minienthe Skrevet 12. mai 2009 #1 Skrevet 12. mai 2009 hadde en saftig smell i går som heldigvis gikk utrolig bra men bilen min døde brått og momentant. når forsikringsselskapet får surret seg igjennom oppgjøret så må jeg ut på markedet etter ny bil og spørsmålet er da hvilken ? etter i går så har jeg logisk nok blitt uhyre klar over fordelen med en bil som tåler litt juling hvis det skjer noe så jeg kommer til å prioritere sikkerhet høyt. den jeg hadde var en 01 avensis stasjonsvogn, kunne godt tenkt meg en ny toyota men fytterakkern hvor dyre de er ? (jeg fikk den avdøde som et "arveoppgjør" så jeg har ikke tenkt så mye på prisen). så... noen som vet hva de ligger på i listeprisene til forsikringen ? (01 modell, automat, 1,8 liter, fullt utstyrt med integrert anlegg, a/c etc) er greit å vite hva jeg kan forvente å bruke på ny bil, kan evnt legge til en 20 - 30 000 av egen lomme. og er det noen som har forslag til bil annet en avensis ?
minienthe Skrevet 12. mai 2009 Forfatter #2 Skrevet 12. mai 2009 glemte å skrive, jeg vil ha forhjulstrekk. har snust litt på audi, noen som vet hvordan disse gjør seg i testing ? spesielle ting å ta hensyn til ved merket ?
feuerstein Skrevet 12. mai 2009 #3 Skrevet 12. mai 2009 har snust litt på audi, noen som vet hvordan disse gjør seg i testing ? spesielle ting å ta hensyn til ved merket ? A6 før 2002-modellen har et mer eller mindre velfortjent frynsete rykte for kvalitet. A6 2.5TDI er en effektiv måte å bli kvitt penger på, jeg snakker av erfaring. 2002-modeller med de svært kurante 1.8T og 1.9TDI får man for under 150,000 kr. Bare tre stjerner i euroncap, men folksams statistikk fra virkelige ulykker viser at den i virkeligheten er minst 20 % tryggere enn gjennomsnittsbilen. Ny modell A4 kom i 2001 (ny stasjonsvogn i 2002), denne er i følge euroncap en del sikrere enn forgjengeren. Stort sett gode biler, men påliteligheten til multitronic fra de første årene er ikke den beste, så jeg ville satset på manuell gir eller tiptronic. Noen eldre multitronic er fikset ved å sette inn en nyere 7-platers clutch etter svikt i den originale 6-platers, da bør de være ok. Noen spesiell grunn til at du vil ha forhjulsdrift?
Gjest Gjest Skrevet 12. mai 2009 #4 Skrevet 12. mai 2009 glemte å skrive, jeg vil ha forhjulstrekk. har snust litt på audi, noen som vet hvordan disse gjør seg i testing ? spesielle ting å ta hensyn til ved merket ? Deler til Audi er dyrt, mye dyere enn til Toyota...
minienthe Skrevet 12. mai 2009 Forfatter #5 Skrevet 12. mai 2009 A6 før 2002-modellen har et mer eller mindre velfortjent frynsete rykte for kvalitet. A6 2.5TDI er en effektiv måte å bli kvitt penger på, jeg snakker av erfaring. 2002-modeller med de svært kurante 1.8T og 1.9TDI får man for under 150,000 kr. Bare tre stjerner i euroncap, men folksams statistikk fra virkelige ulykker viser at den i virkeligheten er minst 20 % tryggere enn gjennomsnittsbilen. Ny modell A4 kom i 2001 (ny stasjonsvogn i 2002), denne er i følge euroncap en del sikrere enn forgjengeren. Stort sett gode biler, men påliteligheten til multitronic fra de første årene er ikke den beste, så jeg ville satset på manuell gir eller tiptronic. Noen eldre multitronic er fikset ved å sette inn en nyere 7-platers clutch etter svikt i den originale 6-platers, da bør de være ok. Noen spesiell grunn til at du vil ha forhjulsdrift? er vel mest A4 som ligger i min prisklasse. må snuse litt mer og ikke minst finne ut hva jeg får igjen for toyotaen. pga et venstrebein som kan krangle litt til tider så er det en fordel for meg å ha automat og forhjulstrekk rett og slett fordi jeg liker det reaksjonsmønsteret best. har kjørt mye rart av biler men faller alltid tilbake til forhjulstrekken merker jeg fortsatt er litt i toyotamodus men jeg tviler på at jeg vil få en tilsvarende god bil som den jeg hadde med tanke på at den hadde gått rimelig langt. har en mistanke om at forsikringen vil avkorte utbetalingen litt pga det og da havner jeg fort på 98 - 99 modell etc og de er jeg ikke så fristet på.
Gjest Gjest Skrevet 13. mai 2009 #6 Skrevet 13. mai 2009 Volvo? De er vel i alle fall kollisjonssikre.
