Gjest Gjest Skrevet 11. mai 2009 #1 Skrevet 11. mai 2009 Er det noe spesielt man må unngå å spise når man er i Hellas? Har hørt at man må holde seg unna salat. Hvorfor det?
Gjest Gjest Skrevet 12. mai 2009 #2 Skrevet 12. mai 2009 I Hellas kan du spise alt. Skandinaviske turister dit blir ikke mer syke der enn de blir hjemme. Grekerne er et renslig og ordentlig folk. Tyrkere derimot..
Gjest Gjest_Katta85_* Skrevet 12. mai 2009 #3 Skrevet 12. mai 2009 Er det noe spesielt man må unngå å spise når man er i Hellas? Har hørt at man må holde seg unna salat. Hvorfor det? Ikke salat??!! Kom hjem fra Kreta på lørdag å spiste myyyyye salat! Det er ingen som lager bedre salat enn grekerene! Mmm.. Får vann i munnen bare ved tanken! Jeg spiste alt i Kreta å alt smaker himmelsk. Maten er grunnen til at jeg drar tilbake dit år etter år.
Spoven Skrevet 12. mai 2009 #4 Skrevet 12. mai 2009 Ja, jeg spiser det jeg har lyst på i Hellas. Alt fra salater, som forøvrig er verdens beste, til is jeg har kjøpt hos gateselgere. Jeg vet ikke om noen som har fått magetrøbbel i Hellas, og størsteparten av de jeg kjenner reiser til Hellas på ferie. Jeg var gravid i ca 3. mnd første gang jeg dro dit, og snakket med legen på forhånd om hva som var sikkert. Han sa også at grekerne legger sin ære i renslighet, og har minst tilfeller av div bakterier nordmenn ikke tåler, av alle "sydenland".
Gjest Gjest_Camilla_* Skrevet 12. mai 2009 #5 Skrevet 12. mai 2009 Hei! Du kan spise alt i Hellas, de er som sagt renslige og maten er veldig god. Salatene der nede er fantastiske Anbefales!
juliane Skrevet 12. mai 2009 #6 Skrevet 12. mai 2009 Spis og kos dere! Grunnen til at salat blir nevnt er at salat ikke er varmebahandlet og ofte blir skylt i vann fra springen, vann som vi turister ellers ikke drikker. Ellers er jeg veldig for å kose meg på ferie, så lenge jeg sørger for at maten er skikkelig stekt er det faktisk ikke så mye jeg kan gjøre fra eller til uansett. Noen får matforgiftninger fordi kokken ikke vasker seg på hendene, og da hjelper det ikke om man spiser pommes frites så lenge kokken har lagt dem opp på tallerkenen uten å bruke kjøkkenredskaper. Noen har veldig følsomme mager og blir dårlig på tur uansett hva de spiser, rett og slett fordi de ikke tåler andre bakteriekulturer enn det de er vant til. Andre igjen, som meg, kan tilbringe sju måneder i Latin-Amerika og spise på gata og hva enn man får servert uten å være dårlig i magen så mye som en dag. Et tips kan jo være å ha med seg en liten flaske antibac i veska, slik at dere i alle fall er 100% sikre på at dere har rene hender når dere skal spise.
Spoven Skrevet 12. mai 2009 #7 Skrevet 12. mai 2009 Spis og kos dere! Grunnen til at salat blir nevnt er at salat ikke er varmebahandlet og ofte blir skylt i vann fra springen, vann som vi turister ellers ikke drikker. Vet du, det tror jeg ikke skjer så ofte i Hellas.
^^Belle^^ Skrevet 12. mai 2009 #8 Skrevet 12. mai 2009 Jeg må bare si at jeg hadde en helt orgasmisk opplevelse med en moussaka sist jeg var i Hellas. Nå er jo ikke det det samme som salat som (kanskje) er skylt i vann, men som andre sier her: grekere er renslige.
