Gå til innhold

Krone-is vs. Krones-is

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg sier Krone-is og tenker at det er riktig, mens mannen min konsekvent sier Krones-is.. Dette påstår han er riktig uttale, fordi isen kostet 1 krone den gangen den kom på markedet..

Mulig det stemmer at den kostet 1 krone, men nå er det jo en slags kongekrone som er symbolet, er det ikke?!

Hva er riktig uttale/riktig navn?!

Skrevet

Jeg sier i alle fall kroneis

Skrevet

Kroneis

Skrevet

Han sier kanskje "femtiøres-is" også da? :fnise:

Jeg er også så steingammal at jeg sier krones-is, og hvis jeg skal være morsom sier jeg femtiøres.

Men det er nok riktig at isen startet opp som krones-is, altså kostet en krone. Etterhvert gikk prisen opp og man fikk en kongekrone som symbol, siden det nok var umulig å holde følge med inflasjonen.

Skrevet

Jeg sier krone-is, men mannen min sier krones-is ;)

Gjest Wacmoc
Skrevet (endret)

Jeg spiser en krone is nå jeg :)

Endret av Wacmoc
Skrevet

Jeg sier også kroneis, men har hørt mange som tar med den s'en.

Gjest Gjest
Skrevet

Varemerket på dette produktet heter faktisk krone-is. Den kostet ikke 1 krone da den kom på markedet, men fikk navnet sitt etter den første produsenten som laget isen, Slotts-is (senere Diplom-IS) som hadde en kongekrone i sitt symbol.

Krones-is har jeg aldri hørt noen si.

Skrevet

Sier Krone is og har aldri hørt noen si noe annet.

Gjest Gjest_Ellen_*
Skrevet
Varemerket på dette produktet heter faktisk krone-is. Den kostet ikke 1 krone da den kom på markedet, men fikk navnet sitt etter den første produsenten som laget isen, Slotts-is (senere Diplom-IS) som hadde en kongekrone i sitt symbol.

Litt todelt, det der. Isen kostet riktig nok ikke 1 krone da den kom. Det er helt riktig, det du skriver med at navnet kommer som konsekvens av det noe pompøse firmanavnet "Slotts-is".

Men isen kostet i ca. 15 år én krone, og slik fikk den fort tilnavnet "krones-is" etter prisen. Siden har jo prisen gått ganske heftig opp, i tråd med vår økonomi, men tilnavnet er fremdeles i bruk. Min farmor bruket der konsekvent, mens jeg aldri har sagt noe annet enn "krone-is", uten S.

Skrevet

Jeg sier kroneis, for det er det den heter.

Gjest Gjest
Skrevet

Dette har jeg også lest. Og jeg har heller ikke hørt noen si "krones-is". Men her på kg har jeg jo lært at det fins folk som sier "et strikk" også :ler:

Gjest Christabelle
Skrevet
Dette har jeg også lest. Og jeg har heller ikke hørt noen si "krones-is". Men her på kg har jeg jo lært at det fins folk som sier "et strikk" også :ler:

Mamma er fra nord-norge, og sier eT strikk ;) Og et appelsin. Hehe, søt hun :fnise:

Skrevet

Det heter da ET strikk! Har jo skjønt de senere åra at det er vanligst å si EN strikk, men her jeg bor, sier alle ET strikk.

Gjest Gjest
Skrevet
Det heter da ET strikk!

Nei det gjør ikke det. Det heter EN strikk, selv om vi lærte gjennom den berømte et-strikk-tråden at mange sier noe annet :ler:

Til kroneis så hørte jeg faktisk en som uttalte det som kron-æis. Slå den ;)

Skrevet

jeg kan lese. Derfor slipper jeg å lure på om det er en eller to s'er i Krone-is.

Gjest Gjest
Skrevet

Det var jeg som skrev innlegget du quotet og jeg sier "et strikk". :hihi: , men nå er jeg fra Vestfold, så det er rett og slett dialekt.

Gjest Gjest
Skrevet

Står nå kroneis på papirtet mener jeg å juske og da er det vel ikke noe spørsmål. Med mindre det er usynlig S, da.

Gjest Gjest_Lena_*
Skrevet
Jeg sier Krone-is og tenker at det er riktig, mens mannen min konsekvent sier Krones-is.. Dette påstår han er riktig uttale, fordi isen kostet 1 krone den gangen den kom på markedet..

Mulig det stemmer at den kostet 1 krone, men nå er det jo en slags kongekrone som er symbolet, er det ikke?!

Hva er riktig uttale/riktig navn?!

Vel, isen heter jo Kroneis, så da uttales det nok kroneis også... Så enkelt er det. Så du har rett:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...