Gå til innhold

Lapraskopi selv om vi ikke er prøvere ennå?

Anbefalte innlegg

Gjest bekymretjente22
Skrevet

Jeg har nettopp vært syk og har misstanke om at jeg kan ha blitt steril, evt at jeg kan ha fått en tett eggleder (kanskje også at begge er tette). Min samboer og jeg er ikke prøvere, men har lenge planlagt å begynne prøvingen om tre år. Jeg leste et sted at for å få utredning må man ha vært prøvere i ett år, stemmer dette? Ideelt sett bør vi ikke få barn nå, så vi vil ikke prøve ennå. men dersom jeg er steril ønsker jeg ikke å vente tre år med å finne det ut, for DA å sette igang en prosess. Det vil dessuten være en stor påkjenning for meg å gå rundt og lure på hvorvidt jeg har tette eggledere eller ei.

Kan man få lapraskopi uten å være prøvere, hvis det er skjellig grunn til å mistenke sterilitet?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Hvis du har hatt egglederbetennelse så er jo det en grunn til å sjekke egglederene. Mulig de tar lapraskopi, men HSG røntgen er også en mulighet. Da sprøyter de inn kontrasmiddel i livmoren og eggledere via et tynt rør i skjeden og tar røntgen etterpå.

Gjest Gjest_Monica_*
Skrevet

Det er ikke bare å gå til legen og få slike undersøkelser på grunnlag av at du tror du er steril. Du vil heller ikke bli prioritert i en laang sykehuskø. Man blir ikke automatisk steril selv om en har betennelse i eggleder/eggstokk. Nå vet jeg ikke hvor gammel du er men du må først oppsøke lege som sikkert ta en undersøkelse evnt. ultralyd. Det er ingen automatikk i å få lapraskopi pga kun mistanke. Snakk med legen din først du.

Skrevet
Det er ikke bare å gå til legen og få slike undersøkelser på grunnlag av at du tror du er steril. Du vil heller ikke bli prioritert i en laang sykehuskø. Man blir ikke automatisk steril selv om en har betennelse i eggleder/eggstokk. Nå vet jeg ikke hvor gammel du er men du må først oppsøke lege som sikkert ta en undersøkelse evnt. ultralyd. Det er ingen automatikk i å få lapraskopi pga kun mistanke. Snakk med legen din først du.

Hvorfor kan man ikke det egentlig? Jeg skjønner egentlig ikke hvorfor du er så sikker på at jeg vil komme langt bak i en sykehuskø?

Jeg har selvfølgelig vært hos lege, og fått beskjed om at jeg "mest sannsynlig" hadde betennelse i eggleder, men at de ikke kan vite det sikkert. Han tok ultralyd, men kunne likevel ikke gi en sikker diagnose. Lapraskopi ble planlagt to ganger, men ble ikke noe av noen av gangene. Jeg fikk aldri noen grunn, og angrer nå på at jeg ikke prøvde å trumfe det gjennom likevel, mens jeg allerede var innlagt.. Har snakket med en lege som mente det var merkelig og dumt at det ikke ble foretatt noen lapraskopi når jeg først var innlagt, så jeg tenker at det må jo kunne gå an å be om en nå i ettertid?

Eller er det sånn at man MÅ prøve i ett år, før man kan få utredning? jeg skjønner ikke vitsen?

Tror jeg skal høre med legen min om det er mulig å få en sånn rønkenundersøkelse, er det noen som vet hvor lange ventetid det evt er på en sånn? og er det noe man kan be om uten å måtte ha vært prøvere i ett år?

Skrevet

Hvis du har en forhistorie, vil du ikke trenge å prøve i et helt år før utredning.

Det var beskjeden jeg fikk av min gynekolog!

Gjest Gjest
Skrevet

Tror ikke det er noe særlig ventetid på HSG røntgen.

Man venter med utredning til man har prøvd i minst ett år fordi de aller fleste klarer å bli gravide innen det har gått ett år. Mange blir utålmodige etter noen måneder, men hos de aller fleste så er det ikke noe galt.

Du har jo med stor sannsynlighet hatt egglederbetennelse og da er sjansen større for at egglederen har blitt tett. Nå er det ikke noen fare med en tett eggleder.

Men vil vel tro at du kan få en HSG røntgen pga den egglederbetennelsen.

Gjest Gjest
Skrevet
Hvis du har en forhistorie, vil du ikke trenge å prøve i et helt år før utredning.

Det var beskjeden jeg fikk av min gynekolog!

Det spørs litt på hva den forhistorien er.

Men en HSG røntgen er ikke store dealen.

Gjest Blush
Skrevet

Tviler i grunnen sterkt på at du får noen utredning før dere har begynt å prøve. Undersøkelser koster penger og det kan være køer. Tror iallfall dere må prøve en liten stund på egenhånd først, men kanskje ikke fullt så lenge som vanlig hvis det er relativt stor risiko for at egglederen(e) dine kan ha blitt ødelagt av betennelsen. Men jeg ville hørt med fastlegen, h*n er vel den eneste som kan gi deg et skikkelig svar.

Skrevet

Tusen takk for alle svar :)

Jeg får ta en prat med fastlegen min ja. Måtte bare forhøre meg med dere, som jeg tenkte kanskje har erfaring. Liker ikke å gå til legen i tide og utide, og pleier å tenke at ting går greit uten å gå til legen. Men etter å ha ventet alt for lenge med å dra til legen denne siste gangen har jeg innsett at det er bedre å gå til legen en gang for mye enn en gang for lite.

Jeg vil i allefall ikke vente for lenge og tenke at ting kommer til å gå bra når det gjelder å få barn, for nå er det slett ikke sikkert lenge.

tusen takk igjen :)

Gjest Gjest
Skrevet

Mulig det finnes private tilbud på dette?

Men siden lap har vært vurdert tidligere på deg så hadde jeg nok pushet litt på ja.

Skrevet

Jeg kranglet meg til en undersøkelse jeg. Fastlegen mente det ikke var nødvendig, i feil rekkefølge osv osv, men jeg rikket meg ikke fra stolen før jeg fikk en henvisning til privat gynekolog som kunne gjennomføre undersøkelsen jeg ville ha.

Jeg har også en forhistorie bare så det er sagt. Og jeg ønsket bare undersøkelse i forbindelse med den; hvis den hadde kommet tilbake med negative resultat, ville det jo ikke vært noen vits å fortsette å prøve! Men med positivt resultat kunne jeg puste lettet ut og slå meg til ro med "prøv et år eller halvannet".

Du kan ha HSG, lap eller ul med saltvann om egglederne skal sjekkes. HSG og lap må du på sykehus for å ta, men ul med saltvann kan gjøres hos "vanlig" gynekolog, og er nok lettere å få henvisning til. Anbefaler Aleris til det. Denne undersøkelsen er ikke 100% sikker, men det er ikke langt unna.

Hvis du bare har én tett eggleder er det forresten ikke noe problem å bli gravid :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...