Gå til innhold

Etternavn

Anbefalte innlegg

Gjest utlogget nå
Skrevet

Vi er lykkelig gift.

Barna er 10 og 12 år. De har kun min manns etternavn. Jeg har pikenavn + hans etternavn. Etternavnene klinger godt sammen og er relativt enkle.

Men jeg kunne godt tenkt meg å legge til mitt pikenavn til barnas navn (dvs. før mannens etternavn). Men mannen nekter; det er totalt uaktuelt.

Er det det, uten hans underskrift? Enn ved en evt skilsmisse, kan jeg da få det gjort, uten hans samtykke? (Nei, har ikke tenkt å skille meg - men det vet man jo aldri):-)

Noen som _vet_ dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

nei dere må være enige for å få bytte navnet til barna. Protesterer en så får dere ikke gjort det. Selv om dere hadde vært skilt

Gjest Gjest
Skrevet

Skjønner ikke hvordan han kan si nei til det rent menneskelig. Jeg lot barnefaren til mitt barn ha med navnet sitt selv om vi ikke var sammen engang - det er jo begge sitt barn og begge har like mye rett til å gi barnet et navn!

Gjest Gjest
Skrevet
nei dere må være enige for å få bytte navnet til barna. Protesterer en så får dere ikke gjort det. Selv om dere hadde vært skilt

Jeg tror ikke det er helt riktig. For å bytte etternavn, ja. Men for å legge til mors navn som mellomnavn tror jeg at det aksepteres underskrift kun fra mor, ihvertfall når foreldrene er skilt.

Skrevet

jeg har prøvd...

Gjest annemor30
Skrevet

§ 12. Melding om navn for barn

Melding om å ta, endre eller sløyfe navn for noen som ikke har fylt 18 år, skal fremsettes av den eller de som har foreldreansvaret, eller disse må ha samtykket i meldingen. Gjelder meldingen et barn over 12 år, må også barnet selv ha samtykket. Selv om det ikke foreligger samtykke etter første eller annet punktum, kan meldingen godtas dersom det foreligger særlig grunn

kilde: www.lovdata.no

Gjest Gjest
Skrevet
jeg har prøvd...

Da er det nok forskjellig praksis, for jeg har hørt om andre som har klart det. Men bare med mellomnavn.

Gjest Gjest
Skrevet

Forskjellen ligger nok i om det er delt foreldrerett. Skilte foreldre vil ha delt foreldrerett, mens mange tidligere samboere ikke har dette. (kom vel en lov på slutten av 90-tallet, om at samboerere automatisk skal ha delt foreldre rett)

Gjest Gjest
Skrevet

Bare en kommentar.

Skjønner ikke hvorfor han nekter ditt pikenavn som mellomnavn. Det vil kun bli et mellomnavn og etternavnet vil fortsatt være hans. Hva begrunner han nekten i?

Ja, jeg synes det er egoistisk fordi ungene har faktisk hans etternavn og ikke ditt. Da er liksom resten ikke så nøye.

Gjest Gjest
Skrevet
Vi er lykkelig gift.

Barna er 10 og 12 år. De har kun min manns etternavn. Jeg har pikenavn + hans etternavn. Etternavnene klinger godt sammen og er relativt enkle.

Men jeg kunne godt tenkt meg å legge til mitt pikenavn til barnas navn (dvs. før mannens etternavn). Men mannen nekter; det er totalt uaktuelt.

Er det det, uten hans underskrift? Enn ved en evt skilsmisse, kan jeg da få det gjort, uten hans samtykke? (Nei, har ikke tenkt å skille meg - men det vet man jo aldri):-)

Noen som _vet_ dette?

Hvorfor i alle dager nekter han? Hva slags ego-fyr er det du er sammen med?

Skrevet

er det ikke nok med et etternavn da??

Dere valgte jo dette da barna ble født...

Hvis barna selv ønsker å ha begge etternavna kan de jo gjøre som de vil når de fyller 18.

Skrevet (endret)
er det ikke nok med et etternavn da??

Dere valgte jo dette da barna ble født...

Hvis barna selv ønsker å ha begge etternavna kan de jo gjøre som de vil når de fyller 18.

Det er vel ikke det at det ikke holder med et etternavn, men at man nå har lyst til at barna skal ha mors etternavn også! Ikke alltid man tenker likt når barna døpes/navndag og ca 10 - 12 år etter!

Jeg tror nok at begge foreldrene må samtykke uansett gift eller ikke!

Endret av Silmarill
Skrevet

Jeg er faktisk enig med Leanne. Hvorfor ikke la barna ha det navnet de har i dag, og dersom de ønsker å endre det senere står de fritt til å gjøre det selv?

Skrevet

Det er jo litt sært av ham å nekte, men jeg er enig med dem som synes du kan la barna bestemme dette selv når de blir gamle nok til det. Hvis de gjerne vil ha ditt navn i tillegg allerede nå, er det jo en annen sak, men dersom det er noe som bare du ønsker, synes jeg ikke det er noe som du skal tvinge igjennom.

Skrevet
Forskjellen ligger nok i om det er delt foreldrerett. Skilte foreldre vil ha delt foreldrerett, mens mange tidligere samboere ikke har dette. (kom vel en lov på slutten av 90-tallet, om at samboerere automatisk skal ha delt foreldre rett)

Du snakker her om foreldreansvar. Det stemmer at samboende foreldre begge får dette automatisk i dag, i motsetning til for noen år siden (det er imidlertid ikke så veldig mange år siden dette ble endret, mener jeg, så hvis barna er 10-12 år gamle, og foreldrene ikke var gift da barna ble født, er det mulig mor har foreldreansvar alene, dersom det ikke ble søkt på vegne av far). Foreldreansvaret, som er uavhengig av daglig omsorg ved skilsmisse (og som en del andre igjen kaller foreldrerett - det er mao. en del forvirring ang. bruk av begreper), innebærer samtykke fra begge foreldre ang. forhold som navneendring, søknad om nytt pass, medisinsk behandling og muligens skole- og barnehagevalg.

Ellers så sier vel denne saken noe om hvor grundig man må tenke seg om når barna fødes. Selv om jeg syns det er rart at far nekter å la barna få mors navn i tillegg, syns jeg heller ikke mor kan kreve det når hun først har vært så "dum" å gå med på at de kun fikk hans navn i utgangspunktet.

Skrevet (endret)
Det er jo litt sært av ham å nekte,

Sært ja!

Endret av Silmarill

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...