Mixelite Skrevet 12. mai 2009 #9 Skrevet 12. mai 2009 Jeg har bare erfaring fra Chios og nord-Hellas, men der er det ikke noe problem å drikke vannet, bortsett fra litt høyt saltinnhold i høysesongen, så hva slags vann salaten er vasket med har aldri bekymret meg.
Gjest Gjest Skrevet 12. mai 2009 #10 Skrevet 12. mai 2009 Et tips kan jo være å ha med seg en liten flaske antibac i veska, slik at dere i alle fall er 100% sikre på at dere har rene hender når dere skal spise. Lukter det noe? Hvordan blir hendene når man har brukt antibac? Ikke klissete, beleggaktig eller ekkelt på en måte?
Mermaid Blues Skrevet 12. mai 2009 #11 Skrevet 12. mai 2009 Lukter det noe? Hvordan blir hendene når man har brukt antibac? Ikke klissete, beleggaktig eller ekkelt på en måte? Jeg bruker det alltid når jeg er på festival og jeg synes det er som vann, bare at det tørker veldig mye fortere, og det blir ikke noe belegg eller kliss på hendene. Lukter litt sprit akkurat med samme, men det går fort over. Får sikkert kjøpt med jordbærlukt eller noe også, sjekk på apoteket
Gjest Gjest Skrevet 13. mai 2009 #12 Skrevet 13. mai 2009 Nå kan man drikke vannet i springen i Hellas (de aller fleste steder) og dermed utgjør ikke salat den samme faren som før. Generelt bør man være oppmerksom på at kylling er gjennomstekt, egg er gjennomkokte/stekte og at maten lukter og smaker friskt og godt.
Gjest Gjest Skrevet 13. mai 2009 #13 Skrevet 13. mai 2009 De bruker flaskevann til isbiter og andre ting på restauranter. Kan ikke tenke meg annet enn at de bruker det til å skylle salat heller...
Gjest Gjest_Siw_* Skrevet 13. mai 2009 #14 Skrevet 13. mai 2009 Vannet i Hellas er ikke farlig. Det smaker ikke så godt alltid men. I Nord-Afrika/Egypt derimot...??? Har vært i Egypt og Tunisia og blitt syk begge gangene. Har vært på utallige greske øyer i løpet av de siste 20 åra og aldri blitt syk. Hverken mannen min eller barna mine har vært syke - og vi spiser all slags mat og gresk salat til lunch. Det er bakteriefloraen som gjør at vi blir syke. At det er andre bakterier enn det vi er vant til - ikke at det er skitent. En dame jeg kjenner som er fra Egypt sier at hun blir syk når hun reiser til Paris eller Norge og drikker vannet vi har her. Fordi hun reagerer på at det er annerledes bakterieflora enn i Egypt. Så det er ikke renslighet det går på alltid. Sånne antibakterielle våtservietter er greie å bruke hvis det ikke er mulighet til å vaske seg på hendene etter at du har vært på do.
Phaedra Skrevet 23. mai 2009 #15 Skrevet 23. mai 2009 (endret) De bruker flaskevann til isbiter og andre ting på restauranter. Kan ikke tenke meg annet enn at de bruker det til å skylle salat heller... Nei, de gjør ikke det. Kanskje i de verste turiststrøkene, fordi turistene der ikke liker smaken fra vannet isbitene er laget av, men ellers vaskes salaten i vannet fra springen og isbitene lages ofte fra springen. Hvis man får vann servert i glass, i stedet for fra flaske så er ofte det vannet fra springen også. Jeg bor i Hellas. Vannet kan fint drikkes men det smaker ofte klor og annerledes (avhenger av hvilken vannkilde som brukes. Noen øyer får vann sendt med båt fordi de ikke har vannkilde selv) og mange liker det derfor ikke. Rent bortsett fra det så har jeg blitt dårlig én gang i Hellas, og det var etter å ha spist en salat på en godt frekventert restaurant utenfor turistsesongen. Jeg spiser ellers salater i Hellas nesten daglig, og blir aldri syk Endret 23. mai 2009 av Phaedra
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå