Fun Light Skrevet 12. mai 2009 #1 Skrevet 12. mai 2009 Jeg sier Krone-is og tenker at det er riktig, mens mannen min konsekvent sier Krones-is.. Dette påstår han er riktig uttale, fordi isen kostet 1 krone den gangen den kom på markedet.. Mulig det stemmer at den kostet 1 krone, men nå er det jo en slags kongekrone som er symbolet, er det ikke?! Hva er riktig uttale/riktig navn?!
hjertesukka Skrevet 12. mai 2009 #4 Skrevet 12. mai 2009 Han sier kanskje "femtiøres-is" også da? Jeg er også så steingammal at jeg sier krones-is, og hvis jeg skal være morsom sier jeg femtiøres. Men det er nok riktig at isen startet opp som krones-is, altså kostet en krone. Etterhvert gikk prisen opp og man fikk en kongekrone som symbol, siden det nok var umulig å holde følge med inflasjonen.
Gjest imli Skrevet 12. mai 2009 #5 Skrevet 12. mai 2009 Jeg sier krone-is, men mannen min sier krones-is
Gjest Wacmoc Skrevet 12. mai 2009 #6 Skrevet 12. mai 2009 (endret) Jeg spiser en krone is nå jeg Endret 12. mai 2009 av Wacmoc
angeleyes Skrevet 12. mai 2009 #7 Skrevet 12. mai 2009 Jeg sier også kroneis, men har hørt mange som tar med den s'en.
Gjest Gjest Skrevet 12. mai 2009 #8 Skrevet 12. mai 2009 Varemerket på dette produktet heter faktisk krone-is. Den kostet ikke 1 krone da den kom på markedet, men fikk navnet sitt etter den første produsenten som laget isen, Slotts-is (senere Diplom-IS) som hadde en kongekrone i sitt symbol. Krones-is har jeg aldri hørt noen si.
cilja Skrevet 12. mai 2009 #9 Skrevet 12. mai 2009 Sier Krone is og har aldri hørt noen si noe annet.
Gjest Gjest_Ellen_* Skrevet 13. mai 2009 #10 Skrevet 13. mai 2009 Varemerket på dette produktet heter faktisk krone-is. Den kostet ikke 1 krone da den kom på markedet, men fikk navnet sitt etter den første produsenten som laget isen, Slotts-is (senere Diplom-IS) som hadde en kongekrone i sitt symbol. Krones-is har jeg aldri hørt noen si. Litt todelt, det der. Isen kostet riktig nok ikke 1 krone da den kom. Det er helt riktig, det du skriver med at navnet kommer som konsekvens av det noe pompøse firmanavnet "Slotts-is". Men isen kostet i ca. 15 år én krone, og slik fikk den fort tilnavnet "krones-is" etter prisen. Siden har jo prisen gått ganske heftig opp, i tråd med vår økonomi, men tilnavnet er fremdeles i bruk. Min farmor bruket der konsekvent, mens jeg aldri har sagt noe annet enn "krone-is", uten S.
Gjest Gjest Skrevet 14. mai 2009 #12 Skrevet 14. mai 2009 Varemerket på dette produktet heter faktisk krone-is. Den kostet ikke 1 krone da den kom på markedet, men fikk navnet sitt etter den første produsenten som laget isen, Slotts-is (senere Diplom-IS) som hadde en kongekrone i sitt symbol. Krones-is har jeg aldri hørt noen si. Dette har jeg også lest. Og jeg har heller ikke hørt noen si "krones-is". Men her på kg har jeg jo lært at det fins folk som sier "et strikk" også
Gjest Christabelle Skrevet 14. mai 2009 #13 Skrevet 14. mai 2009 Dette har jeg også lest. Og jeg har heller ikke hørt noen si "krones-is". Men her på kg har jeg jo lært at det fins folk som sier "et strikk" også Mamma er fra nord-norge, og sier eT strikk Og et appelsin. Hehe, søt hun
Gjest imli Skrevet 14. mai 2009 #14 Skrevet 14. mai 2009 Det heter da ET strikk! Har jo skjønt de senere åra at det er vanligst å si EN strikk, men her jeg bor, sier alle ET strikk.
Gjest Gjest Skrevet 14. mai 2009 #15 Skrevet 14. mai 2009 Det heter da ET strikk! Nei det gjør ikke det. Det heter EN strikk, selv om vi lærte gjennom den berømte et-strikk-tråden at mange sier noe annet Til kroneis så hørte jeg faktisk en som uttalte det som kron-æis. Slå den
Jade Skrevet 14. mai 2009 #16 Skrevet 14. mai 2009 jeg kan lese. Derfor slipper jeg å lure på om det er en eller to s'er i Krone-is.
Gjest Gjest Skrevet 14. mai 2009 #17 Skrevet 14. mai 2009 Dette har jeg også lest. Og jeg har heller ikke hørt noen si "krones-is". Men her på kg har jeg jo lært at det fins folk som sier "et strikk" også Det var jeg som skrev innlegget du quotet og jeg sier "et strikk". :hihi: , men nå er jeg fra Vestfold, så det er rett og slett dialekt.
Gjest Gjest Skrevet 15. mai 2009 #19 Skrevet 15. mai 2009 Står nå kroneis på papirtet mener jeg å juske og da er det vel ikke noe spørsmål. Med mindre det er usynlig S, da.
Gjest Gjest_Lena_* Skrevet 16. mai 2009 #20 Skrevet 16. mai 2009 Jeg sier Krone-is og tenker at det er riktig, mens mannen min konsekvent sier Krones-is.. Dette påstår han er riktig uttale, fordi isen kostet 1 krone den gangen den kom på markedet.. Mulig det stemmer at den kostet 1 krone, men nå er det jo en slags kongekrone som er symbolet, er det ikke?! Hva er riktig uttale/riktig navn?! Vel, isen heter jo Kroneis, så da uttales det nok kroneis også... Så enkelt er det. Så du har rett:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå