Gå til innhold

Sau!

Troyamin

Anbefalte innlegg

Jeg er helt fersk i gamet. Har nå fire kopplam som jeg låner av naboen. Jeg kan jo spørre de om alt, men vil ikke mase hele tiden heller...

Nå får de melk tre ganger daglig. I tillegg har de hele tiden tilgang på vann. (selvsagt) Gresset er grønt og fint. Kanskje for fint? Har det noe å si? Føler ikke de spiser så mye gress enda. Men de elsker å tygge bark av trærne.

De har foreløpig ly i form av et gammelt uisolert hundehus. De har jo tross alt tykk pels alrede. Hva burde de ha av ly når de blir eldre?

Når skal jeg begynne med saltstein og kraftfòr? Noen annet jeg burde tenke på?

Endret av Troyamin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest_gjest_*

Ta deg en tur på Felleskjøpet, der får du all info du trenger om foring og stell av sau. Der får du også kjøpt alt du trenger til dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta deg en tur på Felleskjøpet, der får du all info du trenger om foring og stell av sau. Der får du også kjøpt alt du trenger til dem.

Tenkte meg en tur dit ja. Men er gøy å høre hva andre her inne har av erfaringer. Hvis "saueholdet" mitt går bra, så vurderer jeg noen få egne til neste år :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Raggy

Har du et bruk med beiterett? Det er ihvertfall det første du må sjekke ut før du vurderer å skaffe deg sau!

Jeg har drevet med sau før, kan skrive litt her seinere, dårlig tid akkurat nå:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du et bruk med beiterett? Det er ihvertfall det første du må sjekke ut før du vurderer å skaffe deg sau!

Jeg har drevet med sau før, kan skrive litt her seinere, dårlig tid akkurat nå:)

Jeg har stor nok hage til lammene. Og hvis jeg skaffer meg sau senere, så skal disse gå sammen med naboens sauer på hans beite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreløpig synes jeg kanskje hundehuset for 4 kopperlam var litt lite for dem da dem ikke kan stå alle 4 oppreist slik jeg ser det. Men kan hende jeg ser feil.

Kan si litt om hvordan vi har hatt det på våres gård.

Jeg er oppvokst på gård med over 60 sauer på gården :)

Før vi hadde kopperlammene ute for beite med dem andre sauene hadde vi dem inne i sauefjøset i egen binge med sugespener. Og halm på bakken så dem lå varmt og godt.

Når våres kopperlam og resten av gjengen slippes ut for sommeren:

Kopperlammene har vi hatt ute, men det har også hatt tilgang til å gå inn.

Det gjelder også resten av sauene.

I og med du har kopperlam uten mødre eller andre voksne sauer ville jeg hatt den muligheten til at de kan gå inn også :)

For å få ly fra regn osv. Vi har alltid ''saueporten'' åpen for muligheter til å gå inn i sauefjøset igjen. Der kan dem stå, ligge og løpe rundt.

Gresset ser ok fint ut foreløpig, men du må nok beregne deg med å forflytte hundehuset og inngjæringen slik at dem har tilgang på ferskt gress som ikke er nedtråkket i bæsj osv fra før av etterhvert. Men det er noen tuster igjen der med gress enda :)

Angående kraftfor og saltstein er jeg litt mer usikker på.

Endret av Chakoya
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Foreløpig synes jeg kanskje hundehuset for 4 kopperlam var litt lite for dem da dem ikke kan stå alle 4 oppreist slik jeg ser det. Men kan hende jeg ser feil.

Kan si litt om hvordan vi har hatt det på våres gård.

Jeg er oppvokst på gård med over 60 sauer på gården :)

Før vi hadde kopperlammene ute for beite med dem andre sauene hadde vi dem inne i sauefjøset i egen binge med sugespener. Og halm på bakken så dem lå varmt og godt.

Gresset ser ok fint ut foreløpig, men du må nok beregne deg med å forflytte hundehuset og inngjæringen slik at dem har tilgang på ferskt gress som ikke er nedtråkket i bæsj osv fra før av etterhvert. Men det er noen tuster igjen der med gress enda :)

Angående kraftfor og saltstein er jeg litt mer usikker på.

Hundehuset blir nok for lite etterhvert. Da bygges leskjul. Vi har nå strømgjerde rundt. Og har mer enn nok plass til å flytte gjerdet rundt etterhvert som gresset blir beitet ned.

"Beitet" de er på nå ligger i le, så de er skjermet mot den værste vinden.

Er jo nybegynner på dette, så er nok flere ting jeg kommer til å lure på. Skal hvertfall en tur til Felleskjøpet en av dagene. (som en her inne foreslo:) )

Hvor stor plass trenger et par søyer innendørs? Naboen har jo alle sine sauer i gammelt og stort sauefjøs. Jeg derimot har bare en liten del av låven vår til rådighet. Blir det for lite med en hesteboks på 3x3 meter dersom jeg lager til helårs utegang? Da tenker jeg på å lage en slags "saloon" luke de må gjennom for å ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Raggy

Det høres bra ut det!

Trodde ut ifra innlegget ditt at du skulle starte med sauedrift men skal du bare ha to stk er det ikke så mye du trenger å tenke på.

Veit man måtte søke distiktsveterinæren om å få lov til å ha sau før men vet ikke hvordan det er nå.

Anbefaler deg å ta et saueklippekurs, det er kjempegøy!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk saltstein uten kopper. Ikke samme som for ku og hest.

kan en lammebar være noe? vis du ikke syntes det er stas og gi flaske da?

Du kommer til å få masse selskap og mye mas fra disse koppelamma utover

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Uff, nå er jeg litt lei meg. Ett av lammene ble gradvis svakere og ville hverken ha melk eller gress. En sauekyndig var og sjekket lammet og mente det var svakt i utgangspunktet fordi det ikke hadde fått råmelken av moren. Lammet døde tilslutt :( Et annet av lammene var svakt og det har nå fått pleie og stell hos naboen, så det ser ut til å komme seg. Dermed har vi kun to lam igjen utenfor. Disse er friske og raske :)

Ikke bare idyll på landet, men slik er nå livet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Raggy
Uff, nå er jeg litt lei meg. Ett av lammene ble gradvis svakere og ville hverken ha melk eller gress. En sauekyndig var og sjekket lammet og mente det var svakt i utgangspunktet fordi det ikke hadde fått råmelken av moren. Lammet døde tilslutt :( Et annet av lammene var svakt og det har nå fått pleie og stell hos naboen, så det ser ut til å komme seg. Dermed har vi kun to lam igjen utenfor. Disse er friske og raske :)

Ikke bare idyll på landet, men slik er nå livet...

Dette er vel mer normalt enn unormalt hos koppelam desverre. Håper du gir de surnet melk, det er viktig!!

Koppelammene lærer jo ikke noe av moren sin som feks å legge seg i skyggen visst det blir for varmt. De mangler rett og slett endel kunnskaper som de må ha for å overleve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...