Gå til innhold

Hunden er for iverig når den hilser, og bjeffer når det ringer på

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Melle_*
Skrevet

Hei

Har en setter på snart 4 år.

Den har to uvaner vi nå prøver å bli kvit.

Den har begynnt å bjefffe når det kommer folk. Før så kom det et lite boff når det ringte på. Men nå har det gått til å bli rene ule konserten. Vi sier altid ifra til hunden når den gjør det. Da er det ett strengt NEI og hun må gå på plassen sin. Men der kan hun fortsjette å ule mens jeg går til døren for å opne. Hvordan bli kvitt dette??

Andre tingen er at hun er så ivrig av seg. Når det kommer folk så må hun ligge en stund på plassen sin før hun får komme å si hei. Men når hun kommer så er det armer og bein i alle rettninger og yr glede.

Også når vi er på besøk hos folk så med en gang vi slipper henne inne så er det armer og bein for å hilse og bli sett. Hjelper ikke at vi sier nei til henne eller gir komando rolig. Vi tar tak i halsbåndet hennes så hun må sitte ned for å bli ooset med. Men dette hjelper jo ikke for vi må enda gjøre dette.

Nå har vi fått ei lita jente og er litt bekymret for at hunden skal springe henne ned i disse ville rittene sine.

Noen som har noen tips om vhordan lære henne å bli rolig i disse situasjonene.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres bra ut som dere gjør. Ville nok sagt til besøket at de må overse bikkja fullstendig til ho er rolig. Så er det lov å hilse på. En setter er jo en "vimsehund" som alltid er glad, så de er jo så sjarmerende når de skal hilse! :)

Men bare vær bestemt på at ho blir oversett til ho er rolig og at det ikke er ho som blir hilst på først, ho kommer sist.

Skrevet

Vi slet / sliter med det samme på vår terrier på 5 år. Har alltid forsøkt å roe henne på samme måte som dere gjør, men ikke sett så mye virkning. Vi fikk også en baby for 9 mnd siden, og i forbindelse med det startet vi ekstra hardtrening.

Tok et par-tre dager hvor vi trenet veldig intensivt. Ringte på flere ganger i timen (noen ganger en av oss bare, evt allierte oss med familie om de skulle komme på besøk), og til slutt ble bjeffingen mindre. Dermed fikk vi også sjanse til å gi godbiter og ros når hun var flink, og da var den positive sirkelen i gang.

Det som er vanskelig nå er å opprettholde det. Hun er generelt mye flinkere, og når det ringer på nå løper hun rett på plassen sin - men ofte med et lite boff ;) Uansett mye bedre enn hva det var.

Men den utrolige entusiasmen, DEN kan jeg ikke hjelpe med. Og den har vi også ;) Så jeg håper noen andre kommer med råd.

(Heldigvis skjønner hun at hun må være rolig rundt babyen, hun har aldri veivet borti ham på noen uforsiktig måte).

Skrevet

Dette så jeg en film av angående når det ringer på.

Når det ringer på må hunden sitte pent på en bestemt plass og kan ikke gå folkene imøte som kommer inn døren før eieren sier det er okey. Da må hunden gå rolig og ikke hoppe når den hilser.

Dette gjordes via utallige korreksjoner.

Ring ring!

Bjeffer hunden og løper frem kom et bestemt nei og eier førte hunden tilbake på plass og ba den om enten å sitte eller ligge.

Ring ring!

Bjeffer hunden eller løper frem gav eieren nok en gang korreksjon med NEI og førte hunden bestemt tilbake på plassen sin.

x antall ganger senere....

Ring ring!

Hunden bjeffer men sitter på plassen sin. Eier korrigerer atferden med NEI....

Ring ring!

Hunden bjeffer en gang til og sitter på plassen sin. Eier korrigerer atferden igjen med et bestemt NEI.

x antall ganger senere.....

Ring ring!

Hunden sitter stille på plassen sin uten å bjeffe. Eier lukker opp døren og sier hei og velkommen inn til de som skal innenfor døren. Døren lukkes.

Eier vender oppmerksomheten mot hunden og sier; versegod!

Hunden løper ivrig mot de besøkende og hopper.

Eier korrigerer atferd ved å si nei, ta hunden med bort på plassen sin igjen og får den til å sitte / ligge.

x antall ganger senere....

Ring ring!

Hunden sitter stille på plassen sin uten å bjeffe. Eier lukker opp døren og sier hei og velkommen inn til de som skal innenfor døren. Døren lukkes.

Eier vender oppmerksomheten mot hunden og sier; versegod!

Hunden går rolig mot de besøkende, logrer og blir klappet.

(Her er det og viktig at de besøkende forholder seg rolige.)

Angående det andre når hunden blir så ivrig at den hopper:

Man kan korrigere atferden med nei og snu seg vekk med ryggen til hunden.

Her skal man forholde seg kald og ikke gi hunden oppmerksomhet. Det kan være ok med et bittelite napp i båndet, men ikke slik at hunden får vondt. (Dersom man trener med hunden i bånd)

Dette kan inntrenes med godbiter også.

Når hunden gjør det bra, ved å ikke hoppe belønner man atferden ved å si rolig, bra, flink! og gir en godbit. Viktig å si belønningen rolig p.g.a overivrig stemme kan gjøre hunden ganske ivrig

Det er viktig at de som er med på treningen også forholder seg rolige og gjør det samme som eieren prøver å gjøre. Å ignorere atferden, og belønne når atferden er riktig.