Gjest Gjest Skrevet 13. mai 2009 #7 Skrevet 13. mai 2009 Audi velges sjelden blant dem som er opptatt av et økonomisk bilhold. Det merket passer bedre for den som er glade i å kjøre bil og er villig til å betale litt ekstra for det. Spesielt til verkstedene (hyppige og dyre besøk).
minienthe Skrevet 13. mai 2009 Forfatter #8 Skrevet 13. mai 2009 Volvo? De er vel i alle fall kollisjonssikre. de har vel bakhjulstrekk ?
minienthe Skrevet 13. mai 2009 Forfatter #9 Skrevet 13. mai 2009 Audi velges sjelden blant dem som er opptatt av et økonomisk bilhold. Det merket passer bedre for den som er glade i å kjøre bil og er villig til å betale litt ekstra for det. Spesielt til verkstedene (hyppige og dyre besøk). mjo, men når jeg vil ha forhjulstrekk, ikke fransk, automat og litt komfort (kjører mye) + solid bil ved evnt ulykke så snevrer det seg vesentlig inn. kommer i første omgang til å kikke på toyota men har audi, WV passat, ford mondeo og scoda octavia i bakhodet og. har et inntrykk av at de med audi er en todelt gruppe ? den ene opplever hyppige verkstedbesøk og mye tull, den andre har et fullstendig uproblematisk bilhold.
Gjest Gjest Skrevet 13. mai 2009 #10 Skrevet 13. mai 2009 har et inntrykk av at de med audi er en todelt gruppe ? Ja, det finnes to grupper Audi-eiere. De som har mye problemer med bil, og de som fornekter at de har det.
feuerstein Skrevet 13. mai 2009 #11 Skrevet 13. mai 2009 Ja, det finnes to grupper Audi-eiere. De som har mye problemer med bil, og de som fornekter at de har det. Hvilken gruppe havner jeg i da, med en sent 90-talls A6 2.5TDI og en litt nyere A4, og som villig innrømmer at mye gikk galt med A6en, men fint lite på A4en? Ja, da Audi hadde overgangen fra 80/100 til A4/A6 var det mye som gikk galt, men fra omtrent 2000 er dette rettet opp i. Mine flere 100 fra 80-tallet er kanskje ikke så veldig relevant, men også disse var pålitelige, solide biler. Hvis Audi virkelig hadde vært så ille som en del påstår så ville de kanskje ikke blitt beste merke i ADACs 2008-statistikk? minienthe, siste Volvo med rwd var 940/960/S90/V90 som gikk ut i 1998. De som heter bokstav og 40/50/60/70/80 har alle hatt fwd fra første dag.
minienthe Skrevet 13. mai 2009 Forfatter #13 Skrevet 13. mai 2009 minienthe, siste Volvo med rwd var 940/960/S90/V90 som gikk ut i 1998. De som heter bokstav og 40/50/60/70/80 har alle hatt fwd fra første dag. jasså ? takk for tips, da ble de straks mer interessante vet du hvordan de er generellt sett i forhold til driftssikkerhet ?
feuerstein Skrevet 13. mai 2009 #14 Skrevet 13. mai 2009 Tja, nevnte ADAC-statistikk klarer å plassere 40/50 blant de dårligste, samtidig som 60/70/80 kommer blant de beste. 40/50 produseres i Belgia og er i slekt med Ford Focus, vet ikke om det har sammenheng med dårlig pålitelighet. På den annen side scorer de små Volvoene bedre enn de store hos reliabilityindex.co.uk, så det er ikke lett å bli klok på. Reliabilityindex måler ikke det samme som ADAC, hvor ADAC måler veihjelp til biler som ikke vil videre, mens R.index måler alt som kan gå galt, inkludert ikke-vitale deler som AC og elektriske speil. Volvo er hvertfall gode på kollisjonssikkerhet, det er hevet over enhver tvil.
minienthe Skrevet 14. mai 2009 Forfatter #15 Skrevet 14. mai 2009 Tja, nevnte ADAC-statistikk klarer å plassere 40/50 blant de dårligste, samtidig som 60/70/80 kommer blant de beste. 40/50 produseres i Belgia og er i slekt med Ford Focus, vet ikke om det har sammenheng med dårlig pålitelighet. På den annen side scorer de små Volvoene bedre enn de store hos reliabilityindex.co.uk, så det er ikke lett å bli klok på. Reliabilityindex måler ikke det samme som ADAC, hvor ADAC måler veihjelp til biler som ikke vil videre, mens R.index måler alt som kan gå galt, inkludert ikke-vitale deler som AC og elektriske speil. Volvo er hvertfall gode på kollisjonssikkerhet, det er hevet over enhver tvil. typen har jo en focus som går som ei kule uten trøbbel, mulig han har hatt flaks men. skal ihvertfall snoke litt mer på volvo, liker det at de tåler litt juling hvis det skulle skje noe.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå