Gå til innhold

Afronordmann

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_Trude_*
Skrevet

Er det ok å bruke ordet afronordmann om norske negere, eller kan det oppfattes nedsettende? Afroamerikaner er jo greit å si, så hvorfor ikke afronordmann om norske negere?

Ordet er vel forholdsvis nytt. Har hørt det brukt, men finner det ikke ved googling.

Selv har jeg ingen problemer med ordet "neger". Synes det er presist og beskrivende mhp. rasen, men skjønner at mange oppfatter det støtende. Men afronordmann, afrosvenske, afrodanske, afropolakk osv. kan vel ikke oppfattes støtende, eller?

Hva sier dere som ikke liker ordet neger?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Aldri hørt det ordet før jeg. Tenker på hvit mann med krøller når jeg hører det ordet, så synes ikke det er helt dekkende. Liker ordet neger bedre jeg da

Gjest Gjest_Trude_*
Skrevet

Jeg synes også neger er mer dekkende, med det er jo ikke politisk korrekt da.

Gjest Gjest_Pasta_*
Skrevet

Hvorfor ikke bare norsk eller nordmann? Skal en gjore saan med samtlige forskjellige raser da?

Gjest Gjest
Skrevet
Hvorfor ikke bare norsk eller nordmann? Skal en gjore saan med samtlige forskjellige raser da?

Skjønner du ikke at det kan være et behov for å presisere at man snakker om en neger? En afronordmann er en norsk neger, i motsetning til en nordmann, som kan være både hvit, brun, svart eller gul.

Gjest Gjest
Skrevet

Afrikansk nordmann høres bedre ut.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg synes norskafrikaner er et bedre ord enn afronordmann. Ikke fordi det er noe galt i å si afronordmann, men jeg synes ikke ordet klinger så bra. Dessuten beskriver vel afro en hårfrisyre og ikke hvor du kommer fra?

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg synes norskafrikaner er et bedre ord enn afronordmann. Ikke fordi det er noe galt i å si afronordmann, men jeg synes ikke ordet klinger så bra. Dessuten beskriver vel afro en hårfrisyre og ikke hvor du kommer fra?

Man sier jo afroamerikaner.

Afro sier jo bare at noe er afrikansk, behøver ikke ha noe med hårsveis å gjøre.

Gjest Gjest
Skrevet

Hvorfor kan man ikke bare si afrikaner, på samme måte som man kan si at noen er asiatisk osv? Bruke verdensdelene hvor vi opprinnelig kommer fra. Alle skjønner jo hva man mener, selv om det ikke er en helt korrekt merkelapp i alle tilfellene, men det er jo ikke neger heller.

Gjest Coarvi
Skrevet
Hvorfor kan man ikke bare si afrikaner, på samme måte som man kan si at noen er asiatisk osv? Bruke verdensdelene hvor vi opprinnelig kommer fra. Alle skjønner jo hva man mener, selv om det ikke er en helt korrekt merkelapp i alle tilfellene, men det er jo ikke neger heller.

Dette lurer jeg og på. Ingen som kaller asiater for gulinger når man snakker om de i forskjellige sammenhenger, men med en gang vi skal snakke om afrikanere og andre mørkhudede, DA må vi si neger/svart/brun da!

reagerer på dette hver gang noen sier noe sånt. Helt vanlig å høre noe a la "jeg hadde en kunde i dag, han var neger/svart" men jeg har ALDRI hørt noen si "jeg hadde en kunde i dag, han var gul..."

Hvorfor?

Og jeg mener det virkelig, hvorfor? Jeg forstår virkelig ikke logikken og dette enorme behovet nordmenn har for å beskrive akkurat afrikanere etter hudfargen.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg tror vi har det fra amerikanerne. Der er "yellow" et skjellsord for en som er feig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...