Dette må trenes på utallige ganger... Det er forskjellige ganger fra hund til hund osv :)

Timeout på eget rom kan også være aktuelt for endring av atferd.

Men jeg vil anbefale det første.

Lykke til!

Skrevet

Her slenger jeg meg på! Har ei tispe på snart seks år som enda hopper opp på folk for å hilse. Det virker nesten som om ho vet hvem ho får lov å hoppe på og ikke. Værst er det at ho kan sitte pent og hilse, men kommer alltid med en labb. Gjerne to... Og dette er ikke alltid like populært. Må legge til at tispen ikke behøver særlig fysisk korrigering. Kan telle på ei hånd de gangene det er behov. Så om noen har tips og råd? :)

Skrevet

Tusen takk for svarene.

Som sagt så driver vi å korrigere henne når hun bjeffer og hun må altig sitte rolig når hun hilser. Men dette må vi enda etter 4 år passe på at hun gjør.

Hvordan få henne til å komme rolig bort når hun får beskjed og sitte fint for lit kos?

Det er mulig det er mannen min som burde trene henne mest. Hun er mest glad i han. Når jeg kommer hjem så kommer hun rolig bort og får ett klapp på hodet for så å gå å legge seg. Når han kommer så er det armer og bein i alle retninger vridning og pesing.

Gjest Wacmoc
Skrevet
Tusen takk for svarene.

Som sagt så driver vi å korrigere henne når hun bjeffer og hun må altig sitte rolig når hun hilser. Men dette må vi enda etter 4 år passe på at hun gjør.

Hvordan få henne til å komme rolig bort når hun får beskjed og sitte fint for lit kos?

Det er mulig det er mannen min som burde trene henne mest. Hun er mest glad i han. Når jeg kommer hjem så kommer hun rolig bort og får ett klapp på hodet for så å gå å legge seg. Når han kommer så er det armer og bein i alle retninger vridning og pesing.

Chakoya skrev jo et langt og bra inlegg på hvordan du kan gjøre det. Du må trene, trene, trene og trene! :)

Gjest Gjest_jomfrua_*
Skrevet

Jeg har en dverg puddel med samme handlingsmønster som du beskriver.

Jeg har trent mye med ringeklokke. Han reagerer ikke mer på ringeklokka. Men han reagerer når jeg reiser meg for å åpne. Da må han sette seg og se i trappa ned til første når jeg åpner - ellers hadde det vært helt kaos.

Når det gjelder gjester som kommer inn i huset så får han to sekunder på å hilse og så kommanderer jeg han til å legge seg hos meg.

Derav så er det en kort seanse og så rolig.

Ved bruk av innlærte kommandoer så kan du unngå det meste :)

Skrevet

Ja vi øver og øver og øver og øver og øver og øver osv osv.

Har øvd på dette med å hilse rolig helt siden vi fikk henne da var hun 1,5 år nå snart 4 år. Men det sitter bare ikke.

Når det kommer folk så må hun på plassen sin. Der ligger hun til hun får beskjed at hun kan komme. Da er det armer og bein og masse vimsing. Hvordan få henne til å ta det hele med rod å gå stille bort å hilse. Har prøvd både at hvis hun springer så må hun tilbake på plassen sin og gjøre det omigjen. Det har alldri funket holdt vel på med det i 4 mnd før vi skiftet metode.

Så nå er vi på det stadiet at vi er litt tomme for ideer. Er bare så tungvindt å måtte gaidlede hunden rundt når vi får besøk, og værre er det når vi er på besøk. Da må vi konsentrere oss 1000% om hunden når vi kommer inn døren. Må ha henne i bånd. Si flere ganger at hun skal sitte før hun i sin iver klarer å få rumpa i bakken og sitte nesten stille når det hilses på.

Dette er for mye styr når jeg ha med meg babyen noen plass. Noe som fører til at hunden er mye hjeme alene. Prøver å få mannen min til å bli litt ivrigere på å trene med henne men han er så lite konsekvens. Synes det er dumt for hunden men orker ikke å ha den med når jeg må gi komandoer opp til8 ganger bare for å måtte reise meg for å " true" hunden til å lye.

Hun adlyder aldri på første komando. Og det er så tungt å skulle få henne til å lye.

Gjest Gjest_jomfrua_*
Skrevet

Det å være konsekvent er alfaomega om du skal lære en hund kommando.

Jeg vil påstå at hunden din ikke kan kommandoene/eller sagt på en annen måte den lyder dem ihvertfall ikke. Ikke slik det er forventet at en hund skal lyde. Derav så konkluderer jeg med at den ikke kan. Og som du skriver så er dere ikke konsekvente og da kan dere bare glemme å få det til også, sorry.

Kommando som sitt, "legg deg" kan du like gjerne trene på som din mann. Det kan du gjøre mens du er i nærheten av hunden uansett.......... Du må ikke lage hele situasjonen med fremmede personer osv. Det viktigste er først å få hunden til å lyde kommandoen og forsterke hver gang han gjør det raskt (les bøker om innlæring). Så kan du etterhvert bruke det i slike "vanskelige" situasjoner hvor hunden din blir "heit" - som når det kommer folk. Men grunnprinsippene må kunnes før du er i en slik sterk situasjon med hunden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...