Starkitten Skrevet 12. mai 2009 #1 Skrevet 12. mai 2009 Nå er jeg så sint,men samtidig veldig frustrert. Jeg kjøpte bilen min 10.01.09 i år og avtalen var at selger skulle betale årsavgift på bilen. Dette var også grunnen til at jeg kjøpte bilen etter nyttår + jeg måtte betale årsavgift på bilen jeg hadde. Nå har årsavgiften kommet til meg pga eier ikke har betalt den og jeg snakket nettopp med toll direktoratet som sier jeg må betale den og noe om solidarisk ansvar... jeg spurte damen som snakket gebrokkent norsk ( jeg skjønte såvidt hva hun sa) om ikke de sender regningen til den som står som eier per 01.01.09, joda, men siden han ikke ville betale, så går regningen til ny eier. helt sykt spør du meg! Jeg har også kjøps kontrakt hvor det står jeg ikke skal betale årsavgiften, men damen sa det ikke var vits i å sende kopi av den. Er det virkelig slikt dette fungerer? Er det andre som har opplevd dette? Jeg synes det er hårreisende! + jeg hadde ikke regnet med en plutselig regning på 3000 kr
Gjest Gjest Skrevet 12. mai 2009 #2 Skrevet 12. mai 2009 Du har vært godtroende og valgte å tro på en fremmed. Det er synd når tillit misbrukes på en sånn måte. Du må nå selv betale årsavgiften (sånn at det ikke kommer straffegebyr i tillegg) og forsøke å komme i dialog med selger om dette i etterkant. Det du burde bedt om da du kjøpte, var at årsavgiften ble fratrukket kjøpesummen slik at du kunne betalte inn den selv - men det er jo for sent å gjøre det på den måten nå.
Gjest Wacmoc Skrevet 12. mai 2009 #3 Skrevet 12. mai 2009 Står det i kontrakten at forje eier skal betale årsavgift, så skal forje eier det. Samme om bilen selger eu godkjent, men ikke er det. Det er brudd på kontrakten..
Gjest Gjest Skrevet 12. mai 2009 #4 Skrevet 12. mai 2009 Hvis du ikke betaler den går den tilbake til eieren som eide bilen 1. januar. Det er da han som eventuelt vil få et inkassokrav fra seg. I mellomtiden vil jo da din bil antakeligvis bli begjært avregistrert, så det er jo en sjanse å ta. Men slik er det altså; Regningen går tilbake til første eier og det er denne personen som vil få inkasso om regningen ikke blir betalt. Sitat tollvesenets nettsider: "Kravet rettes mot den som er registrert som eier 1. januar. Ved salg må den som eier kjøretøyet 1. januar forsikre seg om at avgiften blir betalt. Dette for å unngå tvangsinnfordring hvis ny eier ikke betaler kravet. Ny og tidligere eier vil være solidarisk ansvarlig med hverandre for årsavgiften det året eierskiftet finner sted." http://www.toll.no/templates_TAD/Article.a...=NO#Innfordring
Gjest Gjeste Blondie65 Skrevet 12. mai 2009 #5 Skrevet 12. mai 2009 Ta kopi av regningen, skriv ut en giro til forrige eier og send kopi og giro til forrige eier, med forfall omgående. Skriv gjerne et brev der du gjør oppmerksom på at forrige eier må ha glemt å betale årsavgiften for nå har du fått kravet og det er jo ikke i henhold til kontrakt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå