Gå til innhold

KJerringråd for ugress?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Finnes det noen gode kjerringråd for å ta knekken på ugress? Vi hadde opprinnelig planlagt å kjøpe ordentlig ugressmiddel, men da vi fikk se at prisen på det var rundt 500 kr for en noen liter, vil vi gjerne prøve alle mulig andre (og billige tips) først...

Videoannonse
Annonse
Gjest Hilde K S
Skrevet

Grovt havsalt tar knekken på det meste.

Strø på salt og vann godt, evt lag saltvannsblanding.

Nesten uansett hva du kverker ugresset med ( utenom luking, sukk ) må du vanne og blande jorden godt etterpå slik at du ikke tar knekken på det du skal plante.

Skrevet

Dagmamman til min datter sverger til saltvannslake.

Vet ikke helt blandingsforholdene, men hun koker da opp en masse havsalt i vann som hun heller utover på ugresset. Dette gjør at ugresset svies av på en måte. Ganske genialt.

Skrevet

Kan man bruke dette saltvannstrikset på plenen også? Hos oss ble det sådd ny plen (helt nytt boligfelt) og det er masse ugress i det. Kan man gjøre noe med det uten at plenen dør og må sås på nytt? :roll:

Skrevet

Hørtes lurt ut. Vi gjordet et forsøk i helga med kokende vann og Salmiakk, men jeg er litt usikker på hvor holdbart det er...

Skrevet

Spray på salmiakk (gjerne blandet med litt vann, ca 60-70% salmiakk til 30-40% vann, men er nok aller best nesten rent)

Forutsetter pent vær, fordi plantene skal trekke det inn via bladene.

Gjest Murron
Skrevet

Eddik på sprayflaske! Funker garantert ifølge svigermor.. Men det må være den sterkeste sorten. Lykke til!

Skrevet

Tusen takk for alle tips! Vi skal jammen meg prøve dette! :D

Skrevet

Alternativt til "ugress"-midler er å dra dem opp. Om det er kjerringråd vet jeg ikke, men det sies at "ugress" bør tas før santhans. Jeg antar at det er fordi de etter den tiden vil komme til å ha utviklet modne frø og bli til 629 planter til neste år? Et annet råd er at skal man ta opp "ugress" bør man gjøre det etter regn, da går ikke røttene så dypt.

Grunnen til at "ugress"-middel er så dyrt er fordi hageeiere har tydd altfor lett til det, og det sier seg selv at det er kjemiske greier som siver ut i jord og ned i grunnvann ... ja, du skjønner hva jeg mener. Jeg er ikke så sikker på at salt, eddik, salmiakk og andre hjemmesnekrede "ugress"-midler er så veldig bra for hagene våre heller. Eller jorda sett i et litt større perspektiv.

• Liker 1
Skrevet
Alternativt til "ugress"-midler er å dra dem opp. Om det er kjerringråd vet jeg ikke, men det sies at "ugress" bør tas før santhans. Jeg antar at det er fordi de etter den tiden vil komme til å ha utviklet modne frø og bli til 629 planter til neste år? Et annet råd er at skal man ta opp "ugress" bør man gjøre det etter regn, da går ikke røttene så dypt.

Dette har vi prøvd. Vi tok en skikkelig sjau i vår og røsket opp alt sammen med røtter og det hele. Men det har tydeligvis ikke vært gjort noe på dette stedet de siste årene, så røttene sitter veldig dypt. Uansett hvor mye vi drar det opp kommer det bare tilbake....

Skrevet

Ville bare si at jeg fant en ting som virkelig tar knekken på ugresset. Det er ovnsspray, sånn som man har i stekovnen for å gjøre den ren. :ler: Måtte bare prøve, for jeg var så irritert på ugersset og dagen etter var det helt brunt!

• 11 år senere...
Skrevet

takk skal prøve:D Prøvde akkurat nå med salmiak+eddik og vann så får vi se hva som skjer..

AnonymBruker
Skrevet

Dette virker!

Denne kan jeg anbefale, etter å ha lest artikkelen. Men det spørs jo om de kommer tilbake til neste år, og da er vi like langt.

En annen ting som er positivt med eddikvann er at brunsneglene ser ut til å like eddikvann, for etter at jeg har sprayet ugress med eddikvann så kryr det av brunsnegler der jeg sprayet dagen før. Da er det bare å strø salt på sneglene og vips er de borte neste dag.

Anonymous poster hash: b60b5...2d8

Skrevet

Like grønt hos meg :vetikke: men det skyldes sikkert at det regna på natta ++ . det må være tørt noen dager slik at det får virke. Så brukte jeg 7% eddik med litt vann. Får man kjøpt 35% eddik på vanlige butikker?

Skrevet

Like grønt hos meg :vetikke: men det skyldes sikkert at det regna på natta ++ . det må være tørt noen dager slik at det får virke. Så brukte jeg 7% eddik med litt vann. Får man kjøpt 35% eddik på vanlige butikker?

Ja, jeg har iallefall kjøpt 35% eddik på butikken, husker ikke hvilken, men tror det var på kiwi.

Ellers bruker jeg også saltvann på ugress. Synes det funker bra.

Skrevet

saltvann i blandingsforholdet?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...