å gå ned noen kilo nå.

Spiser det samme og trener det samme som før, men har alikevel stoppet helt opp. Hva skal jeg gjøre for å klare å gå ned litt til?

Videoannonse
Annonse
Gjest Olse ei innlogget
Skrevet

Ingen som har vært borte i dette?

Skrevet

Det er bl.a. en annen aktiv tråd på denne siden om akkurat det samme! :wink:

Gjest ikke innlogget Lula
Skrevet

Da jeg begynte å trene gikk jeg OPP i vekt. ARGH!!!!

Hadde samme sunne kosthold som før jeg begynte treningen, og har ikke hatt problemer med å holde vekten stabil tidligere.

Nå har jeg gått ned igjen de kiloene jeg gikk opp i vår, men kommer ikke lenger ned ser det ut til. Har nå stagnert på den vekten jeg hadde da jeg begynte å trene.

Prøver å justere måltider (flere og mindre) og kostsammensetning (mer protein bla.) etter råd her på KG, men foreløpig ser det ikke så lovende ut. Skjønner godt at noen kan gi opp underveis, ja :evil:

Så, jeg kan vel ikke svare på spørsmålet ditt, men venter heller på om det skulle dukke opp noen råd her som jeg ikke har fått med meg før (lite sannsynlig egentlig, men hvem vet....).

Skrevet

Hvis dere følger alle andre råd som står på siden her og allikevel ikke får noe fart på sakene betyr det ganske enkelt at dere inntar for mye kalorier i forhold til hva kroppen forbruker.

Slankeregnestykket er egentlig veldig enkelt: forbruket MÅ overstige inntaket!

Det holder ikke å spise sunt hvis man spiser mer enn kroppen brenner opp. Dessverre trenger slanke kvinnekropper ikke særlig mange kalorier :evil: .... Mer når man trener selvsagt, men dog - grensen er der, absolutt! Trener masse selv men må være svært påpasselig med å holde inntaket av kalorier nede for å holde vekta. Kaloriene som først og fremst velges bort er de som kommer fra raske karbohydrater.

Regner med at dere har lest de andre slanke/kostholdsrådene på siden her så de gidder jeg ikke å gjenta.

Np pain, no gain - dessverre...

Skrevet
Da jeg begynte å trene gikk jeg OPP i vekt. ARGH!!!!

Vel ... Kan vel ikke ha seg slik at muskler veier mer enn fett, da? ;)

Gjest the imp
Skrevet

Når man har gått ned 5- 10 prosent av kroppsvekta, vil ikke kroppen ta av mer. Den trenger et år eller to på å stabilisere seg. Så kan man gå ned mer. Det er en trappeprosess som kan ta flere år før man når ønskevekta.

Dette ble sagt av ernæringsfysiolog Maria Thommassen i Dagbladet for noen dager siden. http://www.dagbladet.no/dinside/2003/07/21/374093.html

Skrevet

Vel ... Kan vel ikke ha seg slik at muskler veier mer enn fett, da? ;)

Hvis du visste hva som skal til for å virkelig bygge muskelmasse så tror jeg du er enig i at jeg ikke har klart å bygge 3-4 kilo med muskler på noen få uker med kondisjonstrening ;-)

Petruska:

Enig i det du sier, men kaloriinntaket mitt er det samme nå som FØR jeg begynte å trene (ca.1500 pr dag) . I og med at jeg trener skal jeg i teorien forbrenne mer, men det gjør jeg altså tydeligvis ikke. Jeg burde i det minste hold vekten stabil siden det ikke var noe problem FØR treningen begynte. Så da inntok jeg tydeligvis ikke mer kalorier enn jeg forbrente ;-) Jeg tror forbrenningen min er blitt satt på sparebluss eller noe, og nå forsøker jeg å gjøre noe med det, så får i vel se...

Skrevet
Hvis dere følger alle andre råd som står på siden her og allikevel ikke får noe fart på sakene betyr det ganske enkelt at dere inntar for mye kalorier i forhold til hva kroppen forbruker.

Slankeregnestykket er egentlig veldig enkelt: forbruket MÅ overstige inntaket!

