Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Skal være i Hellas fra slutten av mai til november og lurer på hva som er smart når det gjelder telefonering.

Hvor mye koster det å kjøpe simkort og få et gresk nummer?

Tror det er det beste når jeg skal ha kontakt med andre i Hellas.

Men hvis jeg skal snakke eller melde med folk i Norge, bør jeg bruke gresk simkort da og eller norsk?

Og når jeg er i Norge og har kontakt med folk i Hellas, bør jeg bruke gresk simkort da og? Tenker på smspriser f.eks...

Gjest Gjest
Skrevet

Huff - dette hørtes slitsomt ut...

Skal du bytte simkort hele tiden, eller ha to telefoner :)

Gjest Gjest_pia_*
Skrevet
Skal være i Hellas fra slutten av mai til november og lurer på hva som er smart når det gjelder telefonering.

Men hvis jeg skal snakke eller melde med folk i Norge, bør jeg bruke gresk simkort da og eller norsk?

Og når jeg er i Norge og har kontakt med folk i Hellas, bør jeg bruke gresk simkort da og? Tenker på smspriser f.eks...

Hei!

Når jeg hadde "sommerjobb" i Hellas kjøpte jeg simkort der nede. Jeg kjøpte kontantkort. Var ganske greit d, bortsett fra når jeg skulle aktivere det.. For dama i andre enden snakka jo gresk! :ler: Å jeg var ikke blitt sååå flink i gresk... Heldigvis kjente jeg andre som snakka både gresk å engelsk så jeg fikk hjelp. Jeg fikk anbelfalt et telefonselskap fra de andre der nede, husker selvfølgelig ikke nå hvilket!

Brukte stort sett den greske telefonen til alt, hendte jeg slo på den norske bare for å sjekke om det var noen som hadde prøvd å få tak i meg.

• 2 uker senere...
Skrevet (endret)

Du må nok bare ta en prat med forskjellige operatører, for de endrer prisene hele tiden. Det har blitt mer konkurranse der enn det var før. Du kan finne litt info her.

Det aller billigste måten å ringe Norge på er ved å skaffe deg Skype og ringe fra internettkafé eller fra trådløse soner som de har noen steder (blant annet i Athen). Skype bruker du til å ringe over internett med, og hvis den du ringer til også har Skype så er det gratis. Hvis ikke, så kan du kjøpe Skype-credit (kjøp månedsabb. innenfor EU) så kan du ringe så mye du vil til fasttelefoner innenfor EU, eller mobiltelefoner mot en litt dyrere pris. Det er fortsatt utrolig billig.

Ellers kan man gå på kiosker og kjøpe kort til å ringe fra telefonautomater. Har hørt at dette er et billig alternativ for å ringe til Norge, men jeg har alltid brukt Skype så jeg vet ikke hvor billig det er snakk om.

Å ringe med gresk mobil til Norge er *ikke* billig, men jeg er ikke sikker på hvor mye det koster per minutt. Jeg vet bare at jeg har fått noen herlige regninger på telefonsamtaler med gresk mobil til Norge ;)

Når det gjelder det siste spørsmålet ditt: hvis du sender en melding med gresk sim til en med norsk sim, så betaler du for å sende en melding utenlands. Hvis de sender en melding tilbake til din greske sim, så betaler de også for å sende en melding utenlands. Hvis de sender en melding med sin norske sim til din norske sim (som er i Hellas) så betaler de norsk takst, og du betaler for å motta meldingen i Hellas. Det samme gjelder hvis du sender melding fra din greske sim når du er i Norge til dine greske venner i Hellas, så betaler du for å sende fra utlandet til Hellas, og for å motta meldinger fra vennene dine, mens de betaler bare for å sende til gresk telefon.

Mao. er det billigst for deg (og dyrest for dine venner) om du sender med gresk sim til norske venner og de svarer deg på din greske telefon, og at du sender meldinger med norsk telefon til dine greske venner og at de svarer deg på din norske telefon. Med mindre noen av operatørene har spesielle avtaler for bruk av telefon i utlandet, det har jeg ikke sjekket opp. ;)

Ta en prat med operatøren du velger og be om å få en oversikt over utenlandstakster. Gjør det samme med mobiloperatøren du har i Norge.

Endret av Phaedra

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...