Det holder ikke å spise sunt hvis man spiser mer enn kroppen brenner opp. Dessverre trenger slanke kvinnekropper ikke særlig mange kalorier :evil: .... Mer når man trener selvsagt, men dog - grensen er der, absolutt! Trener masse selv men må være svært påpasselig med å holde inntaket av kalorier nede for å holde vekta. Kaloriene som først og fremst velges bort er de som kommer fra raske karbohydrater.

Regner med at dere har lest de andre slanke/kostholdsrådene på siden her så de gidder jeg ikke å gjenta.

Np pain, no gain - dessverre...

Kan jo være litt usmart å drastisk hevde at kvinner ikke trenger kalorier - og at inntaket må holdes nede ....... ofte så spiser jo mange rett og slett for lite og forbrenningen blir forstyrret.

Selv om du selvsagt har rett i at man må innta mindre enn man forbrenner for å gå ned i vekt.

Skrevet
Når man har gått ned 5- 10 prosent av kroppsvekta, vil ikke kroppen ta av mer. Den trenger et år eller to på å stabilisere seg. Så kan man gå ned mer. Det er en trappeprosess som kan ta flere år før man når ønskevekta.

Dette ble sagt av ernæringsfysiolog Maria Thommassen i Dagbladet for noen dager siden.http://www.dagbladet.no/dinside/2003/07/21/374093.html

Tsk. Kroppen min ville det.

Jeg gikk ned ca. 20% på 8 måneder. Riktignok stagnerte det der, men det kan se ut for at jeg rett og slett har spist for lite de siste 4 månedene. Tror og håper at jeg har fått gang på forbrenningen igjen etter mange gode råd fra KG-brukere. :)

Skrevet

Nå sier ikke Thommassen at man ikke KAN gå ned mer enn 10% av kroppsvekten på et år. Hun sier at kroppen ikke VIL det, og det er noe annet, man kan presse kroppen til utrolig mye den egentlig ikke vil :wink:

Tror allikevel fasiten for varig endring er å ta det litt med ro og ikke forsøke å halvere kroppsvekten på et halvt år. Da er det så fryktelig mye raskere gjort å gå opp igjen i vekt etterpå.

Har en venninne som går til ernæringsspesialist og spesialtrening pga diabetes (som nok kommer av overvekt) og hun har fått beskjed om det samme. Ned max 10% av kroppsvekt, og så en god periode med stabilisering før videre reduksjon. Det ser ut til å fungere, noe kjappe store slankekurer tidligere ikke har gjort - det har bare blitt jojo av det...

Skrevet

Først vil jeg si dette til deg PunkyB:

Jeg skrev at hvis de hadde lest de andre rådene på siden her var det kun en mulighet som gjensto: at de spiser mer enn de forbrenner. Dette skrev jeg fordi flere av de andre rådene på siden her går nettopp på at man stopper opp når man spiser så lite at kroppen setter forbrenningen på sparebluss! Siden de hadde fått med seg de andre rådene kunne dette altså tydeligvis ikke være løsningen. :blunke:

Og jeg skrev ikke at kroppen ikke trenger kalorier, jeg skrev at det er ikke så mye vi trenger. i min mangeårige praksis som personlig trener har jeg erfart at mange tror de kan spise ubegrenset når de trener. Det går selvsagt ikke...

Selv spiser jeg kun ca. 1800 kcal pr. dag. Jeg trener 1 time pr. dag og veier 65 kilo. Så det er ikke allverden som trengs av kalorier for å holde vekta! :wink:

Til deg Lula: Har ikke de fått råd her tidligere om at du muligens spiser så lite at kroppen din har satt forbrenninga på sparebluss?

Les noen av rådene som Matt har fått så vil du se noen triks for å få fart på forbrenningen igjen.

MEN - hvis dere prøver å tvinge kroppen ned i en vekt som er for lav for nettopp din kropp: DA kjemper kroppen i mot så det holder....

P.S. til deg Lula: hvis vekta di er på 50-tallet et sted er det faktisk mulig at 1500 kcal er akkurat det du trenger for å holde den vekta. Hvis du er under 30 er ikke det så sannsynlig da...D.S.

Lykke til alle sammen! :